Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Tikkende motor vw t4 2.5TDI
Tikkende motor vw t4 2.5TDI
Hallo,
Ik ben sinds een week trotse eigenaar van mijn vw T4.
Nou is mijn technische kennis van de auto niet zo denderend, maar de motor maakt een tikkend geluid wat ik niet helemaal vertrouw.
Dit geluid is bij een koude motor meer aanwezig dan met een warme motor, maar ook warm hoor je het nog wel.
Het lijkt aan de rechter onderzijde van de motor te zitten (vanaf bestuurdersstoel gezien), met open raam langs een muurtje rijdend is dit heel duidelijk.
Nou heb ik meerdere mensen en garages ernaar laten kijken, en niemand kon mij echt vertellen wat het probleem is.
De een komt op een potentiele krukaslager of drijfstanglager, de ander heeft het over een scheefstaande zuiger, en weer anderen willen €250 onderzoekskosten in rekening brengen alvorens ze uberhaupt gaan kijken.
Is er iemand die dit bekend klinkt en mij zou kunnen vertellen wat dit is en of dit ernstig is of niet?
Vacuumpomp is door een garage uitgesloten. En waar de een zegt dat het heel slecht klinkt, geeft de ander aan dat het geluid niet gevaarlijk is en er gewoon mee gereden kan worden. Ik ben ten einde raad en hoop op een goed advies
Wellicht iemand waar ik met de bus langs zou kunnen rijden om te luisteren zodat ik een goede diagnose kan krijgen? Of een bedrijf dat jullie aanbevelen om dit te laten checken/repareren?
Ik ben sinds een week trotse eigenaar van mijn vw T4.
Nou is mijn technische kennis van de auto niet zo denderend, maar de motor maakt een tikkend geluid wat ik niet helemaal vertrouw.
Dit geluid is bij een koude motor meer aanwezig dan met een warme motor, maar ook warm hoor je het nog wel.
Het lijkt aan de rechter onderzijde van de motor te zitten (vanaf bestuurdersstoel gezien), met open raam langs een muurtje rijdend is dit heel duidelijk.
Nou heb ik meerdere mensen en garages ernaar laten kijken, en niemand kon mij echt vertellen wat het probleem is.
De een komt op een potentiele krukaslager of drijfstanglager, de ander heeft het over een scheefstaande zuiger, en weer anderen willen €250 onderzoekskosten in rekening brengen alvorens ze uberhaupt gaan kijken.
Is er iemand die dit bekend klinkt en mij zou kunnen vertellen wat dit is en of dit ernstig is of niet?
Vacuumpomp is door een garage uitgesloten. En waar de een zegt dat het heel slecht klinkt, geeft de ander aan dat het geluid niet gevaarlijk is en er gewoon mee gereden kan worden. Ik ben ten einde raad en hoop op een goed advies
Wellicht iemand waar ik met de bus langs zou kunnen rijden om te luisteren zodat ik een goede diagnose kan krijgen? Of een bedrijf dat jullie aanbevelen om dit te laten checken/repareren?
Re: Tikkende motor vw t4 2.5TDI
Ik woon in regio Zaanstad (bij Amsterdam) maar werk door het hele land heen, dus voor mij geen probleem om iemand die verder weg woont hiervoor te bezoeken. Belangrijkste voor mij is dat ik weet wat er mis is, daar maak ik graag een ritje voor!
Gedaan, heb een paars flesje diesel reinigingsspul in de tank moeten gooien en moet het even aankijken. Toch wel wat zenuwachtig, tot dusver qua geluid niets veranderd.
Andere suggesties altijd welkom!
Andere suggesties altijd welkom!
wat vaak ook helpt is zelf een goed glas whiskey in te nemen bij het aankijken.
Transporter T4 2.5 TDI, April/2001, KWB/DC, 88pk/AJT/EWB, +650.000km
- autocaravana
Alleen bij stationair toerental?
Die van mij heeft ook een enigszins tikkend geluid bij stationair toerental en volgens mijn monteur zijn dat luie klepvolgers (is mijn vertaling; hij is Engelsman). Die zouden een keer vervangen moeten worden, maar urgent is het niet.
