Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

utlaat roetfilter

vragen over de T4
PhilipVW
Berichten: 3
Lid geworden op: 07 sep 2016, 10:24

utlaat roetfilter

Bericht door PhilipVW »

Gedag,
mijn dochter (wonend in Duitsland) heeft een jaar geleden een T4 gekocht ( bj 2001, 2.5 , TDI , 88 pk). Om de stad in te kunnen is er een jaar geleden een roetfilter toegevoegd. Helaas moet nu de uitlaat, middendemper en achterdemper vervangen worden. daarvoor heeft ze gevraagd of ik wilde helpen bij het vervangen en of ik uit wilde kijken naar onderdelen.

Bij de uitlaat-winkel.nl heb ik beide dempers als set gevonden. Maar voor een prijs die ik in vergelijking met andere winkels nogal laag vind. Moet ik twijfelen aan de kwaliteit? Levert het tussenvoegen van het roetfilter moeilijkheden en waar moet verder nog op letten?

Knutselen e.d. is wel aan mij besteed, maar het is voor mij de eerste keer dat ik aan een T4 ga werken en ook de eerste keer hier op het forum.

groet PhilipVW
Sjoerds
Berichten: 425
Lid geworden op: 03 apr 2016, 10:35

Re: utlaat roetfilter

Bericht door Sjoerds »

Ik heb laatste via www.uitlaatsetje.nl een complete uitlaat vanaf de kat voor mijn TDI besteld. Kostte 80 euro dacht ik en kwaliteit lijkt gewoon goed. Kreeg daarvoor een middendemper, einddemper en alle klemmen en ophangrubbers. Hoe lang het goed blijft kan ik natuurlijk niet zeggen, maar voelt net zo degelijk aan als bijvoorbeeld Bosal-pijpen.
Gebruikersavatar
t-vierder
Berichten: 325
Lid geworden op: 23 jan 2013, 18:51

Re: utlaat roetfilter

Bericht door t-vierder »

"Alle waar is naar zijn geld." Nog altijd een waarheid als een koe. Natuurlijk is de kwaliteit minder bij echt goedkope spullen en dat geldt ook zeker voor uitlaten. Laat je niks wijsmaken door verkooppraatjes, men verkoopt je met een strak gezicht de grootste rotzooi.

Vraag je gewoon af wat je wil. De meeste mensen ruilen hun auto na een jaar of 2 à 3 in. Logisch dat die de goedkoopste uitlaat onder hun auto (laten) monteren. Zou ik ook doen. Heb je echter de wens om veel en veel langer met dezelfde auto te blijven doorrijden (laat zeggen 10 jaar of langer) dan is het zeker het overwegen waard om de beste uitlaat te kopen die er is. Dat hoeft niet perse de duurste te zijn. Je geeft dan flink veel meer uit in 1 keer, maar op de lange duur ben je veel goedkoper uit. Ik heb zelf al menig uitlaat gebouwd en een flink aantal gerepareerd. Reparaties doe ik eigenlijk alleen maar aan kwalitatief echt goede uitlaten, omdat dat nog zin heeft. Een Bosal of USN of dergelijke merken repareer ik niet. Zodra die lek zijn (meestal al na twee jaar) is repareren zinloos. Vandaag hier lek, morgen daar twee lekken, overmorgen daar vier lekken enz.
M.a.w., een echt goede uitlaat gaat sowieso al veel langer mee dan een goedkope, maar als die dan na zoveel jaar een keer lek raakt kun je hem nog eens repareren, zonder de volgende dag het volgende lek te ontdekken.

