Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

degelijkste motor t5 trekken zwaar gewicht

vragen over de T5
Plaats reactie
BBkinkie
Berichten: 41
Lid geworden op: 07 jun 2016, 23:00

degelijkste motor t5 trekken zwaar gewicht

Bericht door BBkinkie »

Goedendag beste VW T rijders! Mijn naam is Bram en ik heb mij aangemeld met als reden een goede aanschaf te gaan doen en hier over informatie in te winnen.

Ik ben sinds een jaar of drie actief in de sledehondensport en heb daarvoor een flinke caravan aangeschaft. Op het moment rijd ik een Outlander 177pk diesel die geen goede combinatie maakt met mijn caravan. Niet dat de Outlander te weinig vermogen heeft maar de wielbasis is te kort en het eigen gewicht is aan de lage kant waardoor het rijden met de caravan eigenlijk onverantwoord is.

Daarom ben ik op zoek naar een goede bus met 4x4 die dus het zaakje (1500kg) met gemak door Noorwegen en door de alpen kan trekken.

Nou ben ik er achter gekomen dat de VW Transporters met vele motorblokken zijn uitgevoerd en niet allemaal even geschikt om te trekken.

Hoop dat jullie als ervaringsdeskundigen mij hier beter over kunnen informeren en op welke zaken ik moet letten bij aanschaf! Ik zit enorm te twijfelen tussen een 4 motion met 2.0tdi 140pk of 2.5tdi 131pk.

GR Bram

Bijlagen
tn_131.JPG
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10830
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: degelijkste motor t5 trekken zwaar gewicht

Bericht door Pascal-141 »

BBkinkie schreef:Goedendag beste VW T rijders! Mijn naam is Bram en ik heb mij aangemeld met als reden een goede aanschaf te gaan doen en hier over informatie in te winnen.

Ik ben sinds een jaar of drie actief in de sledehondensport en heb daarvoor een flinke caravan aangeschaft. Op het moment rijd ik een Outlander 177pk diesel die geen goede combinatie maakt met mijn caravan. Niet dat de Outlander te weinig vermogen heeft maar de wielbasis is te kort en het eigen gewicht is aan de lage kant waardoor het rijden met de caravan eigenlijk onverantwoord is.

Daarom ben ik op zoek naar een goede bus met 4x4 die dus het zaakje (1500kg) met gemak door Noorwegen en door de alpen kan trekken.

Nou ben ik er achter gekomen dat de VW Transporters met vele motorblokken zijn uitgevoerd en niet allemaal even geschikt om te trekken.

Hoop dat jullie als ervaringsdeskundigen mij hier beter over kunnen informeren en op welke zaken ik moet letten bij aanschaf! Ik zit enorm te twijfelen tussen een 4 motion met 2.0tdi 140pk of 2.5tdi 131pk.

GR Bram
Niet twijfelen , en gaan voor de 2.0tdi 140pk !! De 2.0tdi-140 is een betrouwbare motor , de 2.5tdi 5 cilinder is niet echt de beste motor van VW , vaak problemen met :loskomende verstuivers (met dure herstelkosten tot gevolg) , defecte turbo's , enz

De 2.0tdi is er naast de 140 ook in 180pk uitvoering , maar daar waren dan weer problemen mee met overmatig olieverbruik . De 140pk heeft daar geen last van.
Als je toch meer vermogen moest nodig hebben is het 'veiliger' een 140pk versie te laten chippen naar +/-170pk , dan een 180pk te kopen (maar ook de standaard 140pk zal geen moeite hebben met slechts 1500kg , hij mag 2500kg trekken)
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
BBkinkie
Berichten: 41
Lid geworden op: 07 jun 2016, 23:00

Re: degelijkste motor t5 trekken zwaar gewicht

Bericht door BBkinkie »

Hoi Pascal,

Bedankt voor je reactie want ik dacht dat de 131 pk 5 cilinder juist de degelijkste was! Zijn er niet een hoop problemen met dit blok opgelost na 2007?

Mijn zoekgebied is wel in eens een stuk breder geworden als ik de 140 pk er in mee neem want de 4motion's zijn dunbezaaid op marktplaats!

Zijn er nog dingen waar ik specifiek op moet letten bij de 140pk TDI als ik er een ga kopen van rond 2009-2010?

