Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
overstap T4>T5
-
- Berichten: 138
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 13:29
- Locatie: Rockanje
overstap T4>T5
Hallo,
Ben van plan om binnenkort een T% aan te schaffen.
Zijn er nog motortypes die ik moet mijden?
Met welke zijn er het minste problemen?
Zat zelf te denken aan 174 pk versie, geen idee of dit qua levensduur en onderhoud verstandig is.
4 motion> levert dit meer onderhoudskosten op? Of zijn er geen noemenswaardige zaken?
Multivan of caravelle?
Heb nu een t4 transporter maar wil wat meer standaard luxe.
Gaarne wat advies voor ik mijn geld uitgeef.
Bvd, Marcel.
Ben van plan om binnenkort een T% aan te schaffen.
Zijn er nog motortypes die ik moet mijden?
Met welke zijn er het minste problemen?
Zat zelf te denken aan 174 pk versie, geen idee of dit qua levensduur en onderhoud verstandig is.
4 motion> levert dit meer onderhoudskosten op? Of zijn er geen noemenswaardige zaken?
Multivan of caravelle?
Heb nu een t4 transporter maar wil wat meer standaard luxe.
Gaarne wat advies voor ik mijn geld uitgeef.
Bvd, Marcel.
- Pascal-141
- Berichten: 10945
- Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
- Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel
Re: overstap T4>T5
In 2007 zijn de nieuwe / update motoren gekomen . Ik zou die aanraden t.o.v. de serie van 2003 tot 2007 .
De "nieuwere" motoren zijn te herkennen aan uitlaatspruitstuk uit gietijzer , ipv de oude serie die een plaatstaal uitlaatspruitstuk had (die heel vaak ging scheuren) . En ook aan de elektronisch geregelde EGR klep , ipv een vacuumgeregelde EGR klep bij de oude versies .
De betere/meer betrouwbare motoren in de T5 is toch wel de 1.9tdi . Minder krachtig , maar wel een goed blokje . (Ben er gisteren nog eentje tegegekomen met 640.000km ...)
4 motion is meer gewicht , dus ik denk dat dat in NL dan ook meer kost aan belasting . 4 motion brengt ook een meerverbruik met zich mee . Voordeel is natuurlijk veel meer grip .
Caravelle en Multivan zijn wat beter geisoleerd en luxueuzer , dus ietsje stiller vanbinnen . En dat kan zeker geen kwaad , want die R5 motoren lijken wel een bak vol knikkers wanneer ze lopen . De T4 5 cilinder motor is veel stiller .
De "nieuwere" motoren zijn te herkennen aan uitlaatspruitstuk uit gietijzer , ipv de oude serie die een plaatstaal uitlaatspruitstuk had (die heel vaak ging scheuren) . En ook aan de elektronisch geregelde EGR klep , ipv een vacuumgeregelde EGR klep bij de oude versies .
De betere/meer betrouwbare motoren in de T5 is toch wel de 1.9tdi . Minder krachtig , maar wel een goed blokje . (Ben er gisteren nog eentje tegegekomen met 640.000km ...)
4 motion is meer gewicht , dus ik denk dat dat in NL dan ook meer kost aan belasting . 4 motion brengt ook een meerverbruik met zich mee . Voordeel is natuurlijk veel meer grip .
Caravelle en Multivan zijn wat beter geisoleerd en luxueuzer , dus ietsje stiller vanbinnen . En dat kan zeker geen kwaad , want die R5 motoren lijken wel een bak vol knikkers wanneer ze lopen . De T4 5 cilinder motor is veel stiller .
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
-
- Berichten: 138
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 13:29
- Locatie: Rockanje
Re: overstap T4>T5
Hoeveel pk's hebben die 1.9 blokken.
Heb nu 102 gechipt naar 130. Wil iig niet achteruit.
Je zou zeggen dat een zwaarder blok minder hoeft te werken voor dezelfde pk's?
Heb nu 102 gechipt naar 130. Wil iig niet achteruit.
Je zou zeggen dat een zwaarder blok minder hoeft te werken voor dezelfde pk's?
- Henk-1
- Site Admin
- Berichten: 4495
- Lid geworden op: 11 jan 2007, 11:24
- Locatie: Stadskanaal
- Contacteer:
Re: overstap T4>T5
Hoi Marcel,
Mijn vorige Transporter T4 was ook 102 gechipt naar 130 PK, en rij nu een T5 1.9 84 PK.
Nu ben ik niet zo van de powerrrrrrrr, rij lekker relaxt vaak met CC.
Op de snelweg kom ik zelden en rij veel op 80 en 50 km wegen
En ben heel erg tevreden
Ik zou zeggen neem eens een proefrit en voel het eens.
Mijn vorige Transporter T4 was ook 102 gechipt naar 130 PK, en rij nu een T5 1.9 84 PK.



