Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

T4 naar camper ombouwen

Ben je bezig met een leuk of ingrijpend project aan je bus. Plaats deze dan hier
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33895
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: T4 naar camper ombouwen

Bericht door Multivan Generation »

japser schreef:De kogelsluiting en latjes systeem snap ik niet hoe ik het zou moeten toepassen :bonk
Dat pushlock systeem lijkt wel nog interessant!
:bonk :bonk
Hoe breed is je kast tussen de 2 zijkanten? We noemen dit A.
Meet de breedte van een schuifdeurtje. We noemen dit B
Trek de breedte van het schuifdeurtje af van de maat tussen de 2 zijkanten. Dus A-B = X
Neem voor het gemak X en haal dat 3 mm af en we noemen dit lengte Y.

Even een gemakkelijk voorbeeld voor het begrip:
A is 100 cm
B is 40 cm
X is 100 cm minus 40 cm = 60 cm minus 3 mm = 59,7 cm(=Y)

Maak een latje met een lengte Y en schuif je deurtje helemaal naar 1 kant en leg het latje in het profiel aan de andere zijde van het deurtje.
Het deurtje zit nu opgesloten.
Maak dit ook zo voor het andere deurtje.
Je deurtjes kunnen niet meer verschuiven tijdens het rijden, en naar believen haal je er een latje uit en voila je deurtje kan weer schuiven.

Zo duidelijker?

Groeten Peter
japser
Berichten: 110
Lid geworden op: 29 nov 2014, 12:51

Re: T4 naar camper ombouwen

Bericht door japser »

Hahaha,

Oké nu snap ik het, simpel eigenlijk.
Hoe dom van me :nuts

Ga ik morgen eens proberen, thx!
japser
Berichten: 110
Lid geworden op: 29 nov 2014, 12:51

Re: T4 naar camper ombouwen

Bericht door japser »

Denk dat ik een simpel systeempje gevonden heb.

Als ik nu vanboven in mijn kast een gaatje boor tot door mijn deur( in het midden ervan ) en dan een ijzeren staafje erin steek staat ie vast. Vanmiddag eens proberen, en ook eens slotjes halen voor mijn andere deurtjes.

Moest gisteren opnieuw naar de keuring om te laten wegen en opmeten enzovoort.
Hier mag je geen bed en/of keuken hebben op lichte vracht, bed eruit gehaald en mooi door de keuring geraakt :yes
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33895
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: T4 naar camper ombouwen

Bericht door Multivan Generation »

Na er gisteren wat mee gereden te hebben heb ik wel al meteen een paar foutjes opgemerkt...
als ik een bocht neem, slaan mijn schuifdeuren naar de zijkanten... Ze klappen er zo hard tegen dat een zijwand van die
kast al los geslaan is.. Iemand met een goed idee om de schuifdeurtjes vast te zetten? Ze moeten enkel vast kunnen als ik
ga rijden, maar het moet wel een simpel systeempje zijn dat ik ze op 2 secondjes kan vastzetten en losmaken..
japser schreef:Denk dat ik een simpel systeempje gevonden heb.
Als ik nu vanboven in mijn kast een gaatje boor tot door mijn deur( in het midden ervan ) en dan een ijzeren staafje erin steek staat ie vast. Vanmiddag eens proberen, en ook eens slotjes halen voor mijn andere deurtjes.
Druist in tegen je zelf gestelde eis van 2 seconden en als het tegen zit heb je gereedschap nodig om de pin er uit te trekken.. :zwaai
japser
Berichten: 110
Lid geworden op: 29 nov 2014, 12:51

Re: T4 naar camper ombouwen

Bericht door japser »

Nee toch?

Een pin met bv een oogje aan. Trek je er zo uit?
Het mag een beetje speling hebben hé. Diep genoeg dat de spil er niet uitvliegt, maar los genoeg om gewoon zo het pinnetje eruit te halen..

Afbeelding
japser
Berichten: 110
Lid geworden op: 29 nov 2014, 12:51

Re: T4 naar camper ombouwen

Bericht door japser »

Zoooo.

Eindelijk is mijn scharnier toegekomen.

