Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
dsg in de bergen
dsg in de bergen
Hoi,
Het rijden met DSg is volgens velen een verademing.
Ik heb er totaal geen ervaring mee en twijfel over een dsg in de volgende (T6)
Hoe is het om met een DSg in de bergen te rijden?
Vooral bv steil bergaf... ik heb de neiging om nu met m'n handgeschakelde enorm op de motor af te remmen.
Moet ik dan bij de dsg zelf flipperen, of gaat die vanzelf terugschakelen als je de cc bv aan zet in het afdalen?
Zelfde voor steil bergop, dan laat ik liever wat toeren maken dan laagtoerig omhoog te kruipen.
Schakelt die zelf voldoende terug ?
En kun je er even vlot "stilletjes mee verder rijden" dan bedoel ik kruipen tegen minder dan 1km per uur om bv een aanhanger aan te pikken etc..... of als je bv tot 1 cm van de muur wil parkeren.....
Wat me verder wel doet twijfelen is de betrouwbaarheid.... ik zie precies veel 2mv die stuk gaan etc... klopt dit? of komt het hier gewoon vaak aan bod ;-)
Het rijden met DSg is volgens velen een verademing.
Ik heb er totaal geen ervaring mee en twijfel over een dsg in de volgende (T6)
Hoe is het om met een DSg in de bergen te rijden?
Vooral bv steil bergaf... ik heb de neiging om nu met m'n handgeschakelde enorm op de motor af te remmen.
Moet ik dan bij de dsg zelf flipperen, of gaat die vanzelf terugschakelen als je de cc bv aan zet in het afdalen?
Zelfde voor steil bergop, dan laat ik liever wat toeren maken dan laagtoerig omhoog te kruipen.
Schakelt die zelf voldoende terug ?
En kun je er even vlot "stilletjes mee verder rijden" dan bedoel ik kruipen tegen minder dan 1km per uur om bv een aanhanger aan te pikken etc..... of als je bv tot 1 cm van de muur wil parkeren.....
Wat me verder wel doet twijfelen is de betrouwbaarheid.... ik zie precies veel 2mv die stuk gaan etc... klopt dit? of komt het hier gewoon vaak aan bod ;-)
2005 T5Transporter Freedom LWB DC 96kw handgeschakeld
2010 Caravelle comfortline LWB DC 132kw handgeschakeld
2016 Caravelle highline LWB DC 150kw DSG
2022 Caravelle Comfortline LWB DC 150kw DSG 4Motion
2010 Caravelle comfortline LWB DC 132kw handgeschakeld
2016 Caravelle highline LWB DC 150kw DSG
2022 Caravelle Comfortline LWB DC 150kw DSG 4Motion
Re: dsg in de bergen
2MV komt alleen in de manuele bakken voor, niet in de DSG bakken? De laatste generatie DSG bakken zijn van een onbesproken kwaliteit, ik bedoel, lees je er wel eens narigheid over?
Laatst gewijzigd door heemskerk op 25 aug 2015, 21:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: dsg in de bergen
Wat dacht je van een proefrit!
Een DSG kruipt net als een gewone automaat, dus je kan er nauwkeurig mee rijden zonder gas te geven.
Je kan in de bergen altijd nog zelf schakelen met de DSG.
Het is een prima werkende automaat.
Een DSG kruipt net als een gewone automaat, dus je kan er nauwkeurig mee rijden zonder gas te geven.
Je kan in de bergen altijd nog zelf schakelen met de DSG.
Het is een prima werkende automaat.
