Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

T4 2.5TDI 1999 DC

Ben je bezig met een leuk of ingrijpend project aan je bus. Plaats deze dan hier
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Rauwesnuit
Berichten: 192
Lid geworden op: 11 feb 2008, 16:34
Locatie: Regio Kortrijk

T4 2.5TDI 1999 DC

Bericht door Rauwesnuit »

Heb nog niet echt een topic over mijn huidige T4, hoewel de bus al ruim 1,5 jaar in mijn bezit is. Dus bij deze wat specs:
bouwjaar 03/1999
Dragon Groen Pareleffect
Dubbele cabine van Omos, dus ik vermoed een bus die Nederland komt.
Opties: Elektrische ruiten, elektrische verwarmde spiegels, mistlichten voor, hollandia schuifdakje, comfortstoelen vooraan(L+R) met armsteunen, tapijt in de cabine ipv rubbervloer
Geen historie van de wagen toen ik hem kocht! :muur

Wat Er tot nu toe gedaan is:
Juli/augustus 2014: Groot onderhoud: motorolie, oliefilter, brandstoffilter, luchtfilter, interieurfilter, homokineet vervangen rechts wielzijde-> zelf gedaan
December 2014: 5X gloeibougies vervangen van BERU -> zelf gedaan
Februari 2015: Distributieriem(set), riem brandstofpomp, spanrollen, waterpomp, onderdrukpomp, trillingsdemper, oliewissel, koelvloeistof -> garage: auto 3 dagen kwijt :ie )
Maart 2015: Slot + slangetje vervangen van de achterklep. Kon niet meer in de laadruimte komen, maar daar lag allerlei materiaal. Moest naar de garage om de ruit van de dubbele cabine eruit te laten halen
Mei 2015: - motor centrale vergrendeling vervangen vooraan passagierszijde(zelf gedaan) + 16" stalen velgen gescoord via Ebay, daarop banden laten leggen 215/60/R16 en afgewerkt met caddy naafkapjes
Juni 2015: - uitlijnen (auto trok sinds aankoop beetje naar rechts) -> bandencentrale
- veren + onderlegschijven vervangen via Ebay + dealer -> zelf gedaan
- draaiknoppen van de stoelverstelling vervangen
- Fuseekogel rechtsvooraan vervangen -> garage (was op de keuring een afkeurpunt)
Juli 2015: Armleuning bestuurder hersteld met een kitje via Ebay. kleine kost, grote moeite, ik moest uiteindelijk de stoel demonteren, het bevestigingspunt was losgekomen. Dit moest ik laten lassen...
November 2015: Olie + filter + versnellingsbak olie vervangen -> garage
Januari 2016: Roest laten wegwerken onder zijruiten + volledige zijkant L+R uitdeuken, plamuren waar nodig en herspuiten. Daarna de ruiten opnieuw vastlijmen en een nieuwe ruitrubber errond. Ik was de auto een volle week kwijt. Helaas niet 100% tevreden, maar ga het zo laten. Op zich is het resultaat er wel, en mijn vrouw vindt het ook mooi dus zo lelijk zal het niet zijn. Volgend jaar dan maar de voorkant en achterkant laten doen, maar dat zien we nog wel.

Hieronder wat foto's:
DSC_0106.jpg
Hier met de 16" stalen velgen met caddy naafkapjes. De originele 15" stalen velgen met wieldoppen staan ondertussen te koop!
DSC_0497.jpg
DSC_0498.jpg
DSC_0499.jpg
fotogalerij NR 330
Gebruikersavatar
Rauwesnuit
Berichten: 192
Lid geworden op: 11 feb 2008, 16:34
Locatie: Regio Kortrijk

Re: T4 2.5TDI 1999 DC

Bericht door Rauwesnuit »

DSC_0500.jpg
DSC_0501.jpg
DSC_0506.jpg
DSC_0507.jpg
DSC_0508.jpg
DSC_0509.jpg
fotogalerij NR 330
Gebruikersavatar
Rauwesnuit
Berichten: 192
Lid geworden op: 11 feb 2008, 16:34
Locatie: Regio Kortrijk

