Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
2.4d cali houd in en slaat soms niet aan
Re: 2.4d cali houd in en slaat soms niet aan
Is er een correlatie met de hoeveelheid brandstof? Heeft hij er een bijna lege tank meer last van?
Re: 2.4d cali houd in en slaat soms niet aan
Had ook eens gekeken onder de vloermat, naar de aansluitingen op de vlotter, daar kom ik meerdere splitsingen in leidingen tegen..
Ook heb ik de motor net aan gekregen door de 'choke', koudstart hendel uit te trekken. in de 3 jaar dat ik de bus heb, heb ik deze nog nooit gebruikt, zelfs niet in de winter, dus zat goed vast!
Als de hendel uitgetrokken is hoor je een heel fel kloppend geluid in de motor. Duw je hem terug is het geluid weg...
Maar na amper een minuut draaien valt die alweer stil, en start vervolgens niet...
Ook heb ik de motor net aan gekregen door de 'choke', koudstart hendel uit te trekken. in de 3 jaar dat ik de bus heb, heb ik deze nog nooit gebruikt, zelfs niet in de winter, dus zat goed vast!
Als de hendel uitgetrokken is hoor je een heel fel kloppend geluid in de motor. Duw je hem terug is het geluid weg...
Maar na amper een minuut draaien valt die alweer stil, en start vervolgens niet...
Laatst gewijzigd door Glekke op 02 jun 2015, 19:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: 2.4d cali houd in en slaat soms niet aan
Nee helemaal niet, komt net zoveel voor met een volle tank, dat met 1/4 er nog in...Gobert schreef:Is er een correlatie met de hoeveelheid brandstof? Heeft hij er een bijna lege tank meer last van?
Re: 2.4d cali houd in en slaat soms niet aan
Kun je eens kijken waar al die leidingen vanaf de splitsing naartoe gaan. Het kan zomaar zijn dat er plotseling een gebruiker de diesel opslokt waardoor er minder diesel naar de motor gaat.
Re: 2.4d cali houd in en slaat soms niet aan
Zal het straks eens bekijken, denk niet dat ik het vermeld heb, maar hier zijn de specs van de t4.
T4 california van 1991, 2.4 diesel, 160000km, cilinderkop en distributie enz vervangen op 140000km.
T4 california van 1991, 2.4 diesel, 160000km, cilinderkop en distributie enz vervangen op 140000km.
- Multivan Generation
- Berichten: 34163
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: 2.4d cali houd in en slaat soms niet aan
Die 2 vertakkingen gaan naar mogelijk aanwezige standkachels?
Re: 2.4d cali houd in en slaat soms niet aan
Het is een mogelijkheid dat er een standkachel diesel "vraagt" waardoor er een tekort naar de motor gaat. Deze kans is wel erg klein en zal vermoedelijk niet de oorzaak zijn.
Probeer eens het volgende te controleren:
Het filter in de tank (dit is een mircofilter wat in/aan de vlotter zit) kan dicht geslipt zijn door bacteriën. Dit is ook iets wat je kan controleren. Let er wel op dat de vlotter met beleid wordt gedemonteerd.
Probeer eens het volgende te controleren:
Het filter in de tank (dit is een mircofilter wat in/aan de vlotter zit) kan dicht geslipt zijn door bacteriën. Dit is ook iets wat je kan controleren. Let er wel op dat de vlotter met beleid wordt gedemonteerd.
- Pascal-141
- Berichten: 10863
- Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
- Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel
Re: 2.4d cali houd in en slaat soms niet aan
Ik zie vooral ongebruikte /afgesloten aftakkingen op die foto .
Dus er is waarschijnlijk vroeger aan die brandstofleidingen al geprutst . Zou dus best kunnen dat er nog ergens anders in de leidingen aftakkingen of zo zitten . Al die dingen kunnen bvb los zitten en dan lucht trekken ... Ik zou alles eens checken en aandraaien .
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Re: 2.4d cali houd in en slaat soms niet aan
Voor zover ik kon zien op mijn brug (kan de bus maar een meter van de grond tillen), onder de tank is er een stuk nieuwe leiding gelegd richting motor, dit is vermoedelijk diegene die op de filter komt, daar zie je ook een nieuw stuk toekomen.
En dan zie je nog een paar leidingen richting de standkachel gaan... Maar geen T-verbindingen meer oid. Die zullen allemaal aan de vlotter zitten.
Ga proberen om de bus deze week nog op de grote brug te krijgen, dan neem ik nog wat foto's van het geheel. Denk dat ik zowieso maar eens een rol brandstofleiding aanschaf en het boeltje ff vernieuw, maar eerst het startprobleem oplossen.
Op de dieselpomp zou ook een soort van klep/relais oid zitten, dat de toevoer afsluit als je de motor stillegt, kan iemand me ff wegwijs maken hoe ik dit nakijk/test?
Nog ff bij vermelden, Ik werk dus al 8 jaar bij een vw dealer als carrossier, dus kan best wel wat sleutelen, en kan wel aan informatie ed raken, enkel de mechaniekers bij ons hebben weinig verstand van oudere motoren als deze...
mvg
En dan zie je nog een paar leidingen richting de standkachel gaan... Maar geen T-verbindingen meer oid. Die zullen allemaal aan de vlotter zitten.
Ga proberen om de bus deze week nog op de grote brug te krijgen, dan neem ik nog wat foto's van het geheel. Denk dat ik zowieso maar eens een rol brandstofleiding aanschaf en het boeltje ff vernieuw, maar eerst het startprobleem oplossen.
Op de dieselpomp zou ook een soort van klep/relais oid zitten, dat de toevoer afsluit als je de motor stillegt, kan iemand me ff wegwijs maken hoe ik dit nakijk/test?
