Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
The next level
- Mickel Moen
- Berichten: 2028
- Lid geworden op: 21 mei 2009, 15:19
- Locatie: Súdwest-Fryslân
- Contacteer:
Re: The next level
@heemskerk
Aangezien ik aangehaald wordt, wil ik wel even reageren. Het is terecht zoals Peter noemt een keuze tussen prioriteiten. Buiten de systeembanken en het stapelen van matrasdelen zijn er naar mijn idee maar twee reele en echt handige mogelijkheden om gebruik te maken van een matras uit een geheel. Oprollen waar Peter voor gekozen heeft of de U-vorm die ik toegepast heb. Bij de U-vorm heb je achter de bank minimaal zo'n 90 cm nodig wil je een bed van 2 m realiseren. Ik heb er in mijn kwb 100cm achter zitten. Dan lever je dus inderdaad in op leefruimte. Aan de andere kant, geeft het je een zee aan bagageruimte achter de bank. Voor ons een prioriteit. Behalve de koelbox en een lade onder de bank voor de potten en pannen hebben wij verder geen kastjes e.d.
In het keukenblok/tafel alleen vers water, het gastankje en een bestekbakje. Verder zit alles achter de bank.
Nogmaals het is een keuze op prioriteiten in relatie met gewend en gewenst campergedrag.
@Peter. De tip wat betreft de matrassenlevrancier is interessant. Na 8 jaar camperen gaat het latex in onze matras wat scheuren op de vouw. Misschien moeten we daar ook eens een bezoekje brengen.
Overigens, nogmaals. Top verslag.
Aangezien ik aangehaald wordt, wil ik wel even reageren. Het is terecht zoals Peter noemt een keuze tussen prioriteiten. Buiten de systeembanken en het stapelen van matrasdelen zijn er naar mijn idee maar twee reele en echt handige mogelijkheden om gebruik te maken van een matras uit een geheel. Oprollen waar Peter voor gekozen heeft of de U-vorm die ik toegepast heb. Bij de U-vorm heb je achter de bank minimaal zo'n 90 cm nodig wil je een bed van 2 m realiseren. Ik heb er in mijn kwb 100cm achter zitten. Dan lever je dus inderdaad in op leefruimte. Aan de andere kant, geeft het je een zee aan bagageruimte achter de bank. Voor ons een prioriteit. Behalve de koelbox en een lade onder de bank voor de potten en pannen hebben wij verder geen kastjes e.d.
In het keukenblok/tafel alleen vers water, het gastankje en een bestekbakje. Verder zit alles achter de bank.
Nogmaals het is een keuze op prioriteiten in relatie met gewend en gewenst campergedrag.
@Peter. De tip wat betreft de matrassenlevrancier is interessant. Na 8 jaar camperen gaat het latex in onze matras wat scheuren op de vouw. Misschien moeten we daar ook eens een bezoekje brengen.
Overigens, nogmaals. Top verslag.
Re: The next level
Dat rubber op dat profiel. Waar heb je dat vandaan?
- Multivan Generation
- Berichten: 33875
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: opbergruimte in schuifdeur
Dit is een mooie oplossing! Ik loop al lange tijd met dit idee maar kon de kant-en-klare oplossing niet vinden.Multivan Generation schreef: ↑28 mei 2017, 19:54 Ondertussen nog even vlug iets anders gemonteerd:
Schuifdeur met alubutyl geïsoleerd tegen geluid en later is daar op bepaalde plaatsen nog reimo extrem isolator bij gekomen.
Niet overal omdat we iets anders nog hebben geplaatst
Hiermee hebben we dus extra ruimte gewonnen.
Wil niet zelf iets in elkaar fabrieke maar dit is wel mooi.
Zijn die deurpanelen nog ergens te krijgen of is dit een standaard VW onderdeel?
Alvast bedank, Bart
Re: The next level
Ik heb trouwens zelf geen T5 maar een T4 .................
Bart
Bart
- Multivan Generation
- Berichten: 33875
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: The next level
Hoi Bart,
is geen standaard VW onderdeel en van deze leverancier is er niet voor de T4.
