Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

dashboard valt uit '99

vragen over de T4
Plaats reactie
japser
Berichten: 110
Lid geworden op: 29 nov 2014, 12:51

dashboard valt uit '99

Bericht door japser »

Hoi,

Mijn dashboard meters vallen uit. Soms doen ze 't plots dan weer wel.

De lampjes enz blijven werken, het gaat hem om toerenteller, snelheid, benzine en temperatuur.

Wat me opvalt is dat hij vaak als ik mijn contact aanleg werkt, en ik mag mijn contact een tijd aanlaten, en dan blijven ze werken. Maar meestal als ik hem dan start vallen ze na 1 second uit. ( Ik denk dat ze soms ook hélemaal niets doen met contact aan )

Ik heb mijn dashboard open gedaan, ik las hier over de spanningsregelaar. Nu heb ik een model van '99 en vind ik die dus nergens..
Ik heb alles al wat visueel nagekeken en ik zie niets vreemds.. Ook de 2 stekkers al wat heen en weer bewogen, maar geen slecht contact..

Heeft iemand ervaring hiermee?
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33895
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: dashboard valt uit '99

Bericht door Multivan Generation »

Uhm,
er zouden een aantal mogelijkheden kunnen zijn.. waar ik even aan denk.

Als je de deur open doet, gaat dan je hemel verlichting branden?
Ja? ---> doe een startpoging en kijk of de hemelverlichting uitgaat evenals de dagteller en de km-stand.
Gebeurd dit? Check dan de accu polen en maak ze goed zuiver, en ook alle massa verbindingen,
doe een startpoging terwijl iemand anders meteen de spanning meet.
Klapt de spanning bij een startpoging beneden de 10,5 Volt dan kan dit gedrag verklaard worden.

Voor gloeien heb je per gloeibougie bijna 15 Amp nodig, 5 cilinder trekt dus bijna 75 Amp dan.
Dan heb je nog de startmotor die aan zijn einde kan komen,
en zoiets door een beetje sluiting veroorzaakt (relais op startmotor en solderingen daarop).

Het contact blokje achter het contactslot, de verbinding dus tussen het mechanisch verdraaien van de sleutel en de corresponderende elketrische verbinding daarbij, kan af en toe ook haperen.

De stekkers achterop de tellerunit goed vastdrukken, en de zekering voor de tellerunit controleren.

Groetjes Peter

PS linkje
PPS Doet je stadslicht rechts het nog wel? --> zelfde zekering als instrumentenpaneel verlichting
Plaats reactie