Zo zag mijn oud scharnier er dus uit .. :nuts

Afbeelding

Met dat nieuw scharnier ziet het er al 10 x beter uit. Moet wel al de rest dringend nog wat opkuisen.
De hele rail waar het in loopt is vuil geworden, het oude scharnier schuurde erop ipv te rollen, aangezien de rol gewoon
volledig weg was.

Afbeelding


Dan voor de kastjes met klapdeurtjes slotjes gaan halen die 'k dan kan vastzetten als ik ga rijden.
Ziet er nog leuk uit ook :

Afbeelding
Afbeelding

Dan met de schuifdeuren dus dat systeem toegepast. Eigenlijk heel simpel en werkt perfect, kan ik er ook gewoon zo uittrekken.

Afbeelding
Afbeelding

Dan maar de instapbak ook geplaatst, ziet er veeel properder uit. Het zag er echt niet uit zonder instapbak :nuts

Afbeelding

Alleen is die rail nog steeds zo vuil en lelijk, ga er eens een laagje wit over leggen denk ik. Want 't steekt af.
En aangezien mijn vloerplaat en laminaat hoger ligt, nog met een zwart soort rubber ofzo afwerken, dat het mooi overlapt.
Gebruikersavatar
mot
Berichten: 88
Lid geworden op: 29 mei 2011, 01:27
Locatie: Antwerpen

Re: T4 naar camper ombouwen

Bericht door mot »

Ziet er al leuk uit, goed bezig ! Rust de bedconstructie enkel op de bekisting van de wielkasten?
Pascal-141 schreef:Is deze gekeurd als lichte vracht ?
ga je hem dan opnieuw laten keuren naar camper als "alleenstaand geval" ?

Als hij ingeschreven staat als lichte vracht , kun je ieder jaar voor de keuring de hele handel er wel terug uithalen ... dat is niet leuk natuurlijk.
Wat mag er, en wat niet in de laadruimte... ? Zijn alle bedrijfswagens met een afwijkende inrichting in de laadruimte gekeurd als alleenstaand geval? Ik dacht dat je de laadruimte mocht inrichten naar wens... belgische keuring :nuts
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10830
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: T4 naar camper ombouwen

Bericht door Pascal-141 »

mot schreef:
Wat mag er, en wat niet in de laadruimte... ? Zijn alle bedrijfswagens met een afwijkende inrichting in de laadruimte gekeurd als alleenstaand geval? Ik dacht dat je de laadruimte mocht inrichten naar wens... belgische keuring :nuts
Een lichte vracht mag je inrichten als "bedrijfswagen" , maar niet als "campeerwagen"
Ik ken een paar mensen die met een T4 rode kaart gekregen hebben wegens de basis campeerinrichting , alles moest er uit. Vandaar dat ik het vroeg aan Japser .
Op een kastje ofzo zullen ze niks zeggen , maar een bed , zetel of bvb gootsteen of kookplaat of zo zullen we wel commentaar hebben.
Als de "campeerinrichting" demonteerbaar is , dan is het geen probleem hé .
...alleen opletten bij een eventuele controle langs de weg ...
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
japser
Berichten: 110
Lid geworden op: 29 nov 2014, 12:51

Re: T4 naar camper ombouwen

Bericht door japser »

Lang geleden ondertussen.

Momenteel ziet ie er zo uit :
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding


Wat opgeleukt met een bullbar en nog wat kleine details hier en daar.
Ondertussen heb ik plannen gemaakt om er toch een keukentje en meer kast in te bouwen.
Ook 220v moet erin komen met stopcontactjes enz.

Plan is dus om het bed smaller te maken en daarnaast dan nog te kunnen bouwen,
wil ong de breedte van een origineel westfalia bed ( rond de 1, ... meter? )

Zal een hoop aanpassen worden.

Morgen ga 'k ook om een mooie schuifdeur zonder roest en deuken, met een ruitje er in :adhd

Het makkelijkste lijkt me om een bestaand keukenblokje te vinden, en die wat aan te passen naar mijn nieuw hout.
Maar ik vrees dat ik niet makkelijk eentje zal vinden, en moest het te vinden zijn, dat het vrij duur zal zijn..

Oja; De bus heeft me ondertussen al naar Albanië gebracht zonder noemenswaardige problemen ( het dashboard viel wel eens uit ) en rolde hier door de dagelijkse keuring alsof het niets was. ( met andere velgen, bullbar,... :lach )
Plaats reactie