Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Koelkast Electrolux en NTC weerstand

vragen over de T4
Plaats reactie
Gebruikersavatar
ruffebum
Berichten: 13
Lid geworden op: 29 sep 2015, 11:42

Koelkast Electrolux en NTC weerstand

Bericht door ruffebum »

Ik ben niet de eerste en waarschijnlijk ook niet de laatste bij wie de Electrolux RC 1140 niet meer werkt.
Ik probeer nu te berijpen en ook te beschrijven hoe het hele systeem in elkaar grijpt.
(Koelkast (waaronder controle unit en sensor etc), schakelpanel E531, huishoudaccu)

Dit heb ik tot nu toe opgeschreven over de temperatuursensor:

De koelkist temperatuur sensor is een “temperatuur afhankelijke weerstand”.
Op het forum op http://www.weetjewel.com heb ik de waarde 470 Ohm gelezen.
Op een Duits forum las ik de waarde 500 Ohm bij 25 graden Celsius.
Op het web heb ik enkele links gevonden van mensen die deze sensor vervangen hebben.
Van zo’n weerstand wijzigt de weerstand afhankelijk van de temperatuur. Dit gaat via een door de fabrikant aangeven vaste kromme.
Deze weerstand wordt gemeten door het controlepaneel E153. En aan de hand van de gemeten waarde wordt berekend hoe hoog de temperatuur in de koelkast is.
Op het controlepaneel E153 kan ook de gewenste temperatuur van de koelkist worden ingesteld.
En op die manier kan het controlepaneel E153 middels een stuurstroom de koelkist aan- dan wel uitzetten.
Het is duidelijk dat wanneer deze sensor defect is, het controlepaneel E153 niet in staat zal zijn een correcte stuurstroom af te geven.
De sensor is verbonden via de 6-polige contrasteker (T6/5 en T6/2) van de koelkist met contolepaneel E153 (T26/3 en T26/9).

Mijn vraag:
Hoe vaak wordt die weerstand gemeten? Continu? Of elke minuut ofzo?
Als het in- en uitschakelen constant zou gebeuren zou dat pompje wel erg vaak in- en uitgeschakeld worden lijkt me.
Of gaat het koelen door tot een graad meer dan ingesteld?
Kortom, hoe werkt dat eigenlijk?

Alvast bedankt,

Jan
Gebruikersavatar
HenkK
Berichten: 808
Lid geworden op: 16 jun 2010, 21:49
Locatie: Amsterdam- 06.26888522
Contacteer:

Re: Koelkast Electrolux en NTC weerstand

Bericht door HenkK »

de 470 Ohm is bij 21o Celcius. Is een continu meting. De sturing naar de controlunit is analoog en continu met een vastgelegde kleine hysterese.
Reparatie van analoge elektronica - westfalia voedingen\laders en buizenradio's.
www.hrwerkplaats.nl
Gebruikersavatar
ruffebum
Berichten: 13
Lid geworden op: 29 sep 2015, 11:42

Re: Koelkast Electrolux en NTC weerstand

Bericht door ruffebum »

Ok, dank je wel voor de uitleg.

Jan
Plaats reactie