Re: dsg in de bergen
volgens deze mensen ;-)
viewtopic.php?f=3&t=48213
heeft ie wel een 2MV.... dat zelfs meermaals is vervangen ;-)
viewtopic.php?f=3&t=48213
heeft ie wel een 2MV.... dat zelfs meermaals is vervangen ;-)
2005 T5Transporter Freedom LWB DC 96kw handgeschakeld
2010 Caravelle comfortline LWB DC 132kw handgeschakeld
2016 Caravelle highline LWB DC 150kw DSG
2022 Caravelle Comfortline LWB DC 150kw DSG 4Motion
2010 Caravelle comfortline LWB DC 132kw handgeschakeld
2016 Caravelle highline LWB DC 150kw DSG
2022 Caravelle Comfortline LWB DC 150kw DSG 4Motion
Re: dsg in de bergen
Dat zijn mensen die reageren met een manual bak. Als je weet hoe een hand en een automaat werkt had je de vraag niet gesteld
2MV
https://www.youtube.com/watch?v=TVcLGI0x5N0
torque converter automaat
https://www.youtube.com/watch?v=z5G2zQ_3xTc

2MV
https://www.youtube.com/watch?v=TVcLGI0x5N0
torque converter automaat
https://www.youtube.com/watch?v=z5G2zQ_3xTc
2,5 liter TDI BPC 208pk 2009. Groeten, Martin
- Multivan Generation
- Berichten: 34356
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: dsg in de bergen
mettesboy schreef:Hoi,
Het rijden met DSg is volgens velen een verademing.
Ik heb er totaal geen ervaring mee en twijfel over een dsg in de volgende (T6)
Hoe is het om met een DSg in de bergen te rijden? ---> drama
Vooral bv steil bergaf... ik heb de neiging om nu met m'n handgeschakelde enorm op de motor af te remmen.
Moet ik dan bij de dsg zelf flipperen, of gaat die vanzelf terugschakelen als je de cc bv aan zet in het afdalen?
je kunt dan het beste de pook op manuele bediening zetten.
Maar let op, als de software denkt dat de toeren te hoog oplopen dan kan de software ingrijpen en een versnelling hoger schakelen,
ook als je dit niet wilt!
Zelfde voor steil bergop, dan laat ik liever wat toeren maken dan laagtoerig omhoog te kruipen.
Schakelt die zelf voldoende terug ?
Als je de kickdown functie activeert wel, anders is het gewoon standaard zowat 2 versnellingen te hoog.
Dus te laag in de toeren.
En kun je er even vlot "stilletjes mee verder rijden" dan bedoel ik kruipen tegen minder dan 1km per uur om bv een aanhanger aan te pikken etc..... of als je bv tot 1 cm van de muur wil parkeren.....
is geen probleem en hangt meer af van je eigen rijkunsten.
Wat me verder wel doet twijfelen is de betrouwbaarheid.... ik zie precies veel 2mv die stuk gaan etc... klopt dit? of komt het hier gewoon vaak aan bod ;-)
- Pascal-141
- Berichten: 10945
- Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
- Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel
Re: dsg in de bergen
Burp schreef:Dat zijn mensen die reageren met een manual bak. Als je weet hoe een hand en een automaat werkt had je de vraag niet gesteld![]()
2MV
https://www.youtube.com/watch?v=TVcLGI0x5N0
torque converter automaat
https://www.youtube.com/watch?v=z5G2zQ_3xTc
Heu ... een DSG bak is GEEN automaat !!
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Re: dsg in de bergen
Hoezo is dat geen automaat? DSG is een special type automaat met een dubbele koppeling die electronisch wordt gestuurd.
2,5 liter TDI BPC 208pk 2009. Groeten, Martin
Re: dsg in de bergen
Hier gaat nu alles door elkaar!
Een DSG-bak heb je met droge en natte plaat koppelingen en inderdaad zijn het dubbele. Voor alle duidelijkheid, bij een natte zitten de koppelingsplaten IN de bak en bakolie en zit er dus een verversingstermijn aan, dit is het geval bij de bedrijfswagens. Bij de lichte personenautos is de koppelingsset droog.
Ze bezitten we degelijk een 2-massavliegwiel!
Een DSG-bak heb je met droge en natte plaat koppelingen en inderdaad zijn het dubbele. Voor alle duidelijkheid, bij een natte zitten de koppelingsplaten IN de bak en bakolie en zit er dus een verversingstermijn aan, dit is het geval bij de bedrijfswagens. Bij de lichte personenautos is de koppelingsset droog.
Ze bezitten we degelijk een 2-massavliegwiel!
T5GP Beach
Phaeton W12
Golf 3 VR6 3.0C
Golf Rallye
Golf 1
Phaeton W12
Golf 3 VR6 3.0C
Golf Rallye
Golf 1
Re: dsg in de bergen
Mijn eerste echt steile weg met de dsg was in vianden, luxemburg richting het kasteel daar.
