Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

koelwater voor verwarming

vragen over de T4
Plaats reactie
Gebruikersavatar
frank884
Berichten: 1859
Lid geworden op: 24 jan 2007, 09:38
Locatie: midden limburg

koelwater voor verwarming

Bericht door frank884 »

als het rond het vriespunt is en kouder dan moet die 3-5 sec starten en dan braakt die een giga rook wolk
(onverbrande diesel) eruit (gloeiers en alles = goed)
verder rijden we er vaak afstanden mee van een kilometer of 5 a 7 en die heeft wel 10 km nodig op aan de 70 a 80 graden
koelwater te komen.
dus het lijkt me een stuk beter voor de motor om zoiets te gebruiken als het vriest.
De transporter staat altijd met de neus op de oprit (daar kan ik gemakkelijk een Plug -in-) van maken
en een half uur voor vertrek bijv het koelwater verwarmen

heeft iemand hier ervaring mee of een mening over,.. dan hoor ik het graag

http://www.ebay.de/itm/350621255174?_tr ... EBIDX%3AIT

http://www.ebay.de/itm/230865459782?_tr ... EBIDX%3AIT

http://www.ebay.de/itm/300964034471?_tr ... EBIDX%3AIT

http://www.ebay.de/itm/190785215624?_tr ... EBIDX%3AIT

evtl aangesloten met een caravan stopcontact onder de voorbumper bijvoorbeeld

http://www.ebay.de/itm/CEE-Caravan-Wand ... 54149361d1
moter 2.5 TDI + Airco acv 102 pk/250nm

T4 4 Ever -5- cylinder for Life
Gebruikersavatar
matje86
Berichten: 13085
Lid geworden op: 12 jan 2007, 19:43
Locatie: Zaanstad

Re: koelwater voor verwarming

Bericht door matje86 »

volgens mij heeft Harry er een ingebouwd van halfords(helaas gesloten) :werkaanT4
Volgers Facebook ,, Matje Weetjewel ,,
Gebruikersavatar
Geert G
Berichten: 1030
Lid geworden op: 20 mar 2011, 10:22
Locatie: Venray, Noord-Limburg

Re: koelwater voor verwarming

Bericht door Geert G »

Daar heb ik nu geen last van, tijdens koudere periodes.
Starten, ACV'tje direct lopen, zonder te bokken :wjw
En dat nog steeds na 312.000 km op de klok. :ikrij
Dan klopt er iets technisch niet Frank, als die van jou niet direct aanspringt en daarna ook nog staat te bokken.

1) Vaak is het, dat de vervroeging op de pomp niet meer optimaal werkt.
(info via EDSL Sittard) http://www.elektrodiesel.nl/

2) Of het inspuitmoment staat er nét ietsjes erlangs / niet precies 100% optimaal......

3) Of temperatuursensor G62 kapot:: http://www.t4-wiki.de/wiki/G62
Voor de ECU temperatuurwaarde, is het de bovenste tussen cilinder 1 & 2.
(in mijn geval 2-polige blauw, nieuwer zijn ze groen) Hier zou ik als eerste naar kijken.....

4) Compressieverlies op 1 of meerdere cilinders kan ook nog een oorzaak zijn van het bokken.

Verder zit er onder het dekseltje van de elektronische brandstofpomp nog een brandstof-temperatuursensor G81.
http://www.t4-wiki.de/wiki/Geber_G81_%2 ... peratur%29

Al deze factoren bepalen elektronisch, het juiste inspuitmoment + de hoeveelheid ingespoten diesel.
ACV Motor Modificaties:
EGR & Kat verwijderd
Fratelli Bosio PP520 verstuivers
Turbo W.G. afstelling aangepast
JB Autoservice & JD-Engeneering, chip op maat
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10830
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: koelwater voor verwarming

Bericht door Pascal-141 »

Inderdaad , net zoals Geert zegt : een TDI hoort bij de huidige temperaturen evengoed aan te slaan als in de zomer .
Het is amper rond het vriespunt nu , dus dat mag geen enkel probleem zijn.
Een TDI die technisch goed is , hoort zelfs goed te starten zonder voorgloeien .
Mijn T4 TDI startte gisteren (na 1,5 week stilstand) van de eerste tik .

