Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Het BPM doolhof

Ben je bezig met een leuk of ingrijpend project aan je bus. Plaats deze dan hier
Plaats reactie
Sjoerds
Berichten: 425
Lid geworden op: 03 apr 2016, 10:35

Het BPM doolhof

Bericht door Sjoerds »

Ik ben begonnen met de ombouw naar camper, maar nu kom ik er niet uit wat de BPM betreft. Wat een doolhof is dat.
Nu las ik ergens ( http://customcamp.nl/weetjes/bpm-kampeerauto/ ) dat je geen BPM hoeft af te dragen als de bus ouder dan 17,5 jaar is, maar ik krijg dat nergens bevestigd (bus is van eind 1997). Site van de belastingdienst word je ook niet veel wijzer van.

Wie o wie weet hoe het nu precies zit en of je zelf die BPM-aangifte kunt doen, of het beter kunt uit besteden? Alvast bedankt.

Ik heb trouwens de zoekfunctie geprobeerd, maar aangezien BPM een letter te weinig heeft, kwam ik daar niet verder mee...
slopelrijder
Berichten: 485
Lid geworden op: 30 sep 2014, 21:47
Locatie: bollenstreek

Re: Het BPM doolhof

Bericht door slopelrijder »

bpm is een afbouwende schaal in 7 jaar tijd... aan het eind van het zevende jaar betaald je dus nog wel, eenmaal 8 jaar oud, dan niet meer....

over jou bus ( eind 1997) betaal jij dus GEEN bpm meer.....

de BTW betaal je wel!!!
dus bij een (grijskenteken bus van 8 jaar oud, met een waarde van 15.000,-- betaal je circa €3800,-- btw over om hem "marge" te maken

hoe lager de dagwaarde ( volgens boekje, niet wat je betaald hebt in werkelijkheid ondanks dat je een "lage"aankoopbon kan tonen) des te goedkoper het "omzetten wordt".

de afwijking tussen betaalde waarde en "boekjes"waarde is omdat het een "uitgestelde"belasting is....
net zoals dat je ingeval van bijtelling tot de 15e "levens"jaar je betaald over de nieuw waarde, maar zodra 15 jaar oud, over de dagwaarde....

het is een kwestie van rekenen wat per persoon/geval het financieel meest interessante is....
Money will buy a pretty good dog, but it won't buy the wag of his tail (if it has one)
Gebruikersavatar
LAYCA
Berichten: 1142
Lid geworden op: 10 aug 2014, 20:07
Locatie: Zevenaar

Re: Het BPM doolhof

Bericht door LAYCA »

Mijn bus was uit nov 1999.
BPM was 160 euro (datum keuring RDW juni 2005)
Dit gebeurd na goedkeuring voor afgifte kenteken bij Loket belastingdienst ook op keuring RDW station
je moet wel naar bijvoorbeeld een "RDW garage" in directe omgeving van het RDW station.(dit is het snelst)
Deze regelt deze verklaring tegen vergoeding.
Na verklaring van grijs naar geel terug naar Loket belasting en het bedrag overmaken ter plekke.
Ja leuker kunnen ze het niet maken. :bifun
Daarna naar huis en wachten tot je kentekenbewijs in de bus valt.
Dan nieuwe nummerborden laten maken. :T44EVER
Ik verwacht dat jij niets of bijna niets hoeft te betalen.
Hier wordt je eigenlijk vanzelf ter plekke op gewezen dus hoef je verder niets aan te doen. :toppie

Groeten Wim :zwaai
viewtopic.php?f=12&t=47265

Tijdens deze zomer woon ik hopelijk vaak in de bus of Kip ergens in europa Afbeelding
Beckontheroad
Berichten: 2139
Lid geworden op: 13 jan 2007, 15:00
Locatie: Utrecht

Re: Het BPM doolhof

Bericht door Beckontheroad »

LAYCA schreef:Mijn bus was uit nov 1999.
BPM was 160 euro (datum keuring RDW juni 2005)

Na verklaring van grijs naar geel terug naar Loket belasting en het bedrag overmaken ter plekke.
Ja leuker kunnen ze het niet maken. :bifun
Daarna naar huis en wachten tot je kentekenbewijs in de bus valt.
Dan nieuwe nummerborden laten maken. :T44EVER
Ik verwacht dat jij niets of bijna niets hoeft te betalen.
Hier wordt je eigenlijk vanzelf ter plekke op gewezen dus hoef je verder niets aan te doen. :toppie

Groeten Wim :zwaai
Wim inmiddels kun je op het RDW uitsluitend de aangifte in een grote brievenbus werpen, zit geen douane meer op locatie. Bus wordt dagelijks door een koerier geleverd. Andere dag wordt de aangifte behandeld. ca 2-3 dagen later ontvang je een factuur.
JB
--==There is a thin line between insanity and genius, I passed that line a long time ago==--
Gebruikersavatar
LAYCA
Berichten: 1142
Lid geworden op: 10 aug 2014, 20:07
Locatie: Zevenaar

Re: Het BPM doolhof

Bericht door LAYCA »

Beckontheroad schreef:
LAYCA schreef:Mijn bus was uit nov 1999.
BPM was 160 euro (datum keuring RDW juni 2005)

Na verklaring van grijs naar geel terug naar Loket belasting en het bedrag overmaken ter plekke.
Ja leuker kunnen ze het niet maken. :bifun
Daarna naar huis en wachten tot je kentekenbewijs in de bus valt.
Dan nieuwe nummerborden laten maken. :T44EVER
Ik verwacht dat jij niets of bijna niets hoeft te betalen.
Hier wordt je eigenlijk vanzelf ter plekke op gewezen dus hoef je verder niets aan te doen. :toppie

Groeten Wim :zwaai
Wim inmiddels kun je op het RDW uitsluitend de aangifte in een grote brievenbus werpen, zit geen douane meer op locatie. Bus wordt dagelijks door een koerier geleverd. Andere dag wordt de aangifte behandeld. ca 2-3 dagen later ontvang je een factuur.
JB
Leve de bezuiniging.

Weer iets minder leuk :lach :lach

Groeten Wim
viewtopic.php?f=12&t=47265

Tijdens deze zomer woon ik hopelijk vaak in de bus of Kip ergens in europa Afbeelding
Plaats reactie