Omhoog schakelt de auto op tijd terug en naar beneden was een aangename verrassing: Als je de juiste snelheid heb de rem en het gas loslaten en je blijft met contante snelheid naar beneden gaan.
Op de snelweg erheen zette ik de dsg soms in de sportstand: dan maakt ie net iets meer toeren. Verder geen moment de behoefte gehad om zelf te schakelen.
De hellingproef is met een dsg ook een eitje.
Omhoog schakelt de auto op tijd terug en naar beneden was een aangename verrassing: Als je de juiste snelheid heb de rem en het gas loslaten en je blijft met contante snelheid naar beneden gaan.
Op de snelweg erheen zette ik de dsg soms in de sportstand: dan maakt ie net iets meer toeren. Verder geen moment de behoefte gehad om zelf te schakelen.
De hellingproef is met een dsg ook een eitje.
- Pascal-141
- Berichten: 10945
- Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
- Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel
Re: dsg in de bergen
Het rijd als een automaat ja, maar dat wil niet zeggen dat het een automatische versnellingsbak is ...Burp schreef:Hoezo is dat geen automaat? DSG is een special type automaat met een dubbele koppeling die electronisch wordt gestuurd.
De oude T5 (dus tot 2010) : die hadden een automaatbak (tiptronic)
Vanaf de T5 gp (vanaf 2010) is de DSG er gekomen , en dat is geen automaatbak , mechanisch en qua werking gezien .
De DSG heeft nog steeds een vliegwiel ,en een dubbele koppeling die "automatisch schakelen" mogelijk maakt , maar die werking is totaal iets anders dan een automaat (met koppelomvormer)
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Re: dsg in de bergen
Wil dat dan ook zeggen dat de automaatbakken van voor 2010 beter zijn dan na 2010.?Pascal-141 schreef:Het rijd als een automaat ja, maar dat wil niet zeggen dat het een automatische versnellingsbak is ...Burp schreef:Hoezo is dat geen automaat? DSG is een special type automaat met een dubbele koppeling die electronisch wordt gestuurd.
De oude T5 (dus tot 2010) : die hadden een automaatbak (tiptronic)
Vanaf de T5 gp (vanaf 2010) is de DSG er gekomen , en dat is geen automaatbak , mechanisch en qua werking gezien .
De DSG heeft nog steeds een vliegwiel ,en een dubbele koppeling die "automatisch schakelen" mogelijk maakt , maar die werking is totaal iets anders dan een automaat (met koppelomvormer)
vw T5 2003 1,9tdi 77kw 105pk 435dkm sold.
vw T6 2015 2.0tdi 103kw 140pk 93dkm 4motion (ex)
vw T5 2015 2.0tdi 103kw 140pk 122dkm dsg
vw T6 2015 2.0tdi 103kw 140pk 93dkm 4motion (ex)


vw T5 2015 2.0tdi 103kw 140pk 122dkm dsg

- Multivan Generation
- Berichten: 34356
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: dsg in de bergen
Nee, het tegendeel juist..dregu schreef: Wil dat dan ook zeggen dat de automaatbakken van voor 2010 beter zijn dan na 2010.?
- Pascal-141
- Berichten: 10945
- Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
- Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel
Re: dsg in de bergen
Nee, helemaal niet ! Doe maar een dsg dan , ipv de oudere tiptronic .dregu schreef:Wil dat dan ook zeggen dat de automaatbakken van voor 2010 beter zijn dan na 2010.?Pascal-141 schreef:Het rijd als een automaat ja, maar dat wil niet zeggen dat het een automatische versnellingsbak is ...Burp schreef:Hoezo is dat geen automaat? DSG is een special type automaat met een dubbele koppeling die electronisch wordt gestuurd.
De oude T5 (dus tot 2010) : die hadden een automaatbak (tiptronic)
Vanaf de T5 gp (vanaf 2010) is de DSG er gekomen , en dat is geen automaatbak , mechanisch en qua werking gezien .
De DSG heeft nog steeds een vliegwiel ,en een dubbele koppeling die "automatisch schakelen" mogelijk maakt , maar die werking is totaal iets anders dan een automaat (met koppelomvormer)
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Re: dsg in de bergen
Resume; zit er nu wel of geen 2massavliegwiel in de DSG uitvoeringen?