Zie maar. Succes!
:driveT5 2.5 TDI 4Motion 173 PK 380 Nm
Gebruikersavatar
t-vierder
Berichten: 325
Lid geworden op: 23 jan 2013, 18:51

Re: utlaat roetfilter

Bericht door t-vierder »

Dat roetfilter is waarschijnlijk in Duitsland gemonteerd? Misschien sowieso geen gek idee om die uitlaat ook in Duitsland te kopen. Voorzover ik weet zijn onderdelen bij onze oosterburen een stuk goedkoper dan hier. En als het nodig is hebben ze daar ook meteen de juiste flensen en bevestigingsmiddelen voor het roetfilter. Winwin. :toppie
:driveT5 2.5 TDI 4Motion 173 PK 380 Nm
PhilipVW
Berichten: 3
Lid geworden op: 07 sep 2016, 10:24

Re: utlaat roetfilter

Bericht door PhilipVW »

Dank voor de reacties. Ga inderdaad maar in Duitsland verder informatie zoeken. De "installateur" moet me toch het meest kunnen vertellen, ook al wordt lastig.

Nogmaals dank!

Gr PhilipVW
Gebruikersavatar
frank884
Berichten: 1859
Lid geworden op: 24 jan 2007, 09:38
Locatie: midden limburg

Re: utlaat roetfilter

Bericht door frank884 »

t-vierder schreef:"Alle waar is naar zijn geld." Nog altijd een waarheid als een koe. Natuurlijk is de kwaliteit minder bij echt goedkope spullen en dat geldt ook zeker voor uitlaten. Laat je niks wijsmaken door verkooppraatjes, men verkoopt je met een strak gezicht de grootste rotzooi.

Vraag je gewoon af wat je wil. De meeste mensen ruilen hun auto na een jaar of 2 à 3 in. Logisch dat die de goedkoopste uitlaat onder hun auto (laten) monteren. Zou ik ook doen. Heb je echter de wens om veel en veel langer met dezelfde auto te blijven doorrijden (laat zeggen 10 jaar of langer) dan is het zeker het overwegen waard om de beste uitlaat te kopen die er is. Dat hoeft niet perse de duurste te zijn. Je geeft dan flink veel meer uit in 1 keer, maar op de lange duur ben je veel goedkoper uit. Ik heb zelf al menig uitlaat gebouwd en een flink aantal gerepareerd. Reparaties doe ik eigenlijk alleen maar aan kwalitatief echt goede uitlaten, omdat dat nog zin heeft. Een Bosal of USN of dergelijke merken repareer ik niet. Zodra die lek zijn (meestal al na twee jaar) is repareren zinloos. Vandaag hier lek, morgen daar twee lekken, overmorgen daar vier lekken enz.
M.a.w., een echt goede uitlaat gaat sowieso al veel langer mee dan een goedkope, maar als die dan na zoveel jaar een keer lek raakt kun je hem nog eens repareren, zonder de volgende dag het volgende lek te ontdekken.

Zie maar. Succes!
bovenstaand verhaal komt niet overeen met mijn ervaring mbt de uitlaat
en we rijden ook nog eens heel veel korte ritjes.
Ik heb er vanaf 16-08-2009 een midden en eind demper onder zitten in duitsland gekocht voor 123 euro samen inclusief verzending
zit er dus nu 7 jaar onder en 120.000km!!!! en ziet er lang niet naar uit dat die morgen eronderuit valt. (waar de pijp aan de einddemper zit is die het eerste rot) weet niet welk merk het is, er staat een heel grote P op de demper. --dus dat op de lange duur veel goedkoper uit met een dure uitlaat--
geloof ik niet zo in. en (dat meestal al na 2 jaar lek) sorry hoor, maar dat is echt onzin... trouwens hoe oud is de jongste T4 inmiddels??
op bijvoorbeeld een T4 van 1997 (19 jaar) bijvoorbeeld een RVS uitlaat zetten om maar iets te noemen is echt jammer geld. op E bay zie ik er al staan midden en einddemper van een TDI voor 8 tientjes tegenwoordig.
Laatst gewijzigd door frank884 op 08 sep 2016, 20:42, 2 keer totaal gewijzigd.
moter 2.5 TDI + Airco acv 102 pk/250nm

T4 4 Ever -5- cylinder for Life
Gebruikersavatar
frank884
Berichten: 1859
Lid geworden op: 24 jan 2007, 09:38
Locatie: midden limburg

