Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

(Laten) Importeren

vragen over de T4
Plaats reactie
Gebruikersavatar
patrick 468
Berichten: 354
Lid geworden op: 18 jun 2007, 13:53
Locatie: Breda

(Laten) Importeren

Bericht door patrick 468 »

Weet iemand of het zinvol is om een Kombi 2.0B, dus de simpelste personenversie te (laten) importeren uit Duitsland?

In NL zijn de Benzine personenbussen zeldzaam en als ze te koop aangeboden worden verdwijnen ze bijna per ommegaande de Handel in, (en p**s ik dus naast 't potje...)

Hoe zit het dan met de BPM, tot welk bouwjaar is het financieel (nog) aantrekkelijk?
Ik heb wel eens gehoord over bedrijven die voor je kunnen importeren, gaat het dan over auto's in de hogere (prijs) klasses?
Heeft er iemand ervaring met dergelijke bedrijven?
Ik huiver nl. om zelf te importeren.
danieltje
Berichten: 77
Lid geworden op: 19 mei 2011, 23:10
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: (Laten) Importeren

Bericht door danieltje »

Importeren is helemaal niet moelijk.

1. Als je een bus gezien hebt in het buitenland(nu Duitsland dus) ga je ernaar kijken. Kijk goed of hij APK waardig is.

2. Wil je hem naar Nederland toe rijden of gaat deze op een aanhanger mee?

- Als je hem naar Nederland toe wilt rijden, dan zul je samen met de huidige eigenaar naar het "Strasse und Verkehrsambt" moeten gaan. Neem dan alle Duitse papieren mee + de kentekenplaten. De bus wordt daar afgemeld, maar jij krijgt toestemming om met de bus naar Nederland te rijden. Je krijgt dan een paar stikkers op de kentekenplaten. Wat het precies kost weet ik niet, maar het gaat hier niet om bakken met geld.

- Als je hem op een aanhanger meeneemt, dan kan je gewoon een kopie van het kentekenbewijs + de kentekenplaten achter laten. De eigenaar gaat dan zelf naar het "Strasse und Verkehrsambt" om de bus af te melden.

Zoals ik al eerder zei: Zorg dat je alle Duitse papieren meeneemt en niets vergeet. Het invoeren wordt dan een stuk makkelijker. Dan weet je alle gegevens over de motor Co en trekgewicht etc.

3. Voordat je naar de RDW gaat kijk de bus nogmaal compleet na, want je kan de bus direct daar laten keuren. Kosten zijn 30 euro bij de RDW zelf, maar het is niet meer verplicht om je bus daar te laten keuren. Ze zijn daar vaak net even iets strenger dan bij een lokaal APK station. Ik spreek uit ervaring.

4. Je kan op de site van de belastingdienst een formulier downloaden om de bpm te betalen. Ik moet zeggen, als je het nog nooit gedaan heb is het niet gemakkelijk. Je moet alles opgeven zoals standaard accecoires en welke er later bij zijn gekomen. Het is dan ook een idee om zoveel mogelijk accecoires even te verwijderen. Scheelt je in de invoerkosten. Bijv. leg er stalen velgen onder ipv. lichtmetaal.

Om het wat makkelijker te maken kan je het ook via deze site doen: http://www.autotelex.nl/autoimport" onclick="window.open(this.href);return false;

Kost je 16 euro, maar daar ben je binnen 5 minuten klaar. Enige nadeel is dat je hier geen schade op kan geven. Ja SHADE! Deze mag je bij het invoeren ook opgeven en hierdoor gaat je bpm naar beneden. Je krijgt ook meteen de hoogte van de bpm te zien.

5. Heb je dit allemaal geregeld? Dan is het tijd om naar de RDW te gaan. Je gaat naar binnen naar het loket en betaald 100 euro voor onderzoekskosten en dus eventueel ook 30 euro voor het vrijwillig keuren. Heb je dit gedaan lever je de kentekenpapieren in en krijg je een nummer wanneer je aan de beurt bent of op afpraak een tijdstip. Onderzoekskosten is niets meer dan het nakijken of het framenummer/kenteken wel bij deze auto hoort.