Re: T4 2.5TDI 1999 DC

Bericht door Rauwesnuit »

DSC_0510.jpg
DSC_0511.jpg
DSC_0512.jpg
DSC_0513.jpg
DSC_0514.jpg
Ik heb nog geluk denk ik met de carrosserie. Quasi geen roest, zelfs niet daar waar het spatbord links achter hersteld is. Spatborden, dorpels,... alles was nog in orde na meer dan 335000 km :ikrij. enkel 1 plekje onder de B-stijl waar een blaasje zat, hebben we blootgemaakt en behandeld.
Ik had geluk dat ik mocht meehelpen om de kosten te drukken. Ik kon de auto demonteren, schuren, afplakken. Maar het was alsnog een zware factuur die ik mee kreeg naar huis :ie

Als ik wat meer tijd heb zal ik eens een mooie duidelijke foto nemen...

Volgend project(je): Remmen achter vernieuwen. Ben nog aan't twijfelen of ik een 16" remmenset zou kopen via ebay. Moet dan dan wel zelf gaan ophalen, allicht ergens in Duitsland. Ofwel bij 15" blijven, maar dan wil ik wel een revisie uitvoeren.Ik denk dan dan al aan het vervangen van de rubberhoesjes, maar zijn er nog onderdelen die aangeraden zijn om te vervangen? Zoals ik in het 1e bericht al zei, ik heb geen onderhoudshistorie dus ik weet niet hoeveel/hoe vaak de vorige eigenaar de bus onderhield.

Ondertussen heb ik al meer geïnvesteerd in de auto dan de aanschafprijs ervan. Dat was ergens wel te verwachten. Mijn garagist vroeg me deze week of ik een nieuwe aan't maken ben. Maar zover zijn we nog lang niet :nuts, en dat is het plan ook niet echt, het blijft een daily die ik ook gebruik voor mijn verbouwingen thuis
Laatst gewijzigd door Rauwesnuit op 28 jan 2016, 00:46, 1 keer totaal gewijzigd.
fotogalerij NR 330
Gebruikersavatar
Rauwesnuit
Berichten: 192
Lid geworden op: 11 feb 2008, 16:34
Locatie: Regio Kortrijk

Re: T4 2.5TDI 1999 DC

Bericht door Rauwesnuit »

Owja, nog een straffe anekdote:
Ik wilde maandag al mijn auto gaan ophalen bij de garage. Bleek dat ik hem niet kon meenemen. Ze zeiden dat ik geprutst had aan de versnellingspook, zodat het schakelbolletje uit het schakelmechanisme was geschoten. Leuke kerels :muur
Ik vroeg me echt af of dat zoiets zomaar eruit kan vallen/schieten? Gelukkig hebben ze het kosteloos vervangen, ik was er niet over te spreken toen ze het me zeiden. Maar het verschil tijdens het schakelen kun je wel degelijk merken!
fotogalerij NR 330
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10830
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: T4 2.5TDI 1999 DC

Bericht door Pascal-141 »

Rauwesnuit schreef:Owja, nog een straffe anekdote:
Ik wilde maandag al mijn auto gaan ophalen bij de garage. Bleek dat ik hem niet kon meenemen. Ze zeiden dat ik geprutst had aan de versnellingspook, zodat het schakelbolletje uit het schakelmechanisme was geschoten. Leuke kerels :muur
Ik vroeg me echt af of dat zoiets zomaar eruit kan vallen/schieten? Gelukkig hebben ze het kosteloos vervangen, ik was er niet over te spreken toen ze het me zeiden. Maar het verschil tijdens het schakelen kun je wel degelijk merken!
Het bolletje kan er inderdaad ineens uitschieten , beter in de garage , dan ergens onderweg ... :knipoog
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10830
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: T4 2.5TDI 1999 DC

Bericht door Pascal-141 »

