Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

degelijk alternatief voor de meegeleverde wielmoersleutel

vragen over de T5
Plaats reactie
Gebruikersavatar
mettesboy
Berichten: 692
Lid geworden op: 28 jan 2007, 21:54
Locatie: Olen België

degelijk alternatief voor de meegeleverde wielmoersleutel

Bericht door mettesboy »

Hello,

Al 2 keer ondervonden dat je met de meegeleverde moersleutel om de wielbouten los te draaien NIETS kan aanvangen tenzij je ergens een buis van om en bij de meter vindt om erover te schuiven.....
Ik weet het, waarschijnlijk VEEL te vast aangedraaid door de bandenboer maar kom.
Met die kromme sleutel van VW krijg je die niet los, erger nog, als je niet oplet schiet je schuin van de bout af en beschadig je je velg.

Ik had een dopsleutel (een die had ik al 20 jaar of zo.....) gewoon de dop stuk getrokken.

Wie heeft hier een degelijk alternatief (best met een lange hefboom zeker ;-) )
2005 T5Transporter Freedom LWB DC 96kw handgeschakeld
2010 Caravelle comfortline LWB DC 132kw handgeschakeld
2016 Caravelle highline LWB DC 150kw DSG
2022 Caravelle Comfortline LWB DC 150kw DSG 4Motion
Gebruikersavatar
t-vierder
Berichten: 325
Lid geworden op: 23 jan 2013, 18:51

Re: degelijk alternatief voor de meegeleverde wielmoersleutel

Bericht door t-vierder »

Ik heb standaard een momentsleutel in de auto liggen, met een dop 19. Werkt uitstekend, want zo'n momentsleutel is een stuk langer dan een ratel.

De bandenboer waar ik altijd kom, beweert altijd dat de bouten van mijn bus met 184 Nm moeten worden aangedraaid. Bij een luxe auto is dat gewoonlijk tussen de 120 en 130 Nm.

Misschien is dat het probleem heer mettesboy, maar eerlijk gezegd heb ik een ander vermoeden. Hoor je toevallig een lange kraak zodra je een bout losdraait? Zo ja, dan zijn je bouten waarschijnlijk droog. Dat is meestal zo en dat maakt losdraaien een rotklusje. Ik smeer ze altijd in met wat kopervet. Je kunt ook gewoon lagervet gebruiken, maar als dat heet wordt tijdens het remmen, dan loopt het er weer uit. Kopervet blijft beter plakken en met een gesmeerde schroefdraad draaien je bouten heel wat soepeler los en vast. En nee, het is dan niet nodig om je bouten dan met meer kracht aan te draaien, die 184 Nm blijft gewoon staan.

Ik heb lichtmetalen wielen en vind het daarom belangrijk om een momentsleutel te gebruiken. Met stalen wielen vind ik dat niet heel interessant. Gewoon goed aandraaien vind ik goed genoeg. In dat geval kun je ook een dopsleutel gebruiken met een goeie stang.
:driveT5 2.5 TDI 4Motion 173 PK 380 Nm
Gebruikersavatar
mettesboy
Berichten: 692
Lid geworden op: 28 jan 2007, 21:54
Locatie: Olen België

Re: degelijk alternatief voor de meegeleverde wielmoersleutel

Bericht door mettesboy »

lang geleden dat ik nog een "heer" werd genoemd :yes :yes :yes
2005 T5Transporter Freedom LWB DC 96kw handgeschakeld
2010 Caravelle comfortline LWB DC 132kw handgeschakeld
2016 Caravelle highline LWB DC 150kw DSG
2022 Caravelle Comfortline LWB DC 150kw DSG 4Motion
Gebruikersavatar
t-vierder
Berichten: 325
Lid geworden op: 23 jan 2013, 18:51

Re: degelijk alternatief voor de meegeleverde wielmoersleutel

Bericht door t-vierder »

En nu? Nu ben je een ouwe lul? :jumpklap :bifun
:driveT5 2.5 TDI 4Motion 173 PK 380 Nm
Gebruikersavatar
heemskerk
Berichten: 2025
Lid geworden op: 07 nov 2008, 20:12

Re: degelijk alternatief voor de meegeleverde wielmoersleutel

Bericht door heemskerk »