Re: utlaat roetfilter

Bericht door frank884 »

wordt zo'n roetfilter wel heet genoeg??? een T4 is er niet voor bedacht!! waar de roetkat zit dat is een heel stuk van de motor (warmte bron) af
je zult wel behoorlijke afstanden moeten rijden anders gaat het ding dicht zitten..
moter 2.5 TDI + Airco acv 102 pk/250nm

T4 4 Ever -5- cylinder for Life
nabunneke
Berichten: 103
Lid geworden op: 19 jul 2014, 15:42

Re: utlaat roetfilter

Bericht door nabunneke »

de myne koste 96 euro vanaf de roetfilter met bevestingen hangt er nu 2 jaar onder, der is niks aan te zien noch in perfecte staat,als het niet duur is dan is het niet goed bullchit complete knalpot aangekocht in nederland , en ja de wagen staat dag en nacht buiten
:T44EVER
Gebruikersavatar
Erdem50
Berichten: 2729
Lid geworden op: 21 sep 2014, 18:18
Locatie: Limmen

Re: utlaat roetfilter

Bericht door Erdem50 »

Zaag die goedkope uitlaten maar eens open, die dempers zijn zga leeg. Vervang het eens met originele spullen, dus ook geen Bosal! Wat een rust zul je dan ervaren.

Snap best als je me niet geloofd, niemand zal het proberen.

Van m'n leven niet dat ik dat soort spul onder m'n bus zal schroeven
T5GP Beach
Phaeton W12
Golf 3 VR6 3.0C
Corrado VR6
Golf 1
Gebruikersavatar
frank884
Berichten: 1859
Lid geworden op: 24 jan 2007, 09:38
Locatie: midden limburg

Re: utlaat roetfilter

Bericht door frank884 »

Erdem50 schreef:Zaag die goedkope uitlaten maar eens open, die dempers zijn zga leeg. Vervang het eens met originele spullen, dus ook geen Bosal! Wat een rust zul je dan ervaren.

Snap best als je me niet geloofd, niemand zal het proberen.

Van m'n leven niet dat ik dat soort spul onder m'n bus zal schroeven
Erdem50 schreef:Zaag die goedkope uitlaten maar eens open, die dempers zijn zga leeg. Vervang het eens met originele spullen, dus ook geen Bosal! Wat een rust zul je dan ervaren.

Snap best als je me niet geloofd, niemand zal het proberen.

Van m'n leven niet dat ik dat soort spul onder m'n bus zal schroeven
. Jij werkt zeker bij de volkswagen "st" (D) ealer. Mijn wagen staat ook altijd buiten en die (goedkope uitlaat) zit er al v.a 2009 onder.. En geluid is onzin.. Al snij je de eiddemper eraf...dan hoor je dat niet.. Tenminste bij de TDI motoren.. Want in 2009 was mijn originele vw einddemper afgebroken (7 jaar oud) wat mijn inmitatie nu ook is.. En dat hoor je niet binnen bij een dubbele cabine.
moter 2.5 TDI + Airco acv 102 pk/250nm

T4 4 Ever -5- cylinder for Life
Gebruikersavatar
Erdem50
Berichten: 2729
Lid geworden op: 21 sep 2014, 18:18
Locatie: Limmen

Re: utlaat roetfilter

Bericht door Erdem50 »

Doe eens normaal met je 'stealer' opmerking. Ik werk inderdaad bij VW ja. Maar met origineel bedoel ik niet altijd dat het bij de dealer vandaan moet komen.

Onderdelen worden gemaakt voor VW door bepaalde bedrijven, vaak staan de logos en merknamen erin, die moet je hebben. Net als bijv dynamo's van Bosch of valeo.
T5GP Beach
Phaeton W12
Golf 3 VR6 3.0C
Corrado VR6
Golf 1
Gebruikersavatar
frank884
Berichten: 1859
Lid geworden op: 24 jan 2007, 09:38
Locatie: midden limburg

Re: utlaat roetfilter

Bericht door frank884 »

Erdem50 schreef:Doe eens normaal met je 'stealer' opmerking. Ik werk inderdaad bij VW ja. Maar met origineel bedoel ik niet altijd dat het bij de dealer vandaan moet komen.

