Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Koeling 2.4 AAB

vragen over de T4
Plaats reactie
Hella
Berichten: 282
Lid geworden op: 10 feb 2015, 20:46

Koeling 2.4 AAB

Bericht door Hella »

Heb bij mijn 2.4 AAB nog nooit de nalooppomp horen lopen.
Wel de ventilatoren die echt heel vaak als ik de auto na een rit uitzet nog zeker 1-5 minuten nablazen.
Dat doen ze ook als de temperatuurmeter na een rit zelfs nog niet op 90 graden staat.
Heb het idee dat de temp sensor al rond de 80 graden de ventilatoren laat aanslaan.

De motor komt wel normaal op temperatuur.
Bij echt een beetje stevig klimwerk met een buitentemp van 22-25 graden komt de naald van de temperatuurmeter wel tot 110 graden. Ben dan ook een beetje huiverig voor het in de volle zomerzon rijden in de bergen.
Heb nog niet gecontroleerd of de radiatorlamellen wel open gaan en ook nog niet de conditie van de radiator zelf bekeken.
Maar heb al wel sinds de aanschaf in november vorig jaar zo'n 14.000 km probleemloos gereden. De motor heeft 311.000 km op de teller staan.

Kan het zijn dat de temperatuurhuishouding van mijn 2.4 niet echt optimaal (meer) is en wat zou daarvan dan een oorzaak kunnen zijn?
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10830
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Koeling 2.4 AAB

Bericht door Pascal-141 »

Een 2.4d is sowiezo al temperauurgevoelig , ze lopen graag warm bij stevig klimwerk.
Eerste oorzaak van temperatuur problemen = oude radiator . Een oude radiator begint onvermijdelijk te oxideren aan de buitenzijde , waardoor de lamelletjes dichtslibben en onvoldoende koellucht erdoorheen kan .
Tweede oorzaak = vastzittende lamellenringen . Door de leeftijd kunnen de verstelbare lamellenringen steeds moeilijker gaan verstellen , en dan gaan ze vaak maar een heel klein beetje meer open , waardoor er onvoldoende koellucht doorheen kan. Lamellen kun je makkelijk manueel openzetten en fixeren .
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
jornk
Berichten: 97
Lid geworden op: 02 sep 2014, 11:20

Re: Koeling 2.4 AAB

Bericht door jornk »

Hieronder in dit lijstje staat een topic 'rijden in de bergen met 2.4 AAB' waar onder meer Pascal goede tips geeft (kan even niet vinden hoe een link te maken)

Ik heb trouwens probleemloos de bergen in Bosnie/Montenegro bedwongen!

Groet!
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33896
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Koeling 2.4 AAB

Bericht door Multivan Generation »

Gebruikersavatar
Olaf
Berichten: 679
Lid geworden op: 18 aug 2013, 22:30
Locatie: Hengelo (ov)

Re: Koeling 2.4 AAB

Bericht door Olaf »

Pascal-141 schreef:Een 2.4d is sowiezo al temperauurgevoelig , ze lopen graag warm bij stevig klimwerk.
Eerste oorzaak van temperatuur problemen = oude radiator . Een oude radiator begint onvermijdelijk te oxideren aan de buitenzijde , waardoor de lamelletjes dichtslibben en onvoldoende koellucht erdoorheen kan .
Tweede oorzaak = vastzittende lamellenringen . Door de leeftijd kunnen de verstelbare lamellenringen steeds moeilijker gaan verstellen , en dan gaan ze vaak maar een heel klein beetje meer open , waardoor er onvoldoende koellucht doorheen kan. Lamellen kun je makkelijk manueel openzetten en fixeren .

Derde oorzaak, dicht geslibde/gekalkte radiator.
Ik heb hier al eens foto's van op de situatie geplaatst, moet je maar even zoeken op 'radiator van 21 jaar oud'.

Groeten Olaf
Vw T5 GP 2.0 180-pk 10-2010 highline
VW Kever 1679cc bj 1959
Fiat 500s 2015
Berini eitje M13 +/-1955
Plaats reactie