Ik heb deze van Hazet. Uitschuifbaar voor een groter moment. Al >15 jaar in de (verschillende) Transporters liggen maar nog nooit nodig gehad. :yes
Bijlagen
hazet-772-wielmoersleutel.jpg
hazet-772-wielmoersleutel.jpg (5.18 KiB) 1935 keer bekeken
Gobert
Berichten: 225
Lid geworden op: 30 jul 2014, 21:24

Re: degelijk alternatief voor de meegeleverde wielmoersleutel

Bericht door Gobert »

Ik heb deze erin liggen. Werkt erg prettig en is degelijk.

http://www.powerplustools.nl/auto-diver ... antie.html
InfoMuis
Berichten: 669
Lid geworden op: 27 jan 2007, 12:14
Locatie: Zeewolde

Re: degelijk alternatief voor de meegeleverde wielmoersleutel

Bericht door InfoMuis »

We hebben er zo een
http://www.2cheap.nl/telescopische-wiel ... -19-m.html
Maar dan bij de lidl gekocht een paar jaar geleden.

maar2cheap heeft ze ook. Weet niet of de kwaliteit het zelfde is al die van de Lidl. Die is namelijk erg goed.
Gebruikersavatar
J vd Pal
Berichten: 3255
Lid geworden op: 26 jun 2014, 08:41
Locatie: Hoeksche Waard

Re: degelijk alternatief voor de meegeleverde wielmoersleutel

Bericht door J vd Pal »

Ik dezelfde als hierboven maar wel met een andere dop. De originele dop brak doormidden :nuts :ie :nuts Met nieuwe dop werkt het prima.
Groeten

Jasper


2002 California Event ACV Reflex Silver
Gebruikersavatar
Oviivo
Berichten: 2365
Lid geworden op: 15 aug 2012, 14:43

Re: degelijk alternatief voor de meegeleverde wielmoersleutel

Bericht door Oviivo »

InfoMuis schreef:We hebben er zo een
http://www.2cheap.nl/telescopische-wiel ... -19-m.html
Maar dan bij de lidl gekocht een paar jaar geleden.

maar2cheap heeft ze ook. Weet niet of de kwaliteit het zelfde is al die van de Lidl. Die is namelijk erg goed.

+1, maar ik heb heb alleen nog maar gebruikt om de stelpoot van mijn aanhanger aan te draaien :lach

De omkeerbare dop van 17/19 is handig, te meer omdat 17 bij auto's en aanhangers vaak voorkomt. 19 bij de T5.
VW T5 California Black Edition TDI > Individual Project topic
als ebay het niet heeft, vergeet het dan maar
Gebruikersavatar
ktmkrik
Berichten: 1063
Lid geworden op: 21 jan 2012, 14:02

Re: degelijk alternatief voor de meegeleverde wielmoersleutel

Bericht door ktmkrik »

t-vierder schreef:Ik heb standaard een momentsleutel in de auto liggen, met een dop 19. Werkt uitstekend, want zo'n momentsleutel is een stuk langer dan een ratel.

De bandenboer waar ik altijd kom, beweert altijd dat de bouten van mijn bus met 184 Nm moeten worden aangedraaid. Bij een luxe auto is dat gewoonlijk tussen de 120 en 130 Nm.

Misschien is dat het probleem heer mettesboy, maar eerlijk gezegd heb ik een ander vermoeden. Hoor je toevallig een lange kraak zodra je een bout losdraait? Zo ja, dan zijn je bouten waarschijnlijk droog. Dat is meestal zo en dat maakt losdraaien een rotklusje. Ik smeer ze altijd in met wat kopervet. Je kunt ook gewoon lagervet gebruiken, maar als dat heet wordt tijdens het remmen, dan loopt het er weer uit. Kopervet blijft beter plakken en met een gesmeerde schroefdraad draaien je bouten heel wat soepeler los en vast. En nee, het is dan niet nodig om je bouten dan met meer kracht aan te draaien, die 184 Nm blijft gewoon staan.