Als je 100% zeker bent dat de gloeiers goed zijn , dan zou ik de timing eens laten controleren , na verloop van tijd en na x-aantal km gaat de riem zowieso een minieme hoeveelheid rekken , en kan het inspuitmoment een klein beetje verlopen , wat al genoeg kan zijn om dan iets minder goed te starten .
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
frank884
Berichten: 1859
Lid geworden op: 24 jan 2007, 09:38
Locatie: midden limburg

Re: koelwater voor verwarming

Bericht door frank884 »

Beste Geert/Pascal

nu start die weer goed maar als het naar -5 of kouder gaat dan is het snel een stuk slechter "aan" gaat die dan ook wel maar dan braakt die er een dikke pluim rook uit, als die eenmaal een aantal sec loopt dan is die rook ook weg
en ook normaal met optrekken geen rook. (verstuivers zijn goed)

Ik heb nu 305000 op de teller
dieselfilter is 1-12-2014 vervangen
11-01-2014 bij 287000 zijn de gloeiers vervangen
14-08-2013 is de temperatuursensor (punt 3 van Geert) de G62 vervangen (omdat die soms na starten zelf een flinke stoot gas gaf en dat zou ook aan die sensor liggen) dat heeft die daarna ook nooit meer gedaan.
punt 1 en 2 van Geert: inspuitmoment heb ik 28-04-2014 door de dealer laten controleren en goed zetten
punt 4 geloof ik niet zo in want als die eenmaal een aantal sec loopt loopt die mooi, en zowel de olie als de koelvloeistof zijn in perfecte staat, de wagen trekt verschrikkelijk goed.

de G 81 http://www.t4-wiki.de/wiki/Geber_G81_%2 ... peratur%29 die is nooit vervangen
die zouden we dan nog eens een keertje kunnen doen

Geert en Pascal bedankt voor het meedenken
moter 2.5 TDI + Airco acv 102 pk/250nm

T4 4 Ever -5- cylinder for Life
Gebruikersavatar
Geert G
Berichten: 1030
Lid geworden op: 20 mar 2011, 10:22
Locatie: Venray, Noord-Limburg

Re: koelwater voor verwarming

Bericht door Geert G »

Hoi Frank,

Dealers stellen het inspuitmoment dynamisch af, met de VAS-tester.
Als dit binnen de marge valt, vinden zij het vaak wel OK.... onder het mom.....ECU corrigeert de Electronische pomp toch wel.
En dat is nou net niet zoals het hoort. Pomp moet eerst Statisch correct afgesteld worden, zonder elektronische correctie.
Common-Rail & Pompverstuivers kent de huidige generatie monteurs wel, maar een ouderwetse verdeelpomp (zoals wij die hebben) secuur mechanisch afstellen, wordt al een moeilijke opgave voor de huidige generatie monteurs.

Die van mij is Met Vagcom statisch afgesteld, nét tegen de groene lijn. Dus ietsjes vroeger.
En dan loopt ie véél mooier, minder rauw en minder nagelen.
Elektronica hoeft amper te corrigeren.

Die jongens van Elektro Diesel Service Limburg in Sittard kunnen zoiets wel.......
Daar loopt een naamgenoot van mij rond, en dat is zo'n lopende encyclopedie.
Weet ontzettend veel van deze VPE-pompen. Heb eens een half uur met hem aan de telefoon gehangen.
Trouwens, ik denk dat je daar toch uitkomt, want die G81 sensor in de brandstofpomp is een Bosch artikel. Dit wordt niet door de dealer verkocht, zover ik weet.
Een dealer plempt er meteen een verse pomp erop, of brengen um weg, want zij mogen van Pon geen dieselpomp reparaties doen.

Suc6
ACV Motor Modificaties:
EGR & Kat verwijderd
Fratelli Bosio PP520 verstuivers
Turbo W.G. afstelling aangepast
JB Autoservice & JD-Engeneering, chip op maat
guust
Berichten: 169
Lid geworden op: 12 apr 2009, 12:53

Re: koelwater voor verwarming

Bericht door guust »

Statisch afstellen is toch de procedure met een meetklokje. Met vagcom stel je de pomp dynamisch af. :bonk
T5.2 140 pk 4motion
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33896
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: koelwater voor verwarming

Bericht door Multivan Generation »

volgens mij ook :knipoog

Maar de echte boodschap staat ook in de tekst vermeld hoor ..
Plaats reactie