Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Verlagen van een T4

vragen over de T4
Plaats reactie
Gebruikersavatar
OldschoolCustoms
Berichten: 501
Lid geworden op: 23 mei 2016, 11:46
Locatie: Retie (BE)

Verlagen van een T4

Bericht door OldschoolCustoms »

Zijn er hier mensen die daar ervaring in hebben?
Gewoon sportvereniging, schroefset of air ride kit?

En graag ook welke merken er gebruikt worden en foto's indien mogelijk!

Alvast bedankt!!
Current rides:
- 1991 VW Golf MK2 1.6
- 1998 VW T4 2.5TDI 102pk

Volkwagen parking ONLY!!
Gebruikersavatar
OldschoolCustoms
Berichten: 501
Lid geworden op: 23 mei 2016, 11:46
Locatie: Retie (BE)

Re: Verlagen van een T4

Bericht door OldschoolCustoms »

bluebird schreef:Zoekfunktie al geraadpleegd op dit fantastische forum?Bijv multivan generation zijn wepside...
Bedankt voor de tip maar is niet echt de bedoeling van mijn vraag eerder te zien of er hier nog leden zijn die hun T4 verlaagd hebben en dan ook hun verhaal te horen met welk merk of merken en wat hun bevindingen zijn qua kwaliteit. Want dure merken wilt niet altijd zeggen dat het beter is. Zit al 8j bezig met verlagen maar dan vooral golfkes daarmee dat ik graag van verschillende mensen tips wil krijgen kwa merken.
Current rides:
- 1991 VW Golf MK2 1.6
- 1998 VW T4 2.5TDI 102pk

Volkwagen parking ONLY!!
Gebruikersavatar
Snautzer
Berichten: 3672
Lid geworden op: 27 jun 2015, 21:45

Re: Verlagen van een T4

Bericht door Snautzer »

Ik denk toch dat jouw vraag beantwoord wordt door de zoek functie te gebruiken . Als ik bv airride intik kom ik een boel intressants tegen over wat jij wil weten.
Tim Jansen
Berichten: 9
Lid geworden op: 04 jun 2016, 09:16
Locatie: Roermond

Re: Verlagen van een T4

Bericht door Tim Jansen »

Hallo,

Ik heb voor mijn T4 uit 1995 eibach veren van 4cm lager voor achter gekocht via Duitse site en voor natuurlijk de schroeven verdraait bevalt goed en kost dacht ik €150 de veren.
Gr. Tim
Gebruikersavatar
OldschoolCustoms
Berichten: 501
Lid geworden op: 23 mei 2016, 11:46
Locatie: Retie (BE)

Re: Verlagen van een T4

Bericht door OldschoolCustoms »

Tim Jansen schreef:Hallo,

Ik heb voor mijn T4 uit 1995 eibach veren van 4cm lager voor achter gekocht via Duitse site en voor natuurlijk de schroeven verdraait bevalt goed en kost dacht ik €150 de veren.
Gr. Tim
Merk je het verschil met "maar" 4cm? En is het effectief 4cm lager?
Current rides:
- 1991 VW Golf MK2 1.6
- 1998 VW T4 2.5TDI 102pk

Volkwagen parking ONLY!!
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33894
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Verlagen van een T4

Bericht door Multivan Generation »

Dat merk je prima en is een goed compromis tussen wegligging, looks en comfort.

Maar misschien is het, gezien je nickname, niet voldoende verlaging (ook omdat je al over airride begon).

Dan zou ik eens in Engeland kijken voor diepere verlagingsveren.
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10828
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Verlagen van een T4

Bericht door Pascal-141 »

OldschoolCustoms schreef:Zijn er hier mensen die daar ervaring in hebben?
Gewoon sportvereniging, schroefset of air ride kit?

En graag ook welke merken er gebruikt worden en foto's indien mogelijk!

Alvast bedankt!!
Schroefset voor een T4 haalt weinig uit , je kan er hoogstens een paar cm mee op en neer .
Airride op een T4 in Belgie = afgekeurd op de keuring , dus ieder jaar alles van de airride er onderuit halen. Als je de tank , compressor of leidingen gemakshalve laat zitten , heb je veel kans dat ze je voor een geometriekeuring terugsturen als ze vermoeden dat je verlaagd gereden hebt. (Of je moet veel geluk hebben op de keuring)

Gewoon verlagen met veren en goede schokdempers is het makkelijkste . Verlagen/verhogen van een T4 is op amper een half uurtje gedaan. (Als je bouten niet vastgeroest zitten)
T4 verlagingsveren zijn er in allerlei soorten en maten.
Van -3cm tot een dikke -10cm
Wel opletten bij aankoop van veren : als je bvb veren -4cm koopt , is het goed mogelijk dat je T4 wel dik -6cm zakt . Dat is afhankelijk van de uitvoering van de T4 , en welke veren er voordien al onder zaten.

Deze is 5cm verlaagd tegenover standaard veren:
Afbeelding

Dit is maximale verlaging zonder het chassis te notchen :
Afbeelding
Als je zo wil rondrijden , moet je rekening houden met verhoogde kans op nierfalen (door de schokken) :lach , en moet je vriendin een sportBH dragen :knipoog

Mijn witte Westfalia , en de zwarte Multivan hebben nog maar 1,5cm veerweg bij de wielen , dan moet je wel bij iedere verkeersdrempel stoppen of je zit tegen het dak , en iedere put in de weg ontwijken .
Afbeelding
Afbeelding

Hoe lager, hoe harder ...
Hou er ook rekening mee dat je met verlagen ook het laadvermogen sterk beperkt. Een verlaging van +/- 4a5 cm is zo wat de ideale middenweg : je behoud nog comfort , en laadvermogen , en het ziet er een stuk beter uit dan een niet verlaagde T4 .

Wat betreft schokdempers : bij een kleine verlaging volstaan de Sachs dempers (wat er origineel onder zit) , of Bilstein B4 .
Wil je lager , of wil je het harder , dan kun je gaan voor de Bilstein B6 , of de Sachs HD (heavy Duty) dempers.
Laat je voor een T4 geen Monroe Van-magnum dempers aansmeren , want die zijn te zacht (om te verlagen) .
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
OldschoolCustoms
Berichten: 501
Lid geworden op: 23 mei 2016, 11:46
Locatie: Retie (BE)

Re: Verlagen van een T4

Bericht door OldschoolCustoms »

Multivan Generation schreef:Dat merk je prima en is een goed compromis tussen wegligging, looks en comfort.

Maar misschien is het, gezien je nickname, niet voldoende verlaging (ook omdat je al over airride begon).

Dan zou ik eens in Engeland kijken voor diepere verlagingsveren.
Goh de bus wordt een familie wagen maar mag toch op een toch plat maar nog functioneel genoeg zijn, voor plat rond te rijden heb ik men golf 2 nog ;-) Maar waarom ik over airride begin is, enkel jammer dat het niet toegelaten is, het heel gemakkelijk is. Kan je zo laag mogelijk gaan maar indien nodig is het maar drukken op een knopje en hij gaat terug omhoog
Current rides:
- 1991 VW Golf MK2 1.6
- 1998 VW T4 2.5TDI 102pk

Volkwagen parking ONLY!!
Plaats reactie