Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

tikken in het blok

vragen over de T4
Plaats reactie
gertje1007
Berichten: 66
Lid geworden op: 22 feb 2007, 17:02

tikken in het blok

Bericht door gertje1007 »

hallo weetjewellers mijn blokje heeft nu 220000 kilometer gelopen en de laatste tijd tikt hij steeds naar het rijden op de snel weg.
nu meende ik dat de kleppen zich zelf stellen of zijn het toch mijn klepen en kan ik er ook zelf wat aan doen
gr gertje
Gebruikersavatar
Dennis 449
Berichten: 2034
Lid geworden op: 14 jan 2007, 09:55
Locatie: Westfriesland (vezelf)

Bericht door Dennis 449 »

Môgge Gertje,

Even een paar vraagjes:
- heb je al de derde distributiesnaren set er in? Of wel is deze al twee keer vervangen. Ze gaan namelijk 90.000 km mee.
- Als je de rem intrapt is het getikt dan minder?
- Bij de laatste olieverversing, welke olie is er in gegaan?

Niet om je ongerust te maken, hier meteen wat mogelijkheden:
- Bij te lang geplaatste tandriemsets kunnen er flarden los raken en deze geven een tikkend geluid als ze langs spanrollen gaan.
- Mocht je asje van je vacuumpomp langzaam versleten zijn, dan gaat deze tikken op de aanslag van de nokkenas.
- Als er verkeerde (lees te dikke) olie in het motorblok is gestopt krijg je ook kans op tikkende geluiden daar de hydraulische stoterbussen minder goed worden gevuld bij koude motor.

De mijne tikt al een tijdje, maar dat is de vacuumpomp.
Ooit ook eens een rammeltje gehoord vanuit het vooronder, iets dat ik niet kon verklaren. Helaas een week later was ik aan de beurt, een gebroken tandriem met heel veel schade. Oorzaak vastgelopen spanrol en die is volledig afgesleten door de voorbijrazende tandriem en uiteindelijk gebroken bij 170 km/u op de snelweg.

Veel succes naar het zoeken naar de oorzaak.

Groeten
Groeten
Dennis 449
Team West
Afbeelding
:wjw sinds september 2003
Klik hier voor meer over mijn Transporter
Enjoy yourself, it's later than you think
gertje1007
Berichten: 66
Lid geworden op: 22 feb 2007, 17:02

hier nog wat antwoorden

Bericht door gertje1007 »

he dennis weet niet of er al een derde distributieset in zit maar als ik de rem in trap is het getik geheel verdwenen gr gert
Gebruikersavatar
Ron---63---
Berichten: 3819
Lid geworden op: 13 jan 2007, 00:51
Locatie: IJmond

Bericht door Ron---63--- »

100 % dat je vacuumpomp niet meer goed is. Er is een reparatieset te verkrijgen maar beter is het om een nieuwe te (laten) plaatsen.
Als je de vacuumpomp laat zitten kan het overigens geen kwaad hoor, hij remt evengoed hetzelfde ,het is alleen dat nare getik. Als je daar niet tegen kunt zul je aan een nieuwe moeten. Ik meen dat ze 150 euro kosten maar dit weet ik niet meer zeker.

Dennis had het dus bij het goede eind. :jumpklap

Groet Ron 63
Eerste T4 http://www.mijnalbum.nl/Album=Z4I3UVOV

Tweede T4 http://www.mijnalbum.nl/Album=OADFWHSA

Laatste T4 http://www.mijnalbum.nl/Album=HF6ONS4V
Sinds 1 mei 2013 onze 2e VW High UP met alle pakketten !! Eerste was 1 jaar oud :)
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Bericht door Roger B. (11)61 »

Ik zag op een duitse site wel een afbeelding van een redelijk fors beschadigde nokkenas door 40.000 te rijden met een tikkende vakuumpomp...

reden voor mij om er toch niet Te lang mee door te rijden.

Meen dat de pomp bij de dealer tegen de 350 euro kost :ie

op ebay af en toe voor 200 gezien
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
djurgen
Berichten: 133
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:34
Locatie: Hem

Tikkende vacuumpomp

Bericht door djurgen »

Hoi,

Ik had er ook last van een tikkende vacuumpomp (210000 km) .Ik heb er 1 op marktplaats gekocht. € 135,- en hij word nog opgestuurd ook. Ik heb geen bindingen met deze persoon , maar hij heeft mij wel goed en netjes geholpen.

Gr Djurgen
Plaats reactie