Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Koude start vervroeger 2.4d 1994

vragen over de T4
jpgvisser
Berichten: 59
Lid geworden op: 15 jan 2016, 16:31

Koude start vervroeger 2.4d 1994

Bericht door jpgvisser »

Ik rij sinds een paar weken in een t4 2.4d '94. In het begin was het even wennen maar we groeien naar mekaar toe :)

Alleen vraag ik me af of ik wat kan doen aan de koude start. Hij start vooral nu als het koud is buiten niet echt lekker.

Hij slaat wel gelijk aan maar loopt dan even op een of twee cilinders te weinig en dit gaat gepaard met een mooie rookpluim. Dit is maar van erg korte duur als ik iets gas bijgeef loopt hijprima en zonder rook.

De koude start vervroeger trek ik helemaal uit maar ik heb het idee dat deze niets doet, geen verhoging toerental oid. Moet deze invloed hebben op het toerental? Ik heb de zoekfunctie al wel beroerd maar kon niet vinden wat ik zocht.

Alvast bedankt.
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33876
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Koude start vervroeger 2.4d 1994

Bericht door Multivan Generation »

Ik zou beginnen met gloeibougies vervangen.
jpgvisser
Berichten: 59
Lid geworden op: 15 jan 2016, 16:31

Re: Koude start vervroeger 2.4d 1994

Bericht door jpgvisser »

Multivan Generation schreef:Ik zou beginnen met gloeibougies vervangen.
Thanks!

Staat op mijn lijstje. Ik hoor aleen verhalen over afbrekende gloeipluggen en alle ellende die daarbij hoort.

Is het een te doen klusje?? Ben ik hier speciaal gereedschap voor nodig, kan ik uberhaupt bij die pluggen zonder het hele blok uit ekaar te hoeven schroeven?

Of is er iemand in midden nederland (ik woon in almere) die me kan/wil helpen (uiteraard tegen een vergoeding)?
Noorfalia
Berichten: 249
Lid geworden op: 30 dec 2015, 10:00
Locatie: oost-Veluwe

Re: Koude start vervroeger 2.4d 1994

Bericht door Noorfalia »

Bij mij doet de koude start vervroeger ook niets, d.w.z. er is geen verschil in motorloop als ik aan de hendel trek. Van de week kwam ik er achter waar dat door komt: de kabel hangt los bij de inspuitpomp. Heb jij daar al naar gekeken?
Die van mij start desondanks heel behoorlijk, ook in de kou, dus ik heb het nog niet gefikst.
Verkocht in mei 2021: T4 California 2.4D AAB 1992
jpgvisser
Berichten: 59
Lid geworden op: 15 jan 2016, 16:31

Re: Koude start vervroeger 2.4d 1994

Bericht door jpgvisser »

Noorfalia schreef:Bij mij doet de koude start vervroeger ook niets, d.w.z. er is geen verschil in motorloop als ik aan de hendel trek. Van de week kwam ik er achter waar dat door komt: de kabel hangt los bij de inspuitpomp. Heb jij daar al naar gekeken?
Die van mij start desondanks heel behoorlijk, ook in de kou, dus ik heb het nog niet gefikst.
Vandaag een dagje vrij dus als het weer het toelaat ga ik even kijken. Ik begin ook sterk aan de gloeipluggen te denken.
Beckontheroad
Berichten: 2138
Lid geworden op: 13 jan 2007, 15:00
Locatie: Utrecht

Re: Koude start vervroeger 2.4d 1994

Bericht door Beckontheroad »

Wat mij eerder opviel, na lezen van t forum, dat 5 tellen wachten nadat het voorgloeilmapje uit is, het starten duidelijk beter ging.
Maar bij start lopen op een paar cylinders doet vermoeden dat een enkele gloeispiraal aan zn eind is..

suc6
JB
--==There is a thin line between insanity and genius, I passed that line a long time ago==--
jpgvisser
Berichten: 59
Lid geworden op: 15 jan 2016, 16:31

Re: Koude start vervroeger 2.4d 1994

Bericht door jpgvisser »

Beckontheroad schreef:Wat mij eerder opviel, na lezen van t forum, dat 5 tellen wachten nadat het voorgloeilmapje uit is, het starten duidelijk beter ging.
Maar bij start lopen op een paar cylinders doet vermoeden dat een enkele gloeispiraal aan zn eind is..

suc6
JB
Ik ga het proberen, thanks

Net de eerste vw sleutelstappen ondernomen...... Radiator in servicestand gezet en even rondgekeken, koudestart kabel is aangesloten, tenminste ik neem aan dat ie aan de achterkant vd pomp vastzit?

Gloeipluggen zijn hoofdverdachte maar gezien de locatie van die dingen ga ik het overlaten aan iemand die er meer verstand van heeft. Mocht iemand dus een adresje omgeving Flevoland weten hoor ik dit graag. Over een week of drie moet ie mee naar Frankrijk en wil ik iig dat ie goed start.

Dank voor de reacties tot nu toe.

