Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Hulp gevraagd: Motor ventilatoren draaien niet in Spaanse zon. Gevolg oververhitte motor.

vragen over de T4
Plaats reactie
Skywalker
Berichten: 75
Lid geworden op: 06 nov 2013, 20:02

Hulp gevraagd: Motor ventilatoren draaien niet in Spaanse zon. Gevolg oververhitte motor.

Bericht door Skywalker »

Beste weetjewellers,

Ik sta op dit moment met mijn bus in de Spaanse pyreneen en heb last van een oververhitte motor. Het betreft een VW T4 '96 , 2.4 liter diesel motor AAB.

Normaliter gaan beide motorventilatoren aan en hoor ik deze altijd nog even nadraaien als ik stuk in de bergen heb gereden. Vandaag werd de motor wel erg warm en toen het lampje begon te knipperen ben ik meteen gestopt totdat de motor flink was afgekoeld. Vervolgens heel rustig naar huis gereden en toen bleef de meter een streep boven het midden staan.

Het probleem is volgens mij dat de ventilatoren niet meer draaien en daardoor de motor onvoldoende gekoeld wordt. Zoals ik zei draaien de ventilatoren altijd goed, maar nu zijn ze ermee gestopt.

Weten jullie wat ik hier aan kan doen?

Bij voorbaat dank!
Gebruikersavatar
Olaf
Berichten: 679
Lid geworden op: 18 aug 2013, 22:30
Locatie: Hengelo (ov)

Re: Hulp gevraagd: Motor ventilatoren draaien niet in Spaanse zon. Gevolg oververhitte motor.

Bericht door Olaf »

Zekering kontroleren , zaten bij mijn 92er boven de linker (bestuurders zijde) koplamp.

Groeten Olaf
Vw T5 GP 2.0 180-pk 10-2010 highline
VW Kever 1679cc bj 1959
Fiat 500s 2015
Berini eitje M13 +/-1955
Gebruikersavatar
deejoe
Berichten: 340
Lid geworden op: 08 mei 2008, 13:23
Locatie: Oosterhout

Re: Hulp gevraagd: Motor ventilatoren draaien niet in Spaanse zon. Gevolg oververhitte motor.

Bericht door deejoe »

Check ook de sensoren, die willen ook wel eens de geest geven.
VW T4 Westfalia Biker 1996 2.4D (oud)
VW T4 1998 2.5 TDI(oud)
VW T4 2000 2.5 TDI
VW T3 1985 (te koop)
VW T5 2011 2.0 TDI
Gebruikersavatar
Bikeman
Berichten: 386
Lid geworden op: 14 mei 2015, 20:59
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Hulp gevraagd: Motor ventilatoren draaien niet in Spaanse zon. Gevolg oververhitte motor.

Bericht door Bikeman »

Hallo Skywalker,

Voor NOOD kun je de sensor die de fan schakel door verbinden, ik heb dit ook een keer gehad en dat werkt prima.
Wel even controleren of de lamellen voor de fan's wel open gaan / staan.

Suc6 Ab
Gebruikersavatar
lammersj
Berichten: 31
Lid geworden op: 19 mar 2013, 08:55
Locatie: Wijhe
Contacteer:

Re: Hulp gevraagd: Motor ventilatoren draaien niet in Spaanse zon. Gevolg oververhitte motor.

Bericht door lammersj »

Zelfde geintje gehad in italie. Zou eerst de zekering controleren, zitten links boven koplamp.
http://www.t4-wiki.de/wiki/index.php?ti ... 0616174637&
Kunnen op het oog goed zijn maar toch gebroken. Lammellen handmatgi openzetten en mechanische versteller verwijderen, 2 boutjes sleutel 10.
http://www.t4-wiki.de/wiki/Lüfter
Aan de rechterzijde onder op de radiator zit de temp schakelaar voor de fans, doorverbinden en dan moeten de fans lopen, anders zijn ze kapot , dunkt mij.

Succes
Hans
Gebruikersavatar
Bikeman
Berichten: 386
Lid geworden op: 14 mei 2015, 20:59
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Hulp gevraagd: Motor ventilatoren draaien niet in Spaanse zon. Gevolg oververhitte motor.

Bericht door Bikeman »

Top Hans,

Ik ging er van uit dat dit wel bekend was :bonk dom zal proberen completer te zijn.

Ab
Plaats reactie