Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

koelvloeistof verlies , temperatuur stijgt niet.

vragen over de T4
Plaats reactie
gympiq
Berichten: 12
Lid geworden op: 31 aug 2007, 00:31
Locatie: Zaandam

koelvloeistof verlies , temperatuur stijgt niet.

Bericht door gympiq »

Ook ik verlies koelvloeistof na zo'n 200 km of 20 km bergie op.
Dan gaat het controlelampje van het koelwatersysteem knipperen is het niveau van het koelwater gedaald en is het achter het expansievat nat. Kennelijk is dan de druk in het systeem te hoog en heeft het daarom het koelwater er op die plaats uitgegooid.

Volgens de experts is dat bij te hoge druk normaal, maar hoe kan die druk zo hoog oplopen?
Wie van jullie wwers kent dit verschijnsel en weet een (of de) oorzaak en mogelijke oplossing?

Ik heb alle vragen in het forum over dit onderwerp gelezen, maar een oplossing niet gevonden. Toch moet er iemand zijn die iets dergelijks al es meegemaakt heeft, maar ben al bij 4 garages, ook vw dealers, geweest en niemand die mij kan helpen. Iedereen gaat uiteraard op zoek naar lekkages, maar die zijn niet te vinden. Dan komen de suggesties als: koppakking? Bij VW in Gap(fr) wilden ze daarwel naar kijken. zou 1200 euro gaan kosten maar als zou blijken dat er een scheur in de kop zou zitten zou de prijs aanmerkelijk hoger worden. Zekerheid kon men mij niet geven. (Onderz. kosten: 86 euro.)
Een ander heeft een schakelaartje gemaakt waarmee ik mijn ven constant kan laten koelen. Werkt niet. (Kosten 75 euro.)
Weer een andere garagist heeft na 11/2 uur onderzoek de afsluitring in de dop van het expansievat vervangen. (Kosten: 70 euro.)

14 September gaat Kost het koelsysteem onder druk zetten. Kijken of er ergens lekkage optreed.
Proefrijden doen ze ook allemaal. Goed laten werken die motor tot het controlelampje vertelt dat het koelw.niveau te laag is, maar dan houdt het op en weten ze het niet.

Als de koppakking echt stuk zou zijn zou ik er niet meer mee hebben kunnen rijden en dat kan ik juist wel, want de motor start prima en loopt verder als een zonnetje.
Begin juli is de distributie vervangen, waterpomp en beurtje.(875 euro) Het probleem bestond daarvoor al en was daarna niet opgelost
T4 is van 96 en heeft 256.000 op de teller. Geen water in de olie of omgekeerd en geen stoom uit de uitlaat.

Als ik onder de 2000 toeren blijf, dus geen turbo inschakel en dus 80 max in z'n 5 reed kon ik op één dag zonder problemen 300 km rijden.

Ik ben in blijde verwachting.
Gebruikersavatar
kleijntje
Berichten: 42
Lid geworden op: 14 jan 2007, 12:23

Bericht door kleijntje »

Ik heb met mijn vorige wagen (een LT28) precies de zelfde verschijnselen gehad. Werd langzaam erger. Uiteindelijk bleek de kop gescheurd.

Wim
gympiq
Berichten: 12
Lid geworden op: 31 aug 2007, 00:31
Locatie: Zaandam

Bericht door gympiq »

kleijntje schreef:Ik heb met mijn vorige wagen (een LT28) precies de zelfde verschijnselen gehad. Werd langzaam erger. Uiteindelijk bleek de kop gescheurd.

Wim
Dank voor je snelle reactie.
3 vragen: Hoe kwam je achter de oorzaak?
Hoe heb je dit opgelost?
Wat ging je dit kosten?
Bap/gympiq
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Bericht door Roger B. (11)61 »

als de druk in je koelsysteem oploopt en de temperatuur niet te hoog wordt, is er dus een lekkage vanuit de cilinder naar het koelsysteem.

Er wordt lucht / verbrandingsgas door een scheur in de kop/onderblok of langs de koppakking het koelsysteem ingeblazen.

Dit is relatief simpel te controleren met een setje dat (oa??) door Midlock geleverd wordt. en bij veel garages en revisiebedrijven wel in de kast staat.

http://www.toolspecial.com/product_info ... ea456687b0

het is een setje dat door reagens dat reageert op co2 aangeeft of er co2 in de koelvloeistof zit. Als dit het geval is is er DUS verbrandingsgas in het koelsysteem terecht gekomen.