Groet Jeroen
daimen
Berichten: 558
Lid geworden op: 06 nov 2007, 09:03
Locatie: noorwegen

Re: Koude start vervroeger 2.4d 1994

Bericht door daimen »

heb zelf ook een 2.4d waarvan de vervroeger niet werkt,maar wat ik doe bij -20 4x voorgloeien.dus sleutel omdraaien lampje gloeispiraal gaat aan wachten tot hij uit gaat dan sleutel terug draaien,en dan weer op contact zetten dit 3 x herhalen.
geen probleem met starten bij -20 :winter oja gloei spiraalen zijn vervangen bij mij.
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10826
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Koude start vervroeger 2.4d 1994

Bericht door Pascal-141 »

De kabel vd startvervroeger kan ook slecht afgesteld zijn . Als je het front in servicestand hebt , kun je bij de hendel van de pomp ( hendel vervroeger , niet de gashendel)
Laat de motor stationair draaien , en bedien de hendel aan de pomp dan manueel , en dan kun je horen of de motor iets anders gaat draaien (bvb ietsje hoger toerenteller). Is dat niet het geval , dan zal de pomptiming niet meer correct staan.
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10826
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Koude start vervroeger 2.4d 1994

Bericht door Pascal-141 »

daimen schreef:heb zelf ook een 2.4d waarvan de vervroeger niet werkt,maar wat ik doe bij -20 4x voorgloeien.dus sleutel omdraaien lampje gloeispiraal gaat aan wachten tot hij uit gaat dan sleutel terug draaien,en dan weer op contact zetten dit 3 x herhalen.
geen probleem met starten bij -20 :winter oja gloei spiraalen zijn vervangen bij mij.
4x voorgloeien heeft geen nut : de gloeibougies worden niet heter na 4x gloeien , dan na 1x ( als ze alle 5 werken )
4x gloeien is alleen naar extra zware belasting voor de batterij.
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
jpgvisser
Berichten: 59
Lid geworden op: 15 jan 2016, 16:31

Re: Koude start vervroeger 2.4d 1994

Bericht door jpgvisser »

Pascal-141 schreef:De kabel vd startvervroeger kan ook slecht afgesteld zijn . Als je het front in servicestand hebt , kun je bij de hendel van de pomp ( hendel vervroeger , niet de gashendel)
Laat de motor stationair draaien , en bedien de hendel aan de pomp dan manueel , en dan kun je horen of de motor iets anders gaat draaien (bvb ietsje hoger toerenteller). Is dat niet het geval , dan zal de pomptiming niet meer correct staan.
Thanks.

Gashendel zit aan de voorkant neem ik aan, en de vervroeger zit er een beetje achter gefrut?
daimen
Berichten: 558
Lid geworden op: 06 nov 2007, 09:03
Locatie: noorwegen

Re: Koude start vervroeger 2.4d 1994

Bericht door daimen »

4x voorgloeien heeft wel nut verklaar mij dan eens waarom hij dan veel beter aanslaat !!!!

4x voorgloeien heeft geen nut : de gloeibougies worden niet heter na 4x gloeien , dan na 1x ( als ze alle 5 werken )
4x gloeien is alleen naar extra zware belasting voor de batterij.[/quote]
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10826
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Koude start vervroeger 2.4d 1994

Bericht door Pascal-141 »

jpgvisser schreef:
Pascal-141 schreef:De kabel vd startvervroeger kan ook slecht afgesteld zijn . Als je het front in servicestand hebt , kun je bij de hendel van de pomp ( hendel vervroeger , niet de gashendel)
Laat de motor stationair draaien , en bedien de hendel aan de pomp dan manueel , en dan kun je horen of de motor iets anders gaat draaien (bvb ietsje hoger toerenteller). Is dat niet het geval , dan zal de pomptiming niet meer correct staan.
Thanks.

Gashendel zit aan de voorkant neem ik aan, en de vervroeger zit er een beetje achter gefrut?
ja inderdaad
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10826
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Koude start vervroeger 2.4d 1994

Bericht door Pascal-141 »

daimen schreef:4x voorgloeien heeft wel nut verklaar mij dan eens waarom hij dan veel beter aanslaat !!!!

4x voorgloeien heeft geen nut : de gloeibougies worden niet heter na 4x gloeien , dan na 1x ( als ze alle 5 werken )
4x gloeien is alleen naar extra zware belasting voor de batterij.
[/quote]

Als 4x voorgloeien nodig was , dan had VW het wel zo ontworpen . :nuts
Gloeibougies bereiken een bepaalde temperatuur bij het gloeien , deze temperatuur horen ze te bereiken binnen de vooraf ingestelde tijd. Deze gloeitijd word bepaald woor het gloeirelais .
Dus OF je gloeibougies zijn niet OK , OF je motor zelf is niet OK als je 4x moet gloeien . Als je motor in goede staat is , heb je aan 1x gloeien genoeg . Als je motor bvb te weinig compressie heeft , dan zal hij moeilijker starten. Als het gloeirelais niet OK is , en bvb te kort laat gloeien , dan worden de gloeibougies niet warm genoeg .

voorgloeisysteem in goede staat van werking + compressie + diesel = dat garandeerd een vlotte start .
Als 1 van de 3 niet OK is , dan krijg je startproblemen
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
jpgvisser
Berichten: 59
Lid geworden op: 15 jan 2016, 16:31

Re: Koude start vervroeger 2.4d 1994

Bericht door jpgvisser »

Duidelijk verhaal.

Maar ik wil sws de gloeibougies laten vervangen, ik zoek nu alleen nog een betrouwbaar adres waar ze dit kunnen doen. Liefst in Flevoland. Na wat slechte ervaringen met diverse garages hoor ik graag of iemand een goed adres weet.

Alvast dank.
Plaats reactie