Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

hete lucht standkachel alteratieve aansluiting

vragen over de T5
Plaats reactie
afl

hete lucht standkachel alteratieve aansluiting

Bericht door afl »

beste forum leden ik wil een 2e hands standkachel aanschaffen van webasto of eberspacher en deze plaatsen in mijn T5 uit 2011 voor verwarming van mijn camperdeel. Ik heb geen zuheizer (denk ik) en als ik hem al had heb ik op dit forum gelezen dat je deze niet echt goed kunt gebruiken om alles warm te krijgen als je hem ook gaat gebruiken voor je interieur.
nu heb ik wat rondgebeld en dat inbouwen is aardig tijdrovend en dus ook kostbaar als je het laat doen, bij mij moet volgens zeggen de complete brandstoftank gedemonteerd....?
ik zie op internet ook kant en klare setjes dus met brandstoftank, weliswaar van een chinees merk (heeft dus niet mijn voorkeur) maar het idee erachter spreekt me wel aan. Is het niet mogelijk om de webasto op een andere manier te voeden met diesel dan met een aansluiting op/uit de tank van de auto? Zoveel verbruikt zo'n kacheltje niet, een tankje van een paar liter diesel geeft uren warmte!

Zie voorbeeld http://www.ebay.de/itm/Tank-Zusatztank- ... 2861336668

Ook zie ik allerlei kabelbomen en lees ik problemen met het canbus sytIs het niet mogelijk om de kachel gewoon stand-alone te instaleren dus los van al die kabelbomen en aansluitingen op de voertuig electronica? Het enige dat die kachel nodig heeft is 12 volt uit liefst een huishoudaccu, brandstof en een regelaar/knop/thermostaat lijkt mij? Dit kan toch geheel los worden gerealiseerd? Ik zag op internet iemand die een dergelijke kachel op n kist bier gemonteerd had en in de kist zat een accu en een klein tankje brandstof :) hiermee verwarmde hij zijn garage! Natuurlijk is het dan niet meer mogelijk om bepaalde opties van het systeem of het voertuig te benutten maar het moet toch kunnen werken zo? Ik ben overigens altijd geintresseerd in een voordelige inbouwer regio noord holland noord voor het geval ik hem toch maar op de reguliere wijze inbouwen ga.
Gebruikersavatar
moosev
Berichten: 515
Lid geworden op: 06 sep 2016, 19:29
Locatie: Hoorn

Re: hete lucht standkachel alteratieve aansluiting

Bericht door moosev »

Je kan de kachel gewoon als stand alone in de bus bouwen heeft allen 12V en diesel nodig. Ik heb hem eronder gebouwd, onder de bijrijdersstoel, Het laten zakken van de brandstoftank lijkt erger dan dat het is, dat valt reuze mee. ook de aansluiting op de vlotter is eenvoudig. Het monteren van de kachel zelf met de doorvoeren naar de bus en het monteren van de regelaar was meer werk. (Ik heb de regelaar bij de binnenspiegel gemonteerd, wat extra werk opleverde)

Ik heb een MV Airo bij Kiravans gekocht, (leveren erg snel vanuit Engeland.)

gr

Rene
Gebruikersavatar
ktmkrik
Berichten: 1063
Lid geworden op: 21 jan 2012, 14:02

Re: hete lucht standkachel alteratieve aansluiting

Bericht door ktmkrik »

Laatst gewijzigd door ktmkrik op 27 apr 2017, 21:31, 1 keer totaal gewijzigd.
afl

Re: hete lucht standkachel alteratieve aansluiting

Bericht door afl »

zegt me niets wat is dit voor iets? het lijkt op een vloeistof standkachel voor de motor?
Gebruikersavatar
heemskerk
Berichten: 2025
Lid geworden op: 07 nov 2008, 20:12

Re: hete lucht standkachel alteratieve aansluiting

Bericht door heemskerk »

afl schreef: 27 apr 2017, 14:25 beste forum leden ik wil een 2e hands standkachel aanschaffen van webasto of eberspacher en deze plaatsen in mijn T5 uit 2011 voor verwarming van mijn camperdeel. Ik heb geen zuheizer (denk ik)
Toch eerst ff checken, het is namelijk hetzelfde apparaat (5kW) als in die E-bay advertentie van ktm-krik. Anders schaf je iets aan wat je al aan boord hebt..
Je kunt even een fotootje maken van de uitrustingssticker op de stoelconsole aan de bestuurderszijde (voorkant) en vervolgens hier even (op deze website staat het érgens vermeld, Peter heeft eens een lijst met afkortingen gepost) zoeken naar de codering van een bijverwarmer. Zo weet je óf je er al een onder hebt hangen.

