Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

beginnersvraagjes

vragen over de T5
Plaats reactie
Dick_T5
Berichten: 89
Lid geworden op: 15 feb 2017, 13:23

beginnersvraagjes

Bericht door Dick_T5 »

Beste allemaal,

Een korte introductie. Ik heb deze week een T5 aangeschaft. Een 9-persoons kombi uit 2006 van de eerste eigenaar. Met 3 ton op de klok, maar ex-taxi dus goede kilometers en alle onderhoud aantoonbaar.

Nu heb ik wat vragen waar ik na zoeken op dit forum nog geen antwoorden kon vinden. Dingen die de doorgewinterde T5-rijder waarschijnlijk zo weet. Alvast dank voor jullie antwoorden.
  • De bus die ik heb is de meeste simpele uitvoering zonder enige extra's. Klopt het dat er dan in het display tussen de tellers niks te zien is? Dat is bij mij namelijk helemaal zwart. Of wat zou ik daar eventueel wel moeten zien? UPDATE: Oké, ik blijk dus echt een beginner. Als ik de sleutel in het contact steek en omdraai worden hier de waarschuwingssymbolen een paar seconden zichtbaar. Was me nog niet opgevallen. :muur
  • Klopt het dat er geen verklikkersignaal is als je vergeet je lichten uit te doen? Of is dat ook één van de extra's die mijn T5 niet heeft? :huilen
  • Weten jullie toevallig of er al voorbereiding voor speakers achter aanwezig is? Is het een kwestie van speakers op de voorbereide plek zetten en aansluiten?
  • Gisteren heb ik bij mijn eigen garage een aankoopkeuring laten doen. Die wees me op een draadbreuk in de bedrading van de remslijtagesensor. Kan het zijn dat die bedrading en de sensor wel standaard af-fabriek aanwezig zijn, maar dat het signaal niet verwerkt wordt? Waar zou een waarschuwing eventueel wel zichtbaar moeten zijn? Of is dat omdat ik geen display heb (zie eerste vraag)? UPDATE: zie eerste vraag
Groet,
Dick
Laatst gewijzigd door Dick_T5 op 16 feb 2017, 21:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
chrisjemol
Berichten: 249
Lid geworden op: 26 aug 2016, 20:32
Locatie: G-town

Re: beginnersvraagjes

Bericht door chrisjemol »

Hoi Dick
zoals ik weet kan het zijn dat je inderdaad geen display tussen de klokjes hebt
als er een foutmelding komt moet er wel een lampje gaan branden hierin.
Dus er zitten wel lampjes in maar geen LCD display

lampen aan-verklikker heb ik op mijn T5 ook niet en daar zit bijna alles in en op, dus kan kloppen dat je dat niet hebt (zou dit inderdaad wel handig vinden....)

rem-slijtage sensor is gewoon een draadje aan de remblokken, als deze door is zal hij nooit een melding geven dat hij is versleten want hij kan geen contact meer maken.
Bij nieuwe remblokjes zit de kabel aan, er vanuit gaande dat het deel vanuit de bus wel intact is

speakers achter zal niks voor inzitten, in de beplating waarschijnlijk wel ergens een gat waar een speaker in zou kunnen maar ik denk niet dat die bedraad is
VW T5 caravelle highline, 2,5 tdi 210pk ABT Sportsline
Dick_T5
Berichten: 89
Lid geworden op: 15 feb 2017, 13:23

Re: beginnersvraagjes

Bericht door Dick_T5 »

chrisjemol schreef:speakers achter zal niks voor inzitten, in de beplating waarschijnlijk wel ergens een gat waar een speaker in zou kunnen maar ik denk niet dat die bedraad is
Bedraad hoeft niet, als er maar een bevestigingspunt is. De speakers aan de bekledingsplaat schroeven zal niet zo'n heel fantastisch geluid opleveren.
Dick_T5
Berichten: 89
Lid geworden op: 15 feb 2017, 13:23

Re: beginnersvraagjes

Bericht door Dick_T5 »

chrisjemol schreef:
lampen aan-verklikker heb ik op mijn T5 ook niet en daar zit bijna alles in en op, dus kan kloppen dat je dat niet hebt (zou dit inderdaad wel handig vinden....)
Gek verhaal: Vandaag onder het rijden hoor ik een zacht rammelend geluid. Alsof er iets in het interieur los zit. Zacht, maar wel irritant. (Je kent dat wel.) Na enig zoeken blijkt het helemaal links uit het dashboard te komen. Ik druk op goed geluk wat stukken aan en als ik de lichtschakelaar aandruk is het geluid weg. Top! Blij vervolg ik mijn weg. Aan het eind van de dag vergeet ik mijn licht uit te doen en als ik het portier open hoor ik een zoemer! Dus toch een verklikker op een verder zero-extra's T5! Misschien moet jij ook nog eens goed in je dashboard kijken Chris.
dickwil
Berichten: 2
Lid geworden op: 24 feb 2017, 11:35

Re: beginnersvraagjes

Bericht door dickwil »

Toeval mijn naam is Dick in sept t5 bus gekocht 9 pers eenvoudigste uitvoering zonder afstandsbediening en verdere snufjes moet camper worden bus is van 2006 en heeft 180000 gelopen misschien nog meer overeenkomsten? Groet Dick
:yes
Gebruikersavatar
heemskerk
Berichten: 2025
Lid geworden op: 07 nov 2008, 20:12

Re: beginnersvraagjes

Bericht door heemskerk »

dickwil schreef:Toeval mijn naam is Dick in sept t5 bus gekocht 9 pers eenvoudigste uitvoering zonder afstandsbediening en verdere snufjes moet camper worden bus is van 2006 en heeft 180000 gelopen misschien nog meer overeenkomsten? Groet Dick
:yes

Geen overeenkomst maar wel een verschil: Je naamgenoot heeft zich even voorgesteld :knipoog
Plaats reactie