Als het tankelement filter (in de tank) verstopt is kun je vacuüm krijgen in het brandstof systeem. Hierdoor krijgt de brandstof pomp te weinig of geen brandstof en stopt. Dit gaat vanzelf weer over, het filter in de tank laat nl nog wel brandstof door alleen te weinig om bij groot verbruik te kunnen voldoen aan de vraag.
Het kan ook zijn (zelf mee gemaakt) dat er bv een plastic tank handschoentje in de tank drijft en soms voor je aanzuigbuis gaat zitten, als hij dan afslaat door brandstof gebrek wordt er niet meer aan de aanzuigbuis gezogen en laat de handschoen na een tijdje weer los en komt er weer brandstof (kan ook iets anders zijn wat in de tank drijft)
Contactslot is ook een mogelijkheid (al genoemd) Tip als hij niet wil aanslaan (wel starten) afsluiter controleren (tikt hij niet dan spanning meten op afsluiter, geen spanning dan contactslot stuk wel spanning afsluiter stuk)
Problemen doen zich voor bij 1/4 inhoud van de tank! Kan ook een gescheurde aanzuigbuis van het tank element zijn, soms bij steuntje van drijver aan de buis. Zal zeker tankelement verwijderen en kijken IN de tank en inspecteren van zuigbuis en filter. (tank wel "even" bijna leeg rijden)
* Het testen van de brandstof afsluiter is simpel, met de motor uit doe je de motorkap open en zoekt op de brandstofpomp de afsluiter op, klein en cilindrisch met 'n draadje er aan.
Dit draadje haal je los en leg je even aan de kant (nergens tegen aan) dan zet je bus op contact en druk je het draadje tegen de aansluiting aan, hierbij hoor je een harde tik (voel je ook duidelijk)
Dit geeft alleen maar aan of de spoel bekrachtigd wordt en de aansturing OK is.
Om hem beter te kunnen controleren moet je hem eruit draaien, er zit een lange stift en een veer in die door de spoel omhoog word getrokken (magnetisch) aan de stift zit een klepje (afsluiter) deze kan beschadigd zijn waardoor hij niet meer goed afsluit.
De problemen met de afsluiter zijn meestal spoel stuk (niet willen aanslaan) of klepje stuk (soms of niet meer uit willen)
Is de afsluiter stuk (bv hij tikt niet meer) en je wilt toch naar huis! Los draaien en stift en veer eruit en weer terug monteren. Nu loopt hij weer maar kan niet meer uit gezet worden (koppeling omhoog laten komen met voet op de rem en uit is het beestje)
Suc6

Ab