Die van mij heeft ook een enigszins tikkend geluid bij stationair toerental en volgens mijn monteur zijn dat luie klepvolgers (is mijn vertaling; hij is Engelsman). Die zouden een keer vervangen moeten worden, maar urgent is het niet.
https://bicitours.blogspot.com
Sinds juni 2001 in bezit: VW T4 2.5TDI Syncro California 1999
Sinds juni 2001 in bezit: VW T4 2.5TDI Syncro California 1999
Veranderd het als je de rem stevig intrapt ? Mischien de vacuum pomp .
Stationair hoor je het lichtjes, maar het is tijdens het rijden juist erger aanwezig.
Gaat niet weg bij het remmen of pompen op de rempedaal dus vacuümpomp lijkt uitgesloten te zijn...
Gaat niet weg bij het remmen of pompen op de rempedaal dus vacuümpomp lijkt uitgesloten te zijn...
- Multivan Generation
- Contacteer:
Ik zou beginnen met te controleren om alles wel goed op tijd staat.
Welke olie zit er nu in? 0W30?
Welke olie zit er nu in? 0W30?
Uiteraard hoor ik de tik vanuit hier niet, maar zou het misschien de vacuumpomp kunnen zijn??? Indien deze vervuilt of versleten is, tikt hij toch ook?
één, twee, drie (T) vier's
- Endebendebus
Trillingsdemper...?
Groetjes Thomas
Tot camper omgebouwde politiebus (Waddeneiland) uit 2003, 2,5 tdi ACV, licht gekieteld.
Tot camper omgebouwde politiebus (Waddeneiland) uit 2003, 2,5 tdi ACV, licht gekieteld.
- Ronald-T4
Daar zit ik ook aan te denken, heb dit namenlijk zelf ook gehad.Endebendebus schreef:Trillingsdemper...?
Bij het vervangen was duiderlijk dat er erg veel scheuren in het rubber zaten.
Met de nieuwe is het getik verdwenen.
Hoor het vaker bij de 2.5 blokken.
Ga er tenminste vanuit dat je de poulie bedoelt van de multiriem.
- Endebendebus
Ja die bedoel ik, heb zelf alles vervangen behalve de trillingsdemper...zat geen tik in voor de klus. Nu wel
Bij stationair lopen tik..tik..tik..tik Trillingsdemper heeft aan de buitenkant hele kleine haarscheurtjes in het rubber, de achterkant is gaaf. Dus het moet hem wel zijn zit er 150 k op! Dus ook op het verlanglijstje...bleh
Kost weer een smak geld
Bij stationair lopen tik..tik..tik..tik Trillingsdemper heeft aan de buitenkant hele kleine haarscheurtjes in het rubber, de achterkant is gaaf. Dus het moet hem wel zijn zit er 150 k op! Dus ook op het verlanglijstje...bleh
Kost weer een smak geld
Groetjes Thomas
Iemand ook al eens stil gestaan bij de hydraulische klepstoters?
Een of meerdere kapotte kunnen ook behoorlijk tikken. zitten onder de nokkenas, in de cilinderkop.
Zitten meestal met 8 verpakt, voor een ACV moet je er 10 hebben. (2 per cilinder)
Een of meerdere kapotte kunnen ook behoorlijk tikken. zitten onder de nokkenas, in de cilinderkop.
Zitten meestal met 8 verpakt, voor een ACV moet je er 10 hebben. (2 per cilinder)
ACV Motor Modificaties:
EGR & Kat verwijderd
Fratelli Bosio PP520 verstuivers
Turbo W.G. afstelling aangepast
JB Autoservice & JD-Engeneering, chip op maat
EGR & Kat verwijderd
Fratelli Bosio PP520 verstuivers
Turbo W.G. afstelling aangepast
JB Autoservice & JD-Engeneering, chip op maat
Even uit nieuwsgierigheid.....
Is er nog wat uit het onderzoek gekomen?
wat is/was het probleem?
(omdat ik zelf een tik in de vacuüm pomp heb)
Groet,
Hendrik
Is er nog wat uit het onderzoek gekomen?
wat is/was het probleem?
(omdat ik zelf een tik in de vacuüm pomp heb)
Groet,
Hendrik
Een slecht werkende brandstofpomp kan ook vreemde tikken veroorzaken...