Rauwesnuit schreef:





Volgend project(je): Remmen achter vernieuwen. Ben nog aan't twijfelen of ik een 16" remmenset zou kopen via ebay. Moet dan dan wel zelf gaan ophalen, allicht ergens in Duitsland. Ofwel bij 15" blijven, maar dan wil ik wel een revisie uitvoeren.Ik denk dan dan al aan het vervangen van de rubberhoesjes, maar zijn er nog onderdelen die aangeraden zijn om te vervangen?
Achteraan upgraden naar 16" remmen maakt weinig verschil . Remblokken van 15" en 16" zijn even groot , en identiek hetzelfde (enige verschil = bij 15" zit er 1 slijtage detector , bij 16" zitten er 2 slijtage detectoren) , dus alleen de schijven zijn wat groter , wat je geen voelbaar verschil oplevert.

Een echte remmen upgrade , die je wel zal voelen is vooraan van 15" naar 16" remmen gaan .
...Maar ja , dat krijg je in belgie dan weer niet gekeurd ... :muur
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
Rauwesnuit
Berichten: 192
Lid geworden op: 11 feb 2008, 16:34
Locatie: Regio Kortrijk

Re: T4 2.5TDI 1999 DC

Bericht door Rauwesnuit »

Pascal, ik heb helemaal geen slijtageindicator, is dat normaal?
fotogalerij NR 330
Gebruikersavatar
Rauwesnuit
Berichten: 192
Lid geworden op: 11 feb 2008, 16:34
Locatie: Regio Kortrijk

Re: T4 2.5TDI 1999 DC

Bericht door Rauwesnuit »

Zo,

de hele remmen toestand voor achteraan is besteld:
- schijven uiteindelijk van Brembo, de gewone maar wel met een coating erop
- remblokken van TRW
- revisieset van TRW dat enkele boutjes, dichtingen en andere rubbertjes omvat om de klauwen te reviseren
- rembekrachtiger van ATE


Ik trek een dagje uit om alles uit te voeren. Ik wens namelijk ook de remklauwen zwart te spuiten.
Ik hoop alleen dat mijn rembekrachtiger de juiste uitvoering is. Het nummer op het originele onderdeel bestond niet meer namelijk... Heb er dan maar een besteld die voor mijn remsysteem bedoeld is (Lucas remmen...) :wjw
fotogalerij NR 330
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33895
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: T4 2.5TDI 1999 DC

Bericht door Multivan Generation »

Mocht je remklauwen aan de voorzijde willen reviseren:
Ik heb nog een setje remklauwen liggen 15 inch,
dan kun je die op je gemak reviseren, terwijl de bus gewoon inzetbaar blijft :knipoog

Mocht je interesse hebben, stuur me dan even een mailtje.
Gebruikersavatar
Rauwesnuit
Berichten: 192
Lid geworden op: 11 feb 2008, 16:34
Locatie: Regio Kortrijk

Re: T4 2.5TDI 1999 DC

Bericht door Rauwesnuit »

Bedankt Peter voor het aanbod. Ik laat die kans aan een andere mogelijke geïnteresseerd, want vooraan zijn de schijven en blokken nog in goede staat. Wellicht door de vorige eigenaar nog vervangen geweest. Dus voorlopig ga ik daar nog niet aan beginnen. Na dit project *wens* ik de motorophangingspunten te vervangen, word er gek van :bonk
fotogalerij NR 330
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33895
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: T4 2.5TDI 1999 DC

Bericht door Multivan Generation »

Ik dacht dat je de remklauwen wilde reviseren en daarna zwart wilde spuiten. Vandaar mijn aanbod voor de voorzijde. Schijven en blokken heb ik niet in de aanbieding hoor.
busbart
Berichten: 666
Lid geworden op: 01 sep 2008, 20:19

Re: T4 2.5TDI 1999 DC

Bericht door busbart »

hallo rauwesnuit, da's toch ene schoone bus hé! serieus!
Groet, Bart
Plaats reactie