sgsdebruijn schreef:De oliepomp zit als je de motorkap in kijkt aan de rechterkant, die kan van papier zijn, bij distriwissel is het handig om die te vervangen.
Aan de linkerzijde waar ook de multiriem zit/oliepeilstok, toch?
Allen,
Heb gisteren de gehele motorblok ingespoten met speciale ontvetter.
De beschermplaat verwijderd. Enkele uren in laten trekken. Hierna afgespoten met een hoge druk met warm water.
Hierna ben ik naar een monteur gereden 10 km en hebben samen onder de auto gelegen. Op 2 bokken.
Hij vond dat ik alles te schoon gemaakt had. Na controle bij het oliefilter was er geen olie te vinden. Als hier een probleem was had het gedurende de 10 km al lang gaan lekken.
Hierna de rest gecontroleerd. Konden niets vinden.
Daarop stelde hij voor, om maar 50 a 60 km te gaan rijden om te zien of er dan ergens olie lekte.
Dit gedaan maar konden op het einde van de middag geen oliespoor vinden. Met uitzondering bij de onderkant van de olie vultrechter zaten enkele kleine druppels.
Via de onderkant leek het of de olie koeler vochtig was. Is moeilijk te zien ook omdat de olie vers is. Hier zitten enkele torx boutjes deze iets aan kunnen draaien.
Ga vandaag nog maar eens 100 a 150 km rijden mogelijk dat we dan meer kunnen zien.
Greetz Edwin Bk
Drunen.
Noord Brabant
T4 * 2003* korte uitvoering.
102 Pk 2.5 L TDI 5 cil
Al ik voor het busje sta, zit de lekkage aan de linkerkant. Dus ook waar de distributieriem en oliefilter zit.
Het is niet de carterplug. Maar deze lokatie, was wel nat.
Multivan Generation schreef:@ EdwinBK,
maak alles daar onder eerst een goed schoon, olie en vet-vrij.
Daarna rondrijden met motorbeschermbak er onder en daarna kun je pas echt goed een diagnose stellen waar het vandaan komt.
Bijvoorbeeld W3 engine cleaner van de lidl werkt prima.
Zo maar wat vragen die je zelf moet stellen:
- komt het vanaf de zijde voor het motorcarter?
- komt het vanaf de zijde achter het motorcarter?
- komt het halverwege thv de trillingsdemper/waterpomp?
Greetz Edwin Bk
Drunen.
Noord Brabant
T4 * 2003* korte uitvoering.
102 Pk 2.5 L TDI 5 cil
Wat er aan de linker zijde allemaal zou kunnen lekken (wellicht niet helemaal volledig, maar ik doe een poging).
- krukas kering
- stuurbekrachting
- O-ring boven bij oliefilter
- olielijn retour vanaf turbo
- pakking van olielijn retour
- pakking onderaan olie peilstok
- nokkenas kering
- oliepomp pakking + o-ring
- vaccuumpomp
- iets meer naar het midden: carterplug O ring te vast of vergeten
- Olieniveau en temp sensor + pakking
Multivan Generation schreef:Wat er aan de linker zijde allemaal zou kunnen lekken (wellicht niet helemaal volledig, maar ik doe een poging).
- krukas kering
- stuurbekrachting
- O-ring boven bij oliefilter
- olielijn retour vanaf turbo
- pakking van olielijn retour
- pakking onderaan olie peilstok
- nokkenas kering
- oliepomp pakking + o-ring
- vaccuumpomp
- iets meer naar het midden: carterplug O ring te vast of vergeten
- Olieniveau en temp sensor + pakking
Bij mij zit dat allemaal aan de rechterzijde....
Old busses never die...they just fade away.....something red..something blue...something gold and something new.
Multivan Generation schreef:Wat er aan de linker zijde allemaal zou kunnen lekken (wellicht niet helemaal volledig, maar ik doe een poging).
- krukas kering
- stuurbekrachting
- O-ring boven bij oliefilter
- olielijn retour vanaf turbo
- pakking van olielijn retour
- pakking onderaan olie peilstok
- nokkenas kering
- oliepomp pakking + o-ring
- vaccuumpomp
- iets meer naar het midden: carterplug O ring te vast of vergeten
- Olieniveau en temp sensor + pakking
Bij mij zit dat allemaal aan de rechterzijde....
Zeker een engelse bus? of bedoel je de hand waar je duim rechts zit? of ben je richtingsblind
sgsdebruijn schreef:De oliepomp zit als je de motorkap in kijkt aan de rechterkant, die kan van papier zijn, bij distriwissel is het handig om die te vervangen.
Aan de linkerzijde waar ook de multiriem zit/oliepeilstok, toch?
Je hebt gelijk, zal de leeftijd wel zijn
?????
je anapt nog niet he?
Old busses never die...they just fade away.....something red..something blue...something gold and something new.
Zou het er zo ongeveer uit moeten zien ??
Is het dan alleen maar het olie filter los draaien , olie opvangen, pijpsleutel nemen en de moer welke op het draadeind zit aandraaien ???
Greetz Edwin Bk
Drunen.
Noord Brabant
T4 * 2003* korte uitvoering.
102 Pk 2.5 L TDI 5 cil
Grote bout los halen, is steek 32. Pakking vervangen vergeet de ring om de bout ook niet! Als je de bout los hebt neem je hem er zo af. De warmewisselaarkoelslangen kan je laten zitten en van de pijp afschuiven. Met pijp bedoel ik het draadeind waar oliefilter op geschroefd zit.