Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
1.9td sterk genoeg voor in de bergen?
1.9td sterk genoeg voor in de bergen?
Beste ervaringsdeskundigen,
Wij hebben een aantal T4's rond '96/'98 op het oog. We twijfelen erg tussen 1.9td/68pk en 2.5tdi/102pk. We hoeven niet hard over de snelweg te scheuren maar willen in de Alpen wel comfortabel over de bergen komen en liefst wat 'over' hebben.
Zijn er mensen die hun eigen ervaringen kunnen delen? Is de 2.5tdi het extra geld waard of kunnen we volstaan met 1.9td? En behoudt de 2.5tdi meer zijn waarde?
Lastig in te schatten allemaal, hopelijk kunnen jullie ons helpen!
Wij hebben een aantal T4's rond '96/'98 op het oog. We twijfelen erg tussen 1.9td/68pk en 2.5tdi/102pk. We hoeven niet hard over de snelweg te scheuren maar willen in de Alpen wel comfortabel over de bergen komen en liefst wat 'over' hebben.
Zijn er mensen die hun eigen ervaringen kunnen delen? Is de 2.5tdi het extra geld waard of kunnen we volstaan met 1.9td? En behoudt de 2.5tdi meer zijn waarde?
Re: 1.9td sterk genoeg voor in de bergen?
Ja,TDI is zeker zijn geld waard!
VW T4 Westfalia generation Bj 2000 102pk 

Wij zijn 2 jaar geleden met de toenmalige T4 naar Italie geweest. Veel bergpassen gereden. Dat was met een ACV (102pk). Vermogen genoeg, alleen kwamen we met schakelen steeds beroerd uit. De acv bak is wat langer, samen met het redelijke turbogat moesten we vaak in zijn 1 omhoog omdat we in zijn 2 boven de 1750 toeren vaak de snel gingen voor de krappe bochten. Onder de 1750 toeren had ik ineens te weinig vermogen en moest dan heeeel snel terug naar zijn 1.
Ik denk dat de korte bak van een 1.9td daar wat voordeel heeft. Maar met 130 door de heuvels op de snelweg was de tdi toch wel erg fijn ;)
Ik denk dat de korte bak van een 1.9td daar wat voordeel heeft. Maar met 130 door de heuvels op de snelweg was de tdi toch wel erg fijn ;)
- Multivan Generation
- Contacteer:
Verschil: 140 Nm of 250 Nm is met een gelijk gewicht een wereld van verschil.
Ook het verschil in toerental bij normale snelweg snelheden, is naar schatting 700 rpm.
Een 1,9 TD loopt op de snelweg met 120 km/u bijna 3800 rpm(schat ik)
Een 2,5 TDI(102 pk) bij dezelfde snelheid rond de 3100 rpm.
Dat maakt voor langere reizen veel uit qua lawaai.
Ook kan de TDi qua verbruik wel eens gunstiger uitpakken.
Ook het verschil in toerental bij normale snelweg snelheden, is naar schatting 700 rpm.
- Martens-Tvier
Onze ervaring met 102pk TDI (ACV) is dat het vermogen pas echt beschikbaar komt vanaf ongeveer 2000 rpm. Dat betekent dus veel en op tijd terugschakelen.
T4 California Event 2.5 TDi 2003
- Pascal-141
Bij een 1.9td komt het vermogen gewoon nietMartens-Tvier schreef:Onze ervaring met 102pk TDI (ACV) is dat het vermogen pas echt beschikbaar komt vanaf ongeveer 2000 rpm. Dat betekent dus veel en op tijd terugschakelen.

je kan alleen maar proberen om de anderen te volgen , wat een moeilijk zaak word eens het nog mmar een beetje bergop gaat
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
- Pascal-141
Ik zou niet twijfelen , en voor de 2.5tdi gaan. Die blokken zijn nagenoeg onverslijtbaar , en hebben voldoende vermogen.GSmit-T4 schreef:Beste ervaringsdeskundigen,
De 1.9td is ook een goede motor , maar heeft te weinig vermogen om de dag van vandaag nog vlot met het verkeer mee te kunnen. Op de snelweg ga je langzaam richting 120km/u , en dan maakt ondertussen het blokje al zoveel toeren dat je de radio al luider moet zetten.
De 2.5tdi is zeker en vast zuiniger dan de 1.9td , is stiller , veel vlotter , en hedft er geen moeite mee om op de snelweg bvb 160km/u aan te houden. Waarmee ik maar wil zeggen dat je er dan 120km/u kunt mee rijden met "de vingers in de neus"
Eens als we gaan spreken over rijden in de bergen , tja..., dan kun je met een TDI overal komen zonder blozen , terwijl je met een 1.9td waarschijnlijk edn lange rij auto's achter je hebt , die niet vrolijk zullen kijken door het slakkegangetje