Nu ben ik niet zo van de powerrrrrrrr, rij lekker relaxt vaak met CC.
Op de snelweg kom ik zelden en rij veel op 80 en 50 km wegen
En ben heel erg tevreden





Ik zou zeggen neem eens een proefrit en voel het eens.
Groetjes webmaster Henk-1
VW T5 1.9TDI uit 2008 140PK

- Pascal-141
- Berichten: 10945
- Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
- Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel
Re: overstap T4>T5
De 1.9 uit de T5 heeft 84 of 105 pk.
Gechipt zit je al snel rond 140pk . En dat kunnen ze goed aan.
Gechipt zit je al snel rond 140pk . En dat kunnen ze goed aan.
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Re: overstap T4>T5
Ben zelf ook aan het overwegen of ik naar een T5 zou overstappen. Rijd nu T4 Caravelle 102 gechipt uit 2000 met 350000km. Ik liet wat roestplekjes wegwerken, maar die zijn na minder dan een jaar terug aan het komen. Nu vroeg ik me af of ik het beter zo lang mogelijk probeer te rekken of als ik beter vroeger overstap om nog wat voor m'n oude te krijgen.
Wat een T5 betreft dan: zit er een verschil in verbruik op de verschillende motoren? Ik dacht aan een 180pk 2,0. Is deze naar verbruik en onderhoudskosten beter in DSG of manueel, of neem je beter een andere motor? 2,0 140pk of een 2,5? Is de biturbo een grote meerwaarde, of eerder meer kosten, en laat je beter een 140pk chippen?
Wie kan me advies geven?
Wat een T5 betreft dan: zit er een verschil in verbruik op de verschillende motoren? Ik dacht aan een 180pk 2,0. Is deze naar verbruik en onderhoudskosten beter in DSG of manueel, of neem je beter een andere motor? 2,0 140pk of een 2,5? Is de biturbo een grote meerwaarde, of eerder meer kosten, en laat je beter een 140pk chippen?
Wie kan me advies geven?
- harry t5 191
- Berichten: 3074
- Lid geworden op: 13 jan 2007, 00:08
- Locatie: Zeijen
Re: overstap T4>T5
De 1.9 euro 4 motor heeft 102 pk (brs) en gechipt naar 140 pk doet niet onder voor een t4 2.5 tdi.Pascal-141 schreef:De 1.9 uit de T5 heeft 84 of 105 pk.
Gechipt zit je al snel rond 140pk . En dat kunnen ze goed aan.
Heb er ervaring mee,zie onderschrift.




groeten Harry, uit het mooie Drentse land.
- Pascal-141
- Berichten: 10945
- Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
- Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel
Re: overstap T4>T5
Dan heeft VW voor de Nederlandse markt een speciale versie gemaakt , want de 1.9tdi heeft in Duitsland en in Belgie 105pk (77kw) ...harry t5 191 schreef:De 1.9 euro 4 motor heeft 102 pk (brs) en gechipt naar 140 pk doet niet onder voor een t4 2.5 tdi.Pascal-141 schreef:De 1.9 uit de T5 heeft 84 of 105 pk.
Gechipt zit je al snel rond 140pk . En dat kunnen ze goed aan.
Heb er ervaring mee,zie onderschrift.![]()
![]()
![]()
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
- harry t5 191
- Berichten: 3074
- Lid geworden op: 13 jan 2007, 00:08
- Locatie: Zeijen
Re: overstap T4>T5
Dan weetje dat ookPascal-141 schreef:Dan heeft VW voor de Nederlandse markt een speciale versie gemaakt , want de 1.9tdi heeft in Duitsland en in Belgie 105pk (77kw) ...harry t5 191 schreef:De 1.9 euro 4 motor heeft 102 pk (brs) en gechipt naar 140 pk doet niet onder voor een t4 2.5 tdi.Pascal-141 schreef:De 1.9 uit de T5 heeft 84 of 105 pk.
Gechipt zit je al snel rond 140pk . En dat kunnen ze goed aan.
Heb er ervaring mee,zie onderschrift.![]()
![]()
![]()




groeten Harry, uit het mooie Drentse land.
- Yasmine D & Wesley V
- Berichten: 573
- Lid geworden op: 13 jan 2007, 19:54
- Locatie: Belgie, Bazel
Re: overstap T4>T5
degene zonder roetfilter had 105pk en die met roetfilter heeft 102pk
VW T6 Caravelle Highline 204pk Dsg 4 motion, full option. 

- Pascal-141
- Berichten: 10945
- Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
- Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel
Re: overstap T4>T5
Ziezo , opgelostYasmine D & Wesley V schreef:degene zonder roetfilter had 105pk en die met roetfilter heeft 102pk

My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
- harry t5 191
- Berichten: 3074
- Lid geworden op: 13 jan 2007, 00:08
- Locatie: Zeijen