Ik heb lichtmetalen wielen en vind het daarom belangrijk om een momentsleutel te gebruiken. Met stalen wielen vind ik dat niet heel interessant. Gewoon goed aandraaien vind ik goed genoeg. In dat geval kun je ook een dopsleutel gebruiken met een goeie stang.
Is het niet zo dat je juist geen vet aan de bouten mag doen aangezien dan het aanhaalmoment niet meer klopt??
Gobert
Berichten: 225
Lid geworden op: 30 jul 2014, 21:24

Re: degelijk alternatief voor de meegeleverde wielmoersleutel

Bericht door Gobert »

Aanhaalmomenten worden idd droog opgegeven. Maar ik doe er zelf ook altijd een heel klein beetje kopervet aan. Of het veel scheelt met het moment, geen idee. Heb er nog nooit problemen mee gehad.
Gebruikersavatar
t-vierder
Berichten: 325
Lid geworden op: 23 jan 2013, 18:51

Re: degelijk alternatief voor de meegeleverde wielmoersleutel

Bericht door t-vierder »

Voor het aanhaalmoment maakt het niet uit. Kijk maar http://www.autoforum.be/showthread.php? ... ost4559642 hier.

Voor de rest zijn de meningen nogal verdeeld. BMW raadt het gebruik van vet op de wielbouten aan, andere fabrikanten raden het af. Feit is dat een droge bout veel meer weerstand heeft dan een ingevette. Dat komt doordat een droge schroefdraad beschadigd raakt tijdens het vastdraaien. Dat is vooral een probleem bij RVS bouten en moeren. Een RVS bout MOET ingevet worden, anders gaat de schroefdraad 'vreten'. https://nl.wikipedia.org/wiki/Vreten_(koudlassen)

Ik werk al vele jaren met RVS en ben bekend met dit verschijnsel. RVS 304 bouten hoef je echt niet zonder een beetje vet vast te draaien. Doe je het wel, dan moet je ze later breken (tot M8 goed te doen, M10 moeilijk, vanaf M12 alleen mogelijk met zeer zware hulpmiddelen) of doorslijpen. RVS 316 heeft hier wat minder last van. Op RVS bouten staat altijd op de kop wat informatie. A2 is RVS 304, A4 is RVS 316.

Maar ook bouten van gewoon staal (zgn. koolstofstaal) zijn hier, getuige bovenstaande wikipedia-link, niet geheel ongevoelig voor. Vandaar ook die lange kraak bij het losdraaien van wielbouten. Voor mij staat het vast dat bouten insmeren met kopervet veel problemen voorkomt (niet alleen het vreten, maar ook roestvorming) en dat het nooit enig probleem oplevert. Toen ik mijn eerste bussie net had, draaide ik de wielbouten eerst nog aan met 130 Nm, terwijl dat minimaal 150 Nm moest zijn, maar nooit in mijn hele leven heb ik op mijn auto's één losgedraaide wielbout of -moer gehad.
:driveT5 2.5 TDI 4Motion 173 PK 380 Nm
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33894
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: degelijk alternatief voor de meegeleverde wielmoersleutel

Bericht door Multivan Generation »

Wielbouten van bussen zijn vaak aan de lange kant, waardoor ze iets door de as aan de binnenzijde steken.
Hierdoor zijn ze iets gevoeliger voor roestvorming en "vastvreten".
Als je op het uiteinde van het schroefdraad, daar wat het eerste in de as gedraaid wordt, wat dikker vet smeert,
dan zal dit effect veel minder zijn.

Als een wielbout erg vast zit, dan kun je deze prima loskrijgen met een wringijzer van 60 cm. Hierin zit namelijk geen speling in de kop.
runnerted
Berichten: 253
Lid geworden op: 21 feb 2013, 14:53

Re: degelijk alternatief voor de meegeleverde wielmoersleutel

Bericht door runnerted »

Zelf altijd een kruissleutel in de auto liggen.

In mijn vorige 2006 T5 Multivan en in mijn huidige 2007 T5 Transporter staat beide in het boekje dat zowel stalen en lichtmetalen velgen aangedraaid dienen te worden op 180nM.. aldus het boekje..

Zelf doe ik ook altijd een klein beetje kopervet aan het uiteinde van de wielbouten, dit wordt er dan met indraaien over de gehele schroefdraad gesmeerd.... reeds een stuk of 20 auto's in de familie zo gedaan en nog nooit last gehad dat de bouten stroef of krakend loskomen..

Let er bij een busje wel op dat er bouten gemonteerd worden met een treksterkte van 10.9 !
Volkswagen Transporter 180 PK BiTurbo Automaat '10
Plaats reactie