De 1.9td durft nogal eens olie te verbruiken eens ze wat km gedrazid hebven , een 2.5tdi verbruikt zelden olie (mits goed onderhouden)
My current cars:
Hartelijk dank voor het delen van jullie ervaringen en inzichten!
Ik ben net terug van een weekje vakantie in Frankrijk. De camper die ik rij bezit een 1.9TD met 68Pk.
Mijn ervaring is dat je inderdaad vaak terug moet schakelen in de bergen en bij een steile berg soms niet harder dan 70 km/u kan rijden. Als je mij vraagt of het stoort is het antwoord: nee.
Tenslotte ben je op vakantie en heb ik totaal geen haast. Ook neem ik genoeg gewicht mee in de camper wat de snelheid drukt. Toch lukt het mij om zonder veel moeite gewoon 120 km/u op de vlakke baan te rijden zonder al te storend lawaai.
Als je de luxe hebt om te kiezen zou ik zeker voor de 2.5 gaan want dit is een veel flexibelere motor met erg veel rijcomfort.
Mocht je jouw droom camper tegenkomen met een 1.9TD laat je dan vooral niet tegenhouden want daar kom je ook overal mee al hou je vaak niks over en heb je soms inderdaad een file achter je aan
.
Mijn ervaring is dat je inderdaad vaak terug moet schakelen in de bergen en bij een steile berg soms niet harder dan 70 km/u kan rijden. Als je mij vraagt of het stoort is het antwoord: nee.
Tenslotte ben je op vakantie en heb ik totaal geen haast. Ook neem ik genoeg gewicht mee in de camper wat de snelheid drukt. Toch lukt het mij om zonder veel moeite gewoon 120 km/u op de vlakke baan te rijden zonder al te storend lawaai.
Als je de luxe hebt om te kiezen zou ik zeker voor de 2.5 gaan want dit is een veel flexibelere motor met erg veel rijcomfort.
Mocht je jouw droom camper tegenkomen met een 1.9TD laat je dan vooral niet tegenhouden want daar kom je ook overal mee al hou je vaak niks over en heb je soms inderdaad een file achter je aan

Met deze informatie ben ook ik erg geholpen, alleen heb ik nu al de td en overweeg ik ofwel motorische tuning (intercooler, grote turbo, katvervanger) ofwel aankoop 2,5tdi.
Ben 1 keer naar Italie geweest met een 1.9 td en 1 keer naar Barcelona met een 1.9 td. In de bergen is het volgas naar beneden en stapvoets omhoog. Ik had dan wel 9 personen in de bus en bagage.
1.9 td is ingeruild voor een 2.5 tdi 88 pk. Deze bus is al veel sterker en je kan met gemak een snelheid van 140 km per uur aanhoudeN.
Je merkt wel dat wanneer hij vol is er ook flink aan moet trekken. toch kan ik nu wel met het verkeer mee een berg op.
Andre
1.9 td is ingeruild voor een 2.5 tdi 88 pk. Deze bus is al veel sterker en je kan met gemak een snelheid van 140 km per uur aanhoudeN.
Je merkt wel dat wanneer hij vol is er ook flink aan moet trekken. toch kan ik nu wel met het verkeer mee een berg op.
Andre
helemaal mee eens ik heb de 1.9TD (ABL) 4 jaar gehad en heb nu de de 102 pk (AVC) al 9 jaarMultivan Generation schreef:Verschil: 140 Nm of 250 Nm is met een gelijk gewicht een wereld van verschil.
de ACV heeft met 250 nm koppel meer dan genoeg vermogen voor alle omstandigheden.
de TDI is zuiniger (maakt minder restwarmte en je rijdt wel met 1 cylinder meer maar je draait lagere toerentallen)
lawaai scheelt gigantisch!!! en de 1.9TD is "eigenlijk"geen autoweg motor
Wel is die 1.9TD in de 1e versnelling beresterk omdat die versnellingen zo laag liggen.
moter 2.5 TDI + Airco acv 102 pk/250nm
T4 4 Ever -5- cylinder for Life
T4 4 Ever -5- cylinder for Life