Meestal is pas na demontage daadwerkelijk te vertellen wat de boosdoener is (koppakking/ scheur in kop/ scheur in onderblok)

Geeft dit setje aan dat er geen CO2 in het koelsysteem zit dan is de lekkage dusdanig klein dat er te weinig in het systeem komt om het reagens te laten verkleuren.

Je moet eigenlijk zorgen dat ie NET niet afblaast via de overdrukklep in het reservoir en dan de meting doen.
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
kleijntje
Berichten: 42
Lid geworden op: 14 jan 2007, 12:23

Bericht door kleijntje »

gympiq schreef:
kleijntje schreef:Ik heb met mijn vorige wagen (een LT28) precies de zelfde verschijnselen gehad. Werd langzaam erger. Uiteindelijk bleek de kop gescheurd.

Wim
Dank voor je snelle reactie.
3 vragen: Hoe kwam je achter de oorzaak?
Hoe heb je dit opgelost?
Wat ging je dit kosten?
Bap/gympiq
Het begon met af en toe wat koelvloeistof bijvullen, langzamerhand werd het meer. Ben ook begonnen met het zoeken naar lekken, toen ik er achter kwam dat het via de dop weg liep heb ik die vervangen.
Op een gegeven moment kon ik het in het expansievat bij stationair lopende zien borrelen. Ook hoorde ik borrelen direct nadat de motor was afgezet.
De VW dealer heeft toen de koppakking vervangen, helaas zonder de kop op lekkage te testen. Het resultaat was het alleen maar erger geworden was. Daarna een nieuwe kop.
Tussen het begin en de uiteindelijke reparatie zat bij mij meer dan 30.000 km.
Is inmiddels 15 jaar geleden, kosten toen ongeveer 4000 gulden.

Wim
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Bericht door Roger B. (11)61 »

Ik hoor dat vaker, en snap dat nooit.....

Als de kop er toch af is voor de reparatie aan de koppakking vanwege koelvloeistoflekkage....... dan neem je toch niet het risico dat er iets met de kop niet goed is en je de boel NOG een keer uit elkaar moet gooien........

Oké het is wat duurder voor de klant, maar je weet wel zeker dat je het probleem oplost.

In de garage waar ik gewerkt heb werd in zo'n geval de kop weggebracht naar een revisiebedrijf en afhankelijk van de kilometerstand (meestal meer dan 100.000 km als het voor kwam) werd er dan een "koprevisie" uitgevoerd.
-afpersen op lekkages
-kleppen controleren, en indien nodig nieuwe zittingen, slijpen en/of gelijders
-nieuwe klepsteelrubbers
-als het nodig was zelfs vlakken.

Als ie gemonteerd werd was het weer een nieuwe kop (voor het oog tevens gestraald van buiten zodat het er voor de klant ook weer als nieuw uitzag)

Maar kan me ook niet herinneren dat er ooit een auto teruggekomen is met nog steeds koelvloeistofverlies.... wel dat er een scheurtje in de kop gevonden werd.
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
gympiq
Berichten: 12
Lid geworden op: 31 aug 2007, 00:31
Locatie: Zaandam

koelvloeistof verlies , temperatuur stijgt niet.

Bericht door gympiq »

Met dank aan Kleijntje en Roger voor de moeite die ze hebben genoemen te reageren.
Gympiq
Gebruikersavatar
francisco
Berichten: 819
Lid geworden op: 14 jan 2007, 19:59
Locatie: 's-Hertogenbosch
Contacteer:

Bericht door francisco »

had zelf het zelfde probleem. temp was ok maar verloor wel veel koelvoeistof. het T-stuk voor de kop zat een haarscheurtje in. Zo dra het druk op bouwde veloor ik veel koelvloeistof.. :( maar goed voor 150,- hadden ze me weer op de weg :P
Gebruikersavatar
Jasper
Berichten: 61
Lid geworden op: 14 apr 2007, 17:08
Locatie: Best
Contacteer:

t stuk

Bericht door Jasper »

Tjah, voor 150 weer op de weg... En dan te bedenken dat het T-stukje 8,05 kost inclusief O-ring.
Begrijp me niet verkeerd. 150 Euro is een aannemelijk bedrag en je bent blij dat je verder kunt. Anderzijds betreur ik m.n. de eerlijkheid van de garagisten.
Plaats reactie