Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

longlife olie

vragen over de T5
Plaats reactie
nomade
Berichten: 44
Lid geworden op: 21 jan 2013, 10:10

longlife olie

Bericht door nomade »

ik moet mijn olie verversen. 103 KW uit 4-2012 VW california handbak.
ik zag vele antwoorden maar mijis het niet duidelijk.
handboek schrijft voor VW 507 00 . mijn winkel zegt de castrol Edge titanium is een goede vervanger.
Hioe kun je zien en waar kun je het kopen zodat je de goede hebt?
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10828
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: longlife olie

Bericht door Pascal-141 »

Het moet olie zijn van het type LongLife 3 . (En voldoen aan de 507. 00 specs van VW)
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
Oviivo
Berichten: 2365
Lid geworden op: 15 aug 2012, 14:43

Re: longlife olie

Bericht door Oviivo »

De "oude" Edge van Castrol (VW 507 00) wordt blijkbaar vervangen door een Titanium.

Afbeelding

Net geleerd, ik heb nog deze staan;
Afbeelding

zie ook https://www.winparts.nl/filters-vloeist ... 0wodaicAcw

Leve Google!
VW T5 California Black Edition TDI > Individual Project topic
als ebay het niet heeft, vergeet het dan maar
Gebruikersavatar
heemskerk
Berichten: 2025
Lid geworden op: 07 nov 2008, 20:12

Re: longlife olie

Bericht door heemskerk »

Er blijkt ( volgens de VW-dealer waar ik het onderhoud laat doen) een update te zijn: longlife III 5W30 wordt toch weer longlife III 0W30 voor de 2.0 (GP). Volgens de chef werkplaats is de nieuwe LL-III 0W30 (507.000) gemodificeerd en (opnieuw) geschikt bevonden door Volkswagen? :nuts
Laatst gewijzigd door heemskerk op 05 apr 2016, 09:44, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Pim 328
Berichten: 983
Lid geworden op: 13 jan 2007, 11:01
Locatie: Midden-Limburg

Re: longlife olie

Bericht door Pim 328 »

Ben werkzaam bij de dealer als monteur en heb deze info niet gekregen.
Staat ook nergens op dealer extra net, dus deze info klopt niet.

0w30 --> Longlife 2 uitsluitend in de 5 cilinder R5 motor voor t5 en touareg zonder roetfilter.
in deze olie zit zwavel in verwerkt en deze motoren hebben die toevoeging nodig, een
roetfilter auto kan niet tegen zwavel (roetfilter gaat hiervan kapot), rn zal dus nooit gebruik mogen worden.
Pim 328 --> Ex Multivan '02 TDI nu 190 pk en 410 Nm
Nu Passat cc 2.0 tdi 170pk Highline Full options
Gebruikersavatar
heemskerk
Berichten: 2025
Lid geworden op: 07 nov 2008, 20:12

Re: longlife olie

Bericht door heemskerk »

Pim 328 schreef:Ben werkzaam bij de dealer als monteur en heb deze info niet gekregen.
Staat ook nergens op dealer extra net, dus deze info klopt niet.

0w30 --> Longlife 2 uitsluitend in de 5 cilinder R5 motor voor t5 en touareg zonder roetfilter.
in deze olie zit zwavel in verwerkt en deze motoren hebben die toevoeging nodig, een
roetfilter auto kan niet tegen zwavel (roetfilter gaat hiervan kapot), rn zal dus nooit gebruik mogen worden.
De longlife 2 0W30 voor de oude R5 is mijn bekend Pim. Deze 'update' zou een longlife 3 0W30 zijn geschikt voor 507.00 zoals de Shell Helix Professional AVL 0W30.

Heb vandaag een belletje naar de plaatselijke dealer gedaan, maandag is de desbetreffende persoon weer aanwezig.
Gebruikersavatar
heemskerk
Berichten: 2025
Lid geworden op: 07 nov 2008, 20:12

Re: longlife olie

Bericht door heemskerk »

Pim 328 schreef:Ben werkzaam bij de dealer als monteur en heb deze info niet gekregen.
Staat ook nergens op dealer extra net, dus deze info klopt niet.

0w30 --> Longlife 2 uitsluitend in de 5 cilinder R5 motor voor t5 en touareg zonder roetfilter.
in deze olie zit zwavel in verwerkt en deze motoren hebben die toevoeging nodig, een
roetfilter auto kan niet tegen zwavel (roetfilter gaat hiervan kapot), rn zal dus nooit gebruik mogen worden.
Update: Na overleg met de chef werkplaats van twee officiële Volkswagen bedrijfswagendealers (Auto Brink Hoogeveen & PON Amersfoort) het volgende: De Volkswagendealers in Nederland voeren over het algemeen Shell of Castrol als huismerk. Recent hebben de Shell gebruikende Volkswagendealers de shift gemaakt van LL-III 5W30 naar de nieuwe Shell Helix AV LL-III 0W30. Castrol heeft deze opwaardering (nog?) niet en beveelt daarom nog steeds de LL-III5W30 aan.

Samengevat: Beide voldoen aan de 507.00 norm. Welke het meest aan te bevelen is kreeg ik niet duidelijk (commerciële belangen en (gebrek aan) ervaringen spelen vermoedelijk een rol?). Beide viscositeiten mogen gebruikt worden. Bijvullen met LL-III 5W30 (ik heb nog een voorraadje staan) wanneer er met LL-III 0W30 afgevuld is was geen enkel probleem aldus de deskundigen.
nomade
Berichten: 44
Lid geworden op: 21 jan 2013, 10:10

Re: longlife olie

Bericht door nomade »

Is de mobil one ESP of formula 5w30 een goede olie? ( die gebruiken ze bij kwikfit.)
lijkt me stug dat alleen castrol en shell mee mogen doen?
Gebruikersavatar
heemskerk
Berichten: 2025
Lid geworden op: 07 nov 2008, 20:12

Re: longlife olie

Bericht door heemskerk »

nomade schreef:Is de mobil one ESP of formula 5w30 een goede olie? ( die gebruiken ze bij kwikfit.)
lijkt me stug dat alleen castrol en shell mee mogen doen?

Wat Pascal zegt. Het moet een 507.00 zijn LL-III dan is het oké. Onderlinge kwaliteitsverschillen? Ik heb geen idee. De 507.00 specificatie is per definitie niet alleen maar kwaliteitskeurmerk (al zal het wel een rol spelen i.v.m. de lange verversingsfrequentie). De normering zal ongetwijfeld (ben geen chemicus) naast (minimale) kwaliteitseisen ook betrekking hebben tot de samenstelling (dopes).
Plaats reactie