Wij kenden verhalen op diverse fora waar mensen hun kachel een hele nacht op de huishoudstroom konden laten branden. En bij ons sloeg 'ie af, dus dat moest worden uitgezocht!
Na flink wat fora doorspitten (vooral het Duitse Caliboard en het forum van de Engelse California-club waren heel informatief) 5 mogelijke oorzaken beschreven gevonden, die onafhankelijk van elkaar kunnen spelen (je kunt in principe dus van ELK van die vijf tegelijk last hebben...):
- De huishoudaccu's kunnen oud zijn, en te weinig vermogen leveren (dûh...).
- De slechte massaverbinding van de meetweerstand is in oudere Cali's (van vóór 2010, zoals de onze) een bekend probleem, dat veel vreemde verschijnselen kan opleveren, waaronder een slecht functionerende kachel op accustroom. Daar bestaat inmiddels al een aantal jaren een goed gedocumenteerde oplossing voor.
- In de boordcomputer is een bepaalde afschakelwaarde voor de heteluchtstandkachel voorgeprogrammeerd. Zakt de spanning van de huishoudaccu's onder die waarde, dan slaat de kachel af. In een bepaalde serie Cali's (grofweg van 2007-2010, zoals de onze) is die waarde hoger geprogrammeerd dan nodig, waardoor de kachel eerder afslaat dan nodig.
- Er zitten twee huishoudaccu's in de Cali. De ene is gezekerd met een zekering van 80A (ruim voldoende), de andere met een zekering van 50A (netaan voldoende, naar het schijnt komen de berekende piekstromen rond de 48A uit...). Nu schijnt het nogal eens voor te komen dat die van 50A doorgebrand is. Je merkt dat niet echt, want je huishoudcircuit heeft nog steeds stroom van de andere accu. Maar waar je denkt twee accu's te hebben, heb je er feitelijk maar één beschikbaar, en dus houdt alles er eerder mee op dan je zou denken.
- Een iets ander probleem kan zijn dat de brander en gloeibougie zodanig vervuild zijn dat de brander niet meer aanslaat. Dan komt er alleen koude lucht uit het rooster, het is dan niet zo dat de kachel wel aanslaat, maar (te vroeg) weer uit gaat. Dit probleem en de oplossing staan verderop in dit topic beschreven.