Zoek anders eens op door store, misschien kun je via afbeeldingen iets vinden?
is geen standaard VW onderdeel en van deze leverancier is er niet voor de T4.
Zoek anders eens op door store, misschien kun je via afbeeldingen iets vinden?
Re: The next level
In een adem met een flesje fris uitgelezen. Genieten dit niveau van prutsen met je bus.
- Multivan Generation
- Berichten: 33875
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
oliefilter, brandstoffilter, startaccu 100A
Dank je.
We hebben de bus gekocht tegen een beurt aan, en dat wisten we.
Dat was mooie onderhandelingsruimte
Motorolie vervangen, en dan zie je de vooruitgang ---> NOT
Filterelement is nu los te vervangen, maar wat een kliederboel wordt dat zeg, drup druk op het blok.
Daar hadden ze bij VW wel beter over na kunnen denken v.w.b. de bereikbaarheid.
Bij een 2.0 TDI is het het handigste om het niet rechtdoor naar beneden te doen,
maar via de linker zijde (bijrijders zijde van het blok) en vooraf wat doekjes op het koelertje te leggen ivm olie druppen.
Was wel nodig.
3 nieuwe ringetjes om gelijk mee te vervangen:
En een nieuwe filter insert.
De nieuwe ringetjes voorzien van wat olie zodat ze wat soepeler worden en beter afdekken en hopla.
En dan vullen met goed spul (wel 2 flessen gekocht maar goed betaalbaar via Oeldepot 24.de):
Brandstoffilter ook maar meteen doen.
Bij de T4 vooraf even vullen en bij een T5 zou dat niet nodig hoeven te zijn, want die kan zelf ontluchten of eventueel via VCDS een aansporing geven om het brandstofsysteem te ontluchten. Wat ook kan om het nieuwe brandstoffilter te ontluchten is, door de auto een paar keer op contact, van contact en weer op contact te zetten. Wij hebben het old-skool gedaan, door vooraf even te vullen
Trechtertje gemaakt en hopla.
Als er schuim uit een van de overige 3 gaten begint te komen, dan moet je stoppen, weet ik nu
Oude filter er uit en het nieuwe kan er in.
De 4 aansluitingen een voor een een beetje naar beneden drukken en dan het palletje indrukken en los zijn ze.
De lengte en positie en formaat van de koppelingen maakt jezelf vergissen bijna onmogelijk.
Koelkast aangesloten en even getest,
en cyrix scheidingsrelais bij draaiende motor even getest en werkt.
Ook nog een nieuwe startaccu geplaatst en die is iets groter i.v.m. motorstandkachel.
Dit is een Exide EA1000 geworden, goed betaalbaar en goede kwaliteit. Bus start er gewoon beter op.
Past net
Ik moet dit nog wel even via VCDS in het batterij management aangeven, zodat de on-board laadregeling weet welke accu er in zit,
en hier mee rekening kan houden voor wat betreft de laad-karakteristiek. Mooi man, dat je dit in kunt stellen.
Als je een AGM-accu als start-accu zou hebben, dan zou je hem dus via 14,7 volt kunnen gaan laden. En dat door wat software matige instellingen.
Kijk en dat is nu wel vooruitgang
Ook nog even beveiliging van de OBD aansluiting gemaakt,
maar hier plaats ik geen foto's van, zoals jullie zullen begrijpen
Het is zeker effectief, en geen lullig hangslotje
Een ergernis bij kamperen, bij het minste of geringste dat er een deur open staat, brand het lampje van de schuifdeur.
onnodig vinden wij, dus om het uit te schakelen naar behoefte komt daar een schakelaartje voor.
Was wel even goed zoeken in de schema's welke zekering ik nu moest hebben, om de draad spanningsvrij te maken,
dat is er niet echt gemakkelijker op geworden, met 5 zekeringenkastjes verspreid over de auto
Even de plus draad extracten:
Schakelaartje er tussen gezet en werkt ook weer, wel nog even netjes in de instapbak integreren.
Heel veel onderdelen uitgezocht, paar uurtjes in etka