Onderdelen worden gemaakt voor VW door bepaalde bedrijven, vaak staan de logos en merknamen erin, die moet je hebben. Net als bijv dynamo's van Bosch of valeo.
Erdem50 schreef:Doe eens normaal met je 'stealer' opmerking. Ik werk inderdaad bij VW ja. Maar met origineel bedoel ik niet altijd dat het bij de dealer vandaan moet komen.

Onderdelen worden gemaakt voor VW door bepaalde bedrijven, vaak staan de logos en merknamen erin, die moet je hebben. Net als bijv dynamo's van Bosch of valeo.
Erdem50 schreef:Doe eens normaal met je 'stealer' opmerking. Ik werk inderdaad bij VW ja. Maar met origineel bedoel ik niet altijd dat het bij de dealer vandaan moet komen.

Onderdelen worden gemaakt voor VW door bepaalde bedrijven, vaak staan de logos en merknamen erin, die moet je hebben. Net als bijv dynamo's van Bosch of valeo.
. De prijzen die de dealer telt voor originele onderdelen zijn zo absurt veel hoger dan wat ik op internet betaal ook voor dezelfde spullen.. Want een vw dieselfilter is een mann filter of mahle oc 105. en een vw startmoto
r is een valeo of bosch startmotor een vw koppelingset is een sachs of luk. enz ...dat heb ik in die 14 jaar dat we T4 rijden vaak zat gezien...vandaar het gevoel als ik daar onderdelen koop als het ware bestolen te worden vanwege het echt grove prijsverschil voor dezelfde spullen omgekat in een vw doosje.. De monteurs gun ik een goed loon...maar ..nee ik wil niet meebetalen aan die te dure glazen showroom met stropdasjes.
moter 2.5 TDI + Airco acv 102 pk/250nm

T4 4 Ever -5- cylinder for Life
Gebruikersavatar
Erdem50
Berichten: 2729
Lid geworden op: 21 sep 2014, 18:18
Locatie: Limmen

Re: utlaat roetfilter

Bericht door Erdem50 »

Dat is heel vervelend voor je, misschien eens met iemand praten erover? :nuts
T5GP Beach
Phaeton W12
Golf 3 VR6 3.0C
Corrado VR6
Golf 1
Gebruikersavatar
frank884
Berichten: 1859
Lid geworden op: 24 jan 2007, 09:38
Locatie: midden limburg

Re: utlaat roetfilter

Bericht door frank884 »

Erdem50 schreef:Dat is heel vervelend voor je, misschien eens met iemand praten erover? :nuts


Ja daar is een forum voor om ervaringen met anderen te delen, en daaruit voor jezelf conclusie's te trekken, dan is het aan ieder welke conclusie's die trekt. :lach
moter 2.5 TDI + Airco acv 102 pk/250nm

T4 4 Ever -5- cylinder for Life
koensch
Berichten: 723
Lid geworden op: 27 sep 2011, 23:46
Locatie: Amersfoort

Re: utlaat roetfilter

Bericht door koensch »

ik laat alles door een merk-dealer doen; ik heb nimmer het gevoel gehad dat ik teveel zou betalen voor onderdelen. Denken goed mee en weten de wat prijzige onderhoudszaken keurig te spreiden over de tijd.
Dategene wat ze doen doen ze goed, nooit het idee gehad dat ze onnodige werkzaamheden aan m'n busje hebben gedaan en ben blij dat ervaren vakmensen m'n busje rijdend weten te houden.
Transporter T4 2.5 TDI, April/2001, KWB/DC, 88pk/AJT/EWB, +650.000km
Plaats reactie