Mijn T5 mv 2.5 TDI 130 PK uit 2003, 197000 km verbruikt wat koelvloeistof: 100cc op 500 km
Nu wil ik uitzoeken waar hij lekt en wil het systeem onder druk zetten. Hoeveel bar is verantwoord om erop te zetten en is er een handige plaats om de druk erop te zetten bv het overloopslangetje? De dop heeft buiten schroefdraad dus dat is lastig. Tips?
Bvd, groeten, Frans
Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Welke druk in het koelsysteem?
Re: Welke druk in het koelsysteem?
Een beetje garage heeft een setje met een pompje om het systeem onder druk te zetten. Er zit een dop bij die zo op het expansietankje past. Wanneer ie naar binnen lekt (de clilinder of kop in) zie je de lekkage niet aan de buitenkant.
Hopelijk geen 'kopzorgen' voor je...
Hopelijk geen 'kopzorgen' voor je...
Re: Welke druk in het koelsysteem?
Je kunt ook nog een uv contrast vloeistof aan het koelwater toevoegen...op die manier kun je beter zien waar het systeem lek is .
Grote kans dat hij lekt bij de waterpomp...mocht dat zo zijn ,dan zou een deel van de gelekte koelvloeistof via een afwaterings slangetje worden afgevoerd ( slangetje zit ergens aan de onderzijde van het motorblok )...mocht je deeltjes van de contrast vloeistof zien aan je oliepijlstok ,dan is het waarschijnlijk een lekke waterpomp ...
Mvg Sep
Grote kans dat hij lekt bij de waterpomp...mocht dat zo zijn ,dan zou een deel van de gelekte koelvloeistof via een afwaterings slangetje worden afgevoerd ( slangetje zit ergens aan de onderzijde van het motorblok )...mocht je deeltjes van de contrast vloeistof zien aan je oliepijlstok ,dan is het waarschijnlijk een lekke waterpomp ...
Mvg Sep
Re: Welke druk in het koelsysteem?
Ik wilde het blok eerst eens een tijd onder druk zetten maar weet nog steeds niet hoeveel druk veranrwoord is: 0,5 , 1 , 1,5 bar?
Re: Welke druk in het koelsysteem?
Zet een koelsysteem nooit onder een hogere druk dan de overdrukdop aangeeft, bij veel van de systemen is dat 1,3 bar.
Er zijn verschillende manieren om vast te stellen of het koelsysteem dicht is, afpersen is slechts één mogelijkheid.
De druk in het koelsysteem wordt bij moderne motoren steeds hoger omdat de bedrijfstemperatuur toeneemt.
Deze kan bij elektronisch geregelde thermostaten tot 110°C oplopen.De hogere werkdruk vanwel 3 tot 4 bar vraagt om speciaal testgereedschap, want het is ondoenlijk om met een handpompje zo’n druk te bereiken.
Door het meten van de eindcompressiedruk of het lekverlies lukt het vaak om een lekke koppakking te lokaliseren, vooral als de pakking tussen twee cilinders doorgeslagen is.Verder zijn er CO/CO2 testers die met een reagerende vloeistof werken of
lekkagegas elektronisch detecteren.
Het spreekt bijna vanzelf dat de motor op werktemperatuur moet zijn (en blijven) als er gezocht wordt naar koelvloeistofverlies.
http://www.amt.nl/PageFiles/15963/001_2 ... ronica.pdf
Er zijn verschillende manieren om vast te stellen of het koelsysteem dicht is, afpersen is slechts één mogelijkheid.
De druk in het koelsysteem wordt bij moderne motoren steeds hoger omdat de bedrijfstemperatuur toeneemt.
Deze kan bij elektronisch geregelde thermostaten tot 110°C oplopen.De hogere werkdruk vanwel 3 tot 4 bar vraagt om speciaal testgereedschap, want het is ondoenlijk om met een handpompje zo’n druk te bereiken.
Door het meten van de eindcompressiedruk of het lekverlies lukt het vaak om een lekke koppakking te lokaliseren, vooral als de pakking tussen twee cilinders doorgeslagen is.Verder zijn er CO/CO2 testers die met een reagerende vloeistof werken of
lekkagegas elektronisch detecteren.
Het spreekt bijna vanzelf dat de motor op werktemperatuur moet zijn (en blijven) als er gezocht wordt naar koelvloeistofverlies.
http://www.amt.nl/PageFiles/15963/001_2 ... ronica.pdf
Re: Welke druk in het koelsysteem?
Bedankt, mooi duidelijk artikel.Ga eerst eens na een flinke rit eronder kijken of ik koelvloeistof kan ontdekken.
Re: Welke druk in het koelsysteem?
Bij twijfel, of zonder referenties van de eventueel eerder vervangen waterpomp, zou ik overgaan tot het vervangen ervan. Kans 9/10 dat dat de oorzaak is. En daarbij ook nog de minst dure.
T5 2.5 AXD 2004 503.000 000km
Re: Welke druk in het koelsysteem?
De auto is in 2008 ingevoerd en had toen ongeveer 100000 km gelopen, daarover heb ik geen onderhoudshistorie. Over de volgende 97000 km wel: nooit een waterpomp gewisseld dus ik ga deze laten vernieuwen, gezien de reputatie lijkt me dat het beste. Enig idee wat dat ongeveer gaat kosten?
Bvd, groeten,
Frans
Bvd, groeten,
Frans