Of het in geval van een bijverwarmer ook zo is dat er een Webasto-sticker achter je tankdopklep zit weet ik zo niet anders is dat de meest makkelijke methode om er achter te komen.
afl

Re: hete lucht standkachel alteratieve aansluiting

Bericht door afl »

ik plaats morgen even een foto vd sticker
afl

Re: hete lucht standkachel alteratieve aansluiting

Bericht door afl »

Hier de fotos vd sticker hij zat halfrond op de stoel dus slecht leesbaar sorry.
Bijlagen
IMG_3184.JPG
IMG_3184.JPG (25.11 KiB) 1974 keer bekeken
IMG_3183.JPG
IMG_3183.JPG (23.8 KiB) 1974 keer bekeken
Gebruikersavatar
heemskerk
Berichten: 2025
Lid geworden op: 07 nov 2008, 20:12

Re: hete lucht standkachel alteratieve aansluiting

Bericht door heemskerk »

En nu maar zoeken op het web naar een lijst met PR-coderingen (optie-codes)....

http://vag-codes.info/files/options/vag ... -codes.pdf
Gebruikersavatar
heemskerk
Berichten: 2025
Lid geworden op: 07 nov 2008, 20:12

Re: hete lucht standkachel alteratieve aansluiting

Bericht door heemskerk »

Auswahl möglicher Ausstattungen
PR-Nr. Beschreibung
7VA Standheizung mit Zeitschaltuhr
7VB Standheizung, Temperaturregelung im Zentralsteuergerät
7VC Standheizung
7VE Wasserzusatzheizung mit Zeitschaltuhr
7VF Standheizung mit Funkfernbedienung plus Zuheizer
7VG Standheizung mit Zeitschaltuhr plus Zuheizer
7VH Zuheizer plus Standheizung, Temperaturreglung und Zeitschaltuhr im Zentralsteuergerät
7VK Standheizung, Z-Uhr und Temperaturregelung in der Schalttafel,Ausström.i.Fahrerraum
7VL Wasserzusatzheizung mit Funkfernbedienung
7VM Standheizung mit Funkfernbedienung
7VN Standheizung
7VP Mit Motorvorwärmung
7VQ Mit Motorvorwärmung
9M0 Ohne Zusatz- / Standheizung
9M1 Standheizung
9M2 Vorbereitung für Standheizung mit Funkfernbedienung
afl

Re: hete lucht standkachel alteratieve aansluiting

Bericht door afl »

dank voor deze coderingen, ik heb eens goed gekeken maar kan nergens een 7V.... vinden op de sticker. Ik mag er denk ik vanuit gaan dat er geen enkele vorm van zuheizer of standkachel in de bus aanwezig is op dit moment
Gebruikersavatar
heemskerk
Berichten: 2025
Lid geworden op: 07 nov 2008, 20:12

Re: hete lucht standkachel alteratieve aansluiting

Bericht door heemskerk »

In ieder geval niet af-fabriek dan. Ook geen Webasto-sticker aan de binnenkant van de tankklep? zie foto.
Bijlagen
webasto sticker.jpg
afl

Re: hete lucht standkachel alteratieve aansluiting

Bericht door afl »

helaas ook daar niets enkel een bandenspannigsticker
afl

Re: hete lucht standkachel alteratieve aansluiting

Bericht door afl »

weet iemand overigens of er perse een ecu (besturingseenheid) bij de standkachel moet worden aangesloten of kan deze er ook gewoon tussenuit?
het zou mooi zijn als er enkel een schakelaar/regelaar/thermostaat tussen hoeft. Een ecu zal niet goedkoop zijn om te bemachtigen?
Gebruikersavatar
heemskerk
Berichten: 2025
Lid geworden op: 07 nov 2008, 20:12

Re: hete lucht standkachel alteratieve aansluiting

Bericht door heemskerk »

Bedoel je de bedieningsunit of de elektronische module in de in de standkachel zelf?
afl

Re: hete lucht standkachel alteratieve aansluiting

Bericht door afl »

image-2017-05-02.jpg
image-2017-05-02.jpg (23.75 KiB) 1826 keer bekeken
dat aluminium doosje waar die draden uitkomen dat los van de unit hangt. dit heet de ecu en zit bij de nieuwere kachels in de kacehl zelf is mij verteld
Plaats reactie