Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

storing koelkast T4 coach 96

vragen over de T4
Plaats reactie
elswhere
Berichten: 24
Lid geworden op: 08 okt 2013, 23:12

storing koelkast T4 coach 96

Bericht door elswhere »

goedenavond beste meedenkers,

Onze koelkast coach T4 1996 koelt prima als we rijden. Koelt slecht als we stilstaan. Getest op netstroom en op de huishoudaccu's, maakt geen verschil. Meteen de eerste dag stilstaan dan loopt de koelkast al warmer. Ja, het weer buiten maakt verschil (oftewel hoe warmer de temp, hoe lastiger de koeling) maar dat verklaart slechts een klein deel. Koelkast is niet erg vol of overladen. We hebben de filter nagekeken onder de wagen en die is schoon. Er zit een filterkapje voor, ter bescherming denk ik. De accu;s zijn niet de allersterkste (48 uur hooguit zonder netstroom bij stilstand) maar het probleem is op netstroom niet anders. We hebben al een kleine ventilator (heel kleintje, 15 cm ofzo) onder de wagen gehad om te kijken of het met wind/ontluchting te maken heeft, maar we merken met deze kleine ventilator geen verschil. Herstart hebben we natuurlijk gedaan. Wat kunnen we nog proberen? Waar moeten we op letten voordat we hem mogelijk naar een koelkastreparateur brengen?

Oh, wat me verder nog opgevallen is, is dat het probleem niet van de ene dag op de andere ontstaan is. Maar langzaam/ ene keer wel, dan weer niet.

Mvg
Els, Den Haag.
Gebruikersavatar
Pdegro
Berichten: 214
Lid geworden op: 31 mei 2014, 23:35
Locatie: Tussen Gent en Eeklo (België)

Re: storing koelkast T4 coach 96

Bericht door Pdegro »

Dag Els,

Om te beginnen kan je nog wel een en ander nakijken.

Hoe oud is (zijn) de huishoudaccu('s)? Welk type is (zijn) de accu('s)?

Welke spanning geeft je display aan tijdens het rijden?

Heb je een grote spanningsval eens je stilstaat?
Met andere woorden, zie je op het display de spanning vlug dalen?

Heb je de lader al eens (laten) testen?
Vermits de koelkast vlug opwarmt bij stilstand en ook 'aan de paal', zou dit er kunnen op wijzen dat je ook lader het laat afweten.

Zelf heb ik deze zomer de koelkasttemperatuur gemonitord.
Na anderhalve dagen stilstaan (36u.) had ik bij 37,8°C. binnentemperatuur een koelkasttemperatuur van <4°C.
De display gaf toen nog 12,6V. aan.
IMG_1751_klein.jpg
Mvg
Pierre
Mvg, Pierre.
T4 2,5 TDI, California Coach 1997
elswhere
Berichten: 24
Lid geworden op: 08 okt 2013, 23:12

Re: storing koelkast T4 coach 96

Bericht door elswhere »

Beste Pierre,

Het heeft even geduurd voordat ik eraan toe kwam de accu's te bekijken in de T4. Bij deze mijn antwoorden;
Hoe oud is (zijn) de huishoudaccu('s)? Welk type is (zijn) de accu('s)?
Ik heb er foto's van gemaakt. zie bijlage. ik kan overigens de datum niet ontdekken. Wat betekent dat solar, weet je dat? Ik heb geen zonnepaneel op mn wagen.

Welke spanning geeft je display aan tijdens het rijden?
meestal boven de 13

Heb je een grote spanningsval eens je stilstaat?
nee, is mij niet opgevallen.


Heb je de lader al eens (laten) testen?Nee nog niet gedaan. Is ook een van de dingen die ik me bedacht had dat dan gecontroleerd moet worden.


al met al, ik moet eens kijken of we hem ergens moeten laten doormeten, de oplader en de koelkast. De accu's zijn van de zomer nog doorgemeten. Ik kan me niet meer herinneren wat de uitkomst daarvan was. Blijkbaar niet iets waar we ons zorgen om hebben gemaakt, want dan had ik het nog wel geweten. Ben benieuwd wat je denkt.
Groet, Els
Bijlagen
accu.jpg
Gebruikersavatar
matje86
Berichten: 13085
Lid geworden op: 12 jan 2007, 19:43
Locatie: Zaanstad

Re: storing koelkast T4 coach 96

Bericht door matje86 »

neem ff contact op met onze electrische man Oskar 725
memberlist.php?mode=viewprofile&u=19
Volgers Facebook ,, Matje Weetjewel ,,
Egbert&Manon
Berichten: 5456
Lid geworden op: 13 jan 2007, 14:36
Locatie: Frankrijk Vienne

Re: storing koelkast T4 coach 96

Bericht door Egbert&Manon »

2015 Iveco Daily 50C15
2018 Hyundai Tucson diesel
elswhere
Berichten: 24
Lid geworden op: 08 okt 2013, 23:12

Re: storing koelkast T4 coach 96

Bericht door elswhere »

Ik zie nu pas dat er reacties waren na mijn laatste opmerkingen. Excuus dat ik niet eerder reageerde. Bedankt, ik neem even contact op met Henk in Purmerend want dat is wat dichterbij dan Asperen vanuit Den Haag. Ik vraag of hij de koelkast, de omvormer alsmede de huishoudaccu's kan checken. Mooi moment in de winter om het te regelen.

Ik ga nu even zoeken op het forum over vervanging van het ''keukenraampje'' in de T4, want die sluit niet goed meer. Ik overweeg een schuifraam, dat is ook wat minder inbraakgevoelig denk ik.
Verder moet ik uitzoeken of een roetfilter (ik weet niet wat ik heb en wat er beter kan) een mogelijkheid is om de op handen zijnde milieuzone regel hier in DH te ontwijken. Straks mag ik met mijn camper niet meer bij mijn eigen huis...oeps.
Ook is mijn armleuning losgebroken, maar daar hebben we online een trucje voor gevonden. Ook nog 2 scheurtjes in de horren opgelopen deze zomer en de kraan verdween in de houder van de wasbak, zat te diep en vast en brak af.... Toen zat ook het tafeltje onder de bank in de weg bij het sluiten, zucht. Het was een schaderijk zomertje voor het interieur! Matje, ik had toch van jouw de isolatie voor het hefdak? Ik ben er erg blij mee. Lekker donker, zoonlief slaapt uit in de camper!;)
Plaats reactie