Greets
Gebruikersavatar
eurocook
Berichten: 366
Lid geworden op: 01 feb 2010, 11:43

Re: degelijkste motor t5 trekken zwaar gewicht

Bericht door eurocook »

Hoi Bram,

Is dit iets voor je. Ook belastingtechnisch interessant. http://scharphofcampers.nl/campers/#/list-1247

Groet, Eurocook
Keli Volkswagen T5GP California Comfortline Edition 2.0 BiTDI 220 pk 485 Nm, DSG 7 Automaat, 4Motion, 4 corner autolevel VB Suspension, WS95EFX Marine flexibel zonnepaneel.
BBkinkie
Berichten: 41
Lid geworden op: 07 jun 2016, 23:00

Re: degelijkste motor t5 trekken zwaar gewicht

Bericht door BBkinkie »

Zeker wel alleen de prijs stijgt echt boven mijn pet!! En heb de bus ook meer nodig om mijn honden te huisvesten.

Slaap zelf lekker in mijn Kabe Wintercaravan :gekte

Bijlagen
zijkant.jpg
BBkinkie
Berichten: 41
Lid geworden op: 07 jun 2016, 23:00

Re: degelijkste motor t5 trekken zwaar gewicht

Bericht door BBkinkie »

In deze opsomming staan juist veel meer problemen voor de 2.0TDI dan voor de 2.5TDI behalve dan dat hij zuipt als een dokwerker.

http://wiki.tdiclub.nl/Categorie:Bekend ... _140_pk_pd
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10830
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: degelijkste motor t5 trekken zwaar gewicht

Bericht door Pascal-141 »

BBkinkie schreef:In deze opsomming staan juist veel meer problemen voor de 2.0TDI dan voor de 2.5TDI behalve dan dat hij zuipt als een dokwerker.

http://wiki.tdiclub.nl/Categorie:Bekend ... _140_pk_pd
Geloof me vrij , de 2.5tdi R5 uit de T5 is veel storingsgevoeliger dan de 2.0Tdi 140 .

enne ... de link did je opgeeft gaat over de 140pk pd motor , die zit NIET in De T5gp . De T5gp heeft de nieuwere CR motor .
De PD motor (met pompverstuivers) zijn inderdaad niet de beste motoren , de CR (common rail) in 140pk uitvoering heeft nagenoeg geen problemen (de EGR klep durft wel eens kapot gaan).
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
BBkinkie
Berichten: 41
Lid geworden op: 07 jun 2016, 23:00

Re: degelijkste motor t5 trekken zwaar gewicht

Bericht door BBkinkie »

Top!! Wederom bedankt voor je reactie!!

Ga ik morgen bij een 140pk'tje kijken. EGR ga ik gelijk uit laten schrijven, doe ik bij al mijn auto's.

FAP blijft aanwezig. Chiptune lijkt me in eerste instantie ook niet nodig.

Ben zeer benieuwd. Zijn er nog specifieke zaken waar ik op moet letten bij aanschaf van een 4motion 2.0tdi uit 2010?

Is mijn eerste VW maar heb wel redelijk veel kennis van autotechniek.
Gebruikersavatar
Erdem50
Berichten: 2729
Lid geworden op: 21 sep 2014, 18:18
Locatie: Limmen

Re: degelijkste motor t5 trekken zwaar gewicht

Bericht door Erdem50 »

Persoonlijk zou ik voor de 2.0tdi gaan inderdaad. Degelijke motor.

Verwacht niet teveel van 140pk in een bus met 4-motion. Zijn aardig aan het gewicht.
T5GP Beach
Phaeton W12
Golf 3 VR6 3.0C
Corrado VR6
Golf 1
BBkinkie
Berichten: 41
Lid geworden op: 07 jun 2016, 23:00

Re: degelijkste motor t5 trekken zwaar gewicht

Bericht door BBkinkie »

Als ik maar genoeg power heb om met mijn caravan van 1500-1600 kg door de bergen te komen. Koppel is belangrijker.

Als het geheel mij met +/-95km/h voort kan sleuren ben ik tevreden.
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10830
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: degelijkste motor t5 trekken zwaar gewicht

Bericht door Pascal-141 »

BBkinkie schreef:Als ik maar genoeg power heb om met mijn caravan van 1500-1600 kg door de bergen te komen. Koppel is belangrijker.

Als het geheel mij met +/-95km/h voort kan sleuren ben ik tevreden.
Een 2.0tdi 140 heeft meer koppel dan een 2.5tdi , dus daar zal het niet aan liggen :knipoog
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
richard-413
Berichten: 59
Lid geworden op: 29 nov 2014, 11:21

Re: degelijkste motor t5 trekken zwaar gewicht

Bericht door richard-413 »

Ik ben ook in het bezit van een 2.5 tdi en gechipt trek er bijna dagelijks een zware aanhanger mee ong 3 ton totaal geen problemen mee wel gewoon goed onderhoud plegen aan de motor :toppie
Plaats reactie