Mijn vorige onderwerp hete knik in de bocht maar daar heb ik niet zoveel reacties op gehad behalve de tip dat het mijn fusee kogels zouden kunnen zijn. Ik probeer het nu met onderwerp speling in de bocht en hopelijk herkent iemand het probleem en kan die me opweg helpen waar ik moet gaan zoeken. Bevestiging dat het de fusee kogels zouden kunnen zijn kan natuurlijk ook. Hoop gewoon op net iets meer...:
-Mijn T4 geeft in lange strakke bocht naar rechts op de snelweg en lichte knik. Lijkt op speling en voelt niet echt fijn. Het is alleen naar rechts. Mijn vorige band was aan die kant ook al wat raar afgerond afgeslijten aan de binnenkant. Auto trekt minimaal naar rechts bijna te verwaarlozen.
Hopelijk kan iemand mij een duw in de goede richting geven waar ik het moet gaan zoeken
Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Speling in de bocht.
- Dennis 449
- Berichten: 2034
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 09:55
- Locatie: Westfriesland (vezelf)
Nikaj,
Je voelt zo 1,2,3 geen speling in je fuseekogels, ook al hangt-ie in de brug.
Je moet als de bus met de wielen los van de grond hangt, achter de tank de moeren losdraaien van de voorvering. Wel eerst even de afstand van de moer naar het einde van het draadeind opmeten, voor je er aan gaat draaien.
Zodra de veerkracht weg is zal je merken dat kogel speling heeft gekregen.
Het is namelijk zo dat de bovenste draagarm aan de torsieveer vast zit en de onderste draagarm aan de stabilisatorstang. Ze houden elkaar lekker onder spanning.
Dit doen ze ook tijdens het rijden, maar dan trekt de onderste fuseekogel aan het lagerhuis en de bovenste fuseekogel wordt dan op druk belast.
Al met al een vreemd krachtenspel, waar de minste speling kan leiden tot onverwacht stuurgedrag.
Het wisselen van een onderste fuseekogel is eenvoudig als je de vering van spanning af hebt gehaald. Alleen heb je een Torkx60 nodig voor de boutjes.
Succes.
Je voelt zo 1,2,3 geen speling in je fuseekogels, ook al hangt-ie in de brug.
Je moet als de bus met de wielen los van de grond hangt, achter de tank de moeren losdraaien van de voorvering. Wel eerst even de afstand van de moer naar het einde van het draadeind opmeten, voor je er aan gaat draaien.
Zodra de veerkracht weg is zal je merken dat kogel speling heeft gekregen.
Het is namelijk zo dat de bovenste draagarm aan de torsieveer vast zit en de onderste draagarm aan de stabilisatorstang. Ze houden elkaar lekker onder spanning.
Dit doen ze ook tijdens het rijden, maar dan trekt de onderste fuseekogel aan het lagerhuis en de bovenste fuseekogel wordt dan op druk belast.
Al met al een vreemd krachtenspel, waar de minste speling kan leiden tot onverwacht stuurgedrag.
Het wisselen van een onderste fuseekogel is eenvoudig als je de vering van spanning af hebt gehaald. Alleen heb je een Torkx60 nodig voor de boutjes.
Succes.
Groeten
Dennis 449
Team West
sinds september 2003
Klik hier voor meer over mijn Transporter
Enjoy yourself, it's later than you think
Dennis 449
Team West
sinds september 2003
Klik hier voor meer over mijn Transporter
Enjoy yourself, it's later than you think
- Multivan Generation
- Berichten: 33907
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer: