Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Standkachel maakt rauw/slepend geluid

vragen over de T4
Plaats reactie
Gebruikersavatar
J vd Pal
Berichten: 3255
Lid geworden op: 26 jun 2014, 08:41
Locatie: Hoeksche Waard

Standkachel maakt rauw/slepend geluid

Bericht door J vd Pal »

Goedemiddag,

De standkachel van onze 2002 california maakt bij het gebruik een rauw/slepend geluid, alsof de lagers van de ventilator droog staan of er ergens iets aanloopt. Is dit een normaal zo klinkt het in mijn oren niet in ieder geval.

groeten

Jasper
Groeten

Jasper


2002 California Event ACV Reflex Silver
Gebruikersavatar
Oskar 725
Berichten: 2214
Lid geworden op: 12 jan 2007, 19:59
Locatie: Asperen

Re: Standkachel maakt rauw/slepend geluid

Bericht door Oskar 725 »

Jasper niet meer aanzetten, als de ventilator motor verbrand of vast loopt ben je veel geld kwijt.
Kachel er onder uit halen en open maken om te kijken of er rommel of water in zit. als er water (vloeistof) in gelopen is is haast geboden want dit tast de elektronica in de kachel aan. (uitgaande van een D3WZ lucht standkachel) :toppie
Groet, Oskar.
Gebruikersavatar
J vd Pal
Berichten: 3255
Lid geworden op: 26 jun 2014, 08:41
Locatie: Hoeksche Waard

Re: Standkachel maakt rauw/slepend geluid

Bericht door J vd Pal »

Hoi Oskar,

Is daar een beschrijving voor? Ik heb werkelijk geen idee waar ik moet beginnen.

Gr

Jasper
Groeten

Jasper


2002 California Event ACV Reflex Silver
Gebruikersavatar
Oskar 725
Berichten: 2214
Lid geworden op: 12 jan 2007, 19:59
Locatie: Asperen

Re: Standkachel maakt rauw/slepend geluid

Bericht door Oskar 725 »

Jasper ik weet niet hoe handig je bent.
Kachel hangt onder de bus achter de bestuurdersstoel, kijk eens hoe het lijkt. :toppie
Groet, Oskar.
Gebruikersavatar
J vd Pal
Berichten: 3255
Lid geworden op: 26 jun 2014, 08:41
Locatie: Hoeksche Waard

Re: Standkachel maakt rauw/slepend geluid

Bericht door J vd Pal »

Oskar,

Meestal lukt het wel maar het is altijd handig om te weten waar je op moet letten. Kan de hele kachel er makkelijk onderuit of zijn er speciale dingen waar ik rekening mee moet houden?

Groeten

Jasper
Groeten

Jasper


2002 California Event ACV Reflex Silver
Gebruikersavatar
Oskar 725
Berichten: 2214
Lid geworden op: 12 jan 2007, 19:59
Locatie: Asperen

Re: Standkachel maakt rauw/slepend geluid

Bericht door Oskar 725 »

Het wijst zichzelf heel redelijk: Elektrisch zit met een ronde draai-stekker, lucht slangen met een grote slangklem.
Waar je wel voorzichtig mee moet zijn is het lucht aanzuigbuisje, dit is van een soort dun aluminium met papier er omheen, zwart van kleur en scheurt erg makkelijk.
Het flexibele stukje uitlaatbuis wil ook nog wel eens erg vast zitten maar dit kun je ondervangen door het hele uitlaatje los te halen en aan de kachel te laten zetten.
Dan hangt ie aan 4 rubber steuntjes, moertjes van de steuntjes op de auto oplossen en dan kan je hem er uit tillen. De steuntjes die aan de auto vast zitten hebben open sleufgaten zodat je de kachel er uit kunt schuifen.
Succes. :toppie :werkaanT4
Groet, Oskar.
spridget
Berichten: 47
Lid geworden op: 01 jun 2014, 20:20

Re: Standkachel maakt rauw/slepend geluid

Bericht door spridget »

had hetzelfde probleem, bij mij deed de kachel het zelfs niet meer. blijkt bij dit type dat de kunstof behuizing snel tegen de ventilator komt en de electronica dit "ziet" . Ik heb hem er ook onderweg gehaald maar dat was niet nodig, na testen en inbouw deed hij het even met veel lawaai en een duwtje ertegen en het was klaar om de ventilator weer vrij te laten lopen.
Gebruikersavatar
Bertel388
Berichten: 127
Lid geworden op: 28 okt 2010, 22:11
Locatie: Kop van Overijssel

Re: Standkachel maakt rauw/slepend geluid

Bericht door Bertel388 »

Misschien helpt de volgende link?

http://www.t4-wiki.de/wiki/D3WZ

Er worden meerdere typen standkachels beschreven op t4-wiki. Kan zijn dat je nog ff verder moet zoeken op de site. Starten bij Inhaltsverzeichnis en dan naar Heizung und Klima. Site wijst zichzelf wel.
Plaats reactie