Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Verschil sper differentieel T5gp

vragen over de T5
Plaats reactie
GHMartijn

Verschil sper differentieel T5gp

Bericht door GHMartijn »

Hallo iedereen.
Ik rijdt nu een T5 1900 van 2007 met 167.000km en ben opzoek naar een T5gp 4motion om mee te greenlanen/licht terrein te gaan rijden. Zie Terranger en Seikel. En nee.. Ik wil geen Defender. Nu zie ik in de lijst van advertenties twee verschillende uitvoeringen van de 4motion. De ene heeft een elektronisch sper diff zonder knop op het dashbord voor bediening van het diff en sommige hebben wel deze knop.(van boven gezien 4 wielen met een stip bij het achterste diff).

Wat is het verschil? Heeft de versie met deze knop een mechanisch sper differentieel? Of zijn ze beide gelijk en werken ze even goed? Graag reageren als je technische kennis van 4motion hebt. Ik hoef geen discussies over terreinrijden met een T5 haha :nuts :gekte
bvddobb

Re: Verschil sper differentieel T5gp

Bericht door bvddobb »

Mét knop is met klassiek mechanisch sperdifferentieel achter. Met de knop zet je dat aan of uit.

Het zgn 'electronisch sperdifferentieel' is niet mechanisch, maar een functie van het 4Motion systeem. Als op één as een wiel slipt, wordt er kracht naar de andere as gestuurd. Als het wiel blijft slippen of op beide assen een wiel slipt, worden die geremd door het 4Motion systeem via ABS. Die functie wordt wel aangeduid als 'electronisch sperdifferentieel'. Je kunt die functie niet aan- of uitzetten? Het is natuurlijk helemaal geen sperdifferentieel, maar het werkt wel!
GHMartijn

Bericht door GHMartijn »

Duidelijk! Dus stel dat beide achterwielen slippen, zullen ze stoppen met draaien zonder dat je er zelf iets over te vertellen hebt?

Een transporter met het mechanische diff, de versie met de knop, zou in terrein beter zijn neem ik aan. Klopt dit? Volgens mij heeft de Rockton uitvoering ook het mechanische diff.

Helaas staat er maar 1 korte wielbasis T5gp te koop met 'knop' en veel meer zonder knop op het dashbord. Is de auto om te bouwen naar een mechanisch sper diff?
bvddobb

Bericht door bvddobb »

Als beide achterwielen slippen, gaat er meer aandrijfkracht naar de vooras, en die trekt je eruit, in principe.

Als beide achterwielen slippen, heb je aan een sperdifferentieel achter ook niks... Het enige wat zo'n differentieel in gesperde toestand doet is een 'vaste' aangedreven achteras maken. Maar als beide wielen slippen heb je daar niks aan: dan slippen ze aan een 'vaste' as, fijn, maar slippen doen ze nog altijd.

Aan een sperdifferentieel achter heb je bij een 4Motion in principe eigenlijk alleen iets als BEIDE voorwielen slippen (en alle aandrijfkracht dus naar achter moet) EN één van de achterwielen zodanig slipt dat het systeem het niet meer geregeld krijgt door het slippende wiel te remmen via ABS. Dan kan via een starre achteras het éne achterwiel dat nog wel grip heeft je eruit trekken.

Zo'n situatie komt niet zo vaak voor, en is meestal met een beetje slim sturen ook wel te voorkomen. Voor de prijs van een sperdifferentieel inbouwen (dat kan vast!) kun je een knappe off-road cursus doen en leren hoe zulke situaties te voorkomen, en daar heb je waarschijnlijk meer aan dan aan het sperdifferentieel.
Begrijp ons niet verkeerd: als het erin zit, zit het niet in de weg en het kán in uitzonderlijke situaties helpen, maar ik zou er niet van wakker liggen als je het niet hebt! Of een verder mooie 4Motion ervoor laten lopen. Wij hebben ook geen sper en we hebben inmiddels redelijk wat aan green laning, modder, zand, doorwadingen, enz. gedaan met onze 4Motion California, en het sperdifferentieel nog niet gemist...
zonweringen

Bericht door zonweringen »

Hier een filmpje om het verschil goed te zien.
https://www.youtube.com/watch?v=ax0wiDMzF0E
Onze T5 juist uitgezocht op 4motion en een mechanische sper, wel een import uit Duitsland geworden. Veel S6 met het zoeken naar een geschikte 4Motion (met sper).
bvddobb

Bericht door bvddobb »

Inderdaad een bekend filmpje van Alex, laat de werking goed zien. En als hij die helling onder een iets andere hoek had genomen, had hij de sper niet nodig gehad, dat is (gedeeltelijk) mijn punt. Dat weet hij trouwens heel goed, hoor, hij heeft dit expres zo gedaan om te laten zien wat het effect is. :yes

Er zijn veel van dit soort filmpjes te vinden, óók van mensen die met sper hopeloos vast zitten. Hier is bijv. een filmpje van het 4Motion Off-road Festival van 2015, waar je de werking van het 'elektronische' sperdifferentieel juist goed kunt zien. Let op het rechterachterwiel dat los in de lucht hangt maar niet spint, omdat het geremd wordt: onder deze link

Maar goed, hoe dan ook, er ZIJN situaties waar een sperdifferentieel uitkomst biedt, zeker. Maar met Haldex II of nieuwer/4Motion en een beetje stuurmanskunst kom je die véél minder vaak tegen dan met 'ouderwetse' mechanische systemen als op bijv. de Defender. Dát is mijn punt: ik zou er geen maken-of-breken-zaak van maken bij de aanschaf van een verder mooie tweedehands bus als het er toevallig niet opzat. Je kunt een heel eind komen zonder!
GHMartijn

Bericht door GHMartijn »

Schitterend die filmpjes! Kan niet wachten! Wat bedoel je met Haldex II / nieuwere 4motion... Vanaf welk bouwjaar moet ik zoeken? Ik kijk naar bussen van 2010-2012

Ik krijg nog antwoord van de dealer of het mechanische diff er onder te zetten is achteraf. Als dit zo is koop ik eerst een gewone 4motion en als ik te vaak vast zit kan er altijd nog n mechanisch diff onder. Hopelijk komen ze met goed nieuws :gekte
Plaats reactie