Nog ff bij vermelden, Ik werk dus al 8 jaar bij een vw dealer als carrossier, dus kan best wel wat sleutelen, en kan wel aan informatie ed raken, enkel de mechaniekers bij ons hebben weinig verstand van oudere motoren als deze...
mvg
- Pascal-141
- Berichten: 10863
- Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
- Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel
Re: 2.4d cali houd in en slaat soms niet aan
Ah , daar lopen dus ook alleen van die groentjes rond die alleen nog kunnen "sleutelen" met een laptop ... (gebeurd steeds vaker hoor)Glekke schreef:Voor zover ik kon zien op mijn brug (kan de bus maar een meter van de grond tillen), onder de tank is er een stuk nieuwe leiding gelegd richting motor, dit is vermoedelijk diegene die op de filter komt, daar zie je ook een nieuw stuk toekomen.
En dan zie je nog een paar leidingen richting de standkachel gaan... Maar geen T-verbindingen meer oid. Die zullen allemaal aan de vlotter zitten.
Ga proberen om de bus deze week nog op de grote brug te krijgen, dan neem ik nog wat foto's van het geheel. Denk dat ik zowieso maar eens een rol brandstofleiding aanschaf en het boeltje ff vernieuw, maar eerst het startprobleem oplossen.
Op de dieselpomp zou ook een soort van klep/relais oid zitten, dat de toevoer afsluit als je de motor stillegt, kan iemand me ff wegwijs maken hoe ik dit nakijk/test?
Nog ff bij vermelden, Ik werk dus al 8 jaar bij een vw dealer als carrossier, dus kan best wel wat sleutelen, en kan wel aan informatie ed raken, enkel de mechaniekers bij ons hebben weinig verstand van oudere motoren als deze...
mvg
Als er al een nieuwe brandstofleiding onder zit , dan bestond dat probleem waarschijnlijk vroeger ook al (bij de vorige eigenaar) , anders zou zo'n brandstofleiding niet vernieuwd worden hé .
Misschien zit de leiding onderweg ergens een beetje geklemd tussen de vloerplaat en een ander onderdeel ?
En die aftakkingen op de foto lijken mij ook niet origineel , maar iets dat er ooit eens is bijgeplaatst . Die bout in die leiding zit er zeker en vast ook niet in af fabriek
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Re: 2.4d cali houd in en slaat soms niet aan
Ik zou toch eens het vlotterelement met zeef/filter in de tank bekijken. Is dikwijls gebeurd dat dit helemaal dicht zit waardoor de motor stil valt of af en toe geen vermogen heeft.
- Multivan Generation
- Berichten: 34163
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: 2.4d cali houd in en slaat soms niet aan
Je kunt als test ook even wat lange slangen direct vanaf de tank naar de pomp leggen en aansluiten.
Je bypassed daar meteen een heleboel "mogelijke probleem veroorzakers mee"
Wil het dan nog niet echt, dan tank element of pomp bekijken.
Je kunt ook vanaf een externe jerrycan met diesel testen.. Dan sluit je het tank element ook uit..
groeten Peter
Je bypassed daar meteen een heleboel "mogelijke probleem veroorzakers mee"
Wil het dan nog niet echt, dan tank element of pomp bekijken.
Je kunt ook vanaf een externe jerrycan met diesel testen.. Dan sluit je het tank element ook uit..
groeten Peter
- arjanzevenaar
- Berichten: 498
- Lid geworden op: 03 mar 2012, 19:43
Re: 2.4d cali houd in en slaat soms niet aan
Heb zelf geen ervaring met een 2.4d maar probleem klinkt als lucht in de brandstofleiding. Je zou kunnen denken aan de brandstofpomp. Deze is gereviseerd zeg je maar ook de leidingen klemmen afdichtingen?? . Om het probleem met je brandstofklep uit te sluiten heeft de ww vroeger bij mij de 12 volt van de brandstofklep via de verlichting aangesloten. Dan kan je uitsluiten of het relais van de brandstofklep hapert. Het uitzetten van de motor gebeurt dan als je de verlichting uitzet. Een conventionele dieselmotor heeft niet veel nodig om te kunnen lopen dus het probleem zou ook niet zo inhewikkeld te hoeven zijn. Veel succes!!
Re: 2.4d cali houd in en slaat soms niet aan
arjanzevenaar schreef:Heb zelf geen ervaring met een 2.4d maar probleem klinkt als lucht in de brandstofleiding. Je zou kunnen denken aan de brandstofpomp. Deze is gereviseerd zeg je maar ook de leidingen klemmen afdichtingen?? . Om het probleem met je brandstofklep uit te sluiten heeft de ww vroeger bij mij de 12 volt van de brandstofklep via de verlichting aangesloten. Dan kan je uitsluiten of het relais van de brandstofklep hapert. Het uitzetten van de motor gebeurt dan als je de verlichting uitzet. Een conventionele dieselmotor heeft niet veel nodig om te kunnen lopen dus het probleem zou ook niet zo inhewikkeld te hoeven zijn. Veel succes!!
Maar lucht kan niet de volgende ochtend uit het systeem verdwenen zijn zoals werd omschreven. Na het afslaan sloeg de motor de volgende ochtend direct weer aan!
Lijkt mij toch een klep in de pomp of vervuiling van de aanzuiging of iets dergelijks.
- arjanzevenaar
- Berichten: 498
- Lid geworden op: 03 mar 2012, 19:43
Re: 2.4d cali houd in en slaat soms niet aan
Dat klopt maar lucht kan wel langzaam verplaatsen in rust toestand. Aanzuig zou ik ook aan denken. Probeer stap voor stap dingen uit te sluiten zodat je vanzelf op het probleem stuit.