6. Is de auto door het onderzoek / apk gekomen, mag je direct door naar het belastingsloket(vaak zit deze in hetzelfde gebouw als de rdw). Hier heb je dus de papieren nodig die je bij stap 4 ingevuld hebt via een pdf of via de site. Je levert de papieren in en binnen 2 dagen krijg je een email van de belastingdienst met een rekeningnummer en het bedrag dat je aan bpm moet betalen. Nadat je dit betaald hebt, krijg je de nieuwe kentekenpapieren binnen 5 werkdagen thuis gestuurd.

7. Ga met deze papieren naar de automatrialenzaak en laat een setje kentekenplaten drukken.

8. Schroef de kentekenplaten op je bus.

9. Verzeker de bus bij een verzekring naar jou keuze. Over de hoogte van je wegenbelasting dat je moet gaan betelen krijg je automatisch bericht over.

10. En nu lekker rijden!


Ik hoop dat het een beetje duidelijk is voor je. Succes!
wempetje
Berichten: 40
Lid geworden op: 08 dec 2013, 21:37
Locatie: Groningen

Re: (Laten) Importeren

Bericht door wempetje »

Handige beschrijving! Ik heb echter wel een vraagje mbt punt 2:

"Neem dan alle Duitse papieren mee + de kentekenplaten."

Wat betreft 'de kentekenplaten', wat bedoel je hier precies mee? De gewone kentekenplaten die per definitie gewoon op de auto zitten?

" maar jij krijgt toestemming om met de bus naar Nederland te rijden. Je krijgt dan een paar stikkers op de kentekenplaten. Wat het precies kost weet ik niet, maar het gaat hier niet om bakken met geld."

Wat betreft de 'stikkers op de kentekenplaten'; zijn dit de uitvoerkentekenplaten (5 dagen geldig?) waarmee je naar het RDW en douane kan rijden, en krijg je hier ook de groene kaart en de 'verzekering' bij geregeld? -> Krijg je niet nieuwe/aparte uitvoerkentekenplaten en kan dit zonder voorbereiding zeg maar (dus er hoeft niet besteld en gemaakt te worden wat dagen kan kosten bijvoorbeeld) ?
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10828
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: (Laten) Importeren

Bericht door Pascal-141 »

In Duitsland krijg je voor uitvoer geen sticker op de kentekenplaten, maar wel een setje nieuwe uitvoerkentekenplaten.
Je hebt deze in 2 uitvoeringen = 5 dagen of 1 maand geldig. Daar zit meteen ook een (basis)verzekering bij in, je krijgt er dan ook een groen papier vd verzekering bij.
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
Oviivo
Berichten: 2365
Lid geworden op: 15 aug 2012, 14:43

Re: (Laten) Importeren

Bericht door Oviivo »

Pascal-141 schreef:In Duitsland krijg je voor uitvoer geen sticker op de kentekenplaten, maar wel een setje nieuwe uitvoerkentekenplaten.
Je hebt deze in 2 uitvoeringen = 5 dagen of 1 maand geldig. Daar zit meteen ook een (basis)verzekering bij in, je krijgt er dan ook een groen papier vd verzekering bij.
Die koop je bij de kiosk die vaak tegenover een Verkehrsambt zit. Doe eerst die Exportkennzeichen platen + verzekering laten maken, dat scheelt heen en weer geloop en wachttijd, is mijn ervaring.
Kan ook online, maar daar heb ik geen ervaring mee; http://www.exportkennzeichen.com/
VW T5 California Black Edition TDI > Individual Project topic
als ebay het niet heeft, vergeet het dan maar
Gebruikersavatar
kikker
Berichten: 465
Lid geworden op: 01 nov 2012, 19:44
Locatie: omg. Gorinchem

Re: (Laten) Importeren

Bericht door kikker »

Mocht je het zelf niet zien zitten, neem eens contact met Caron in Made op. Die kan je helpen, maar die is niet de goedkoopste
Volkswagen Transporter 2.5 AJT TDI 115pk
ex Volkwagen Bora 2.0L
ex Hyundai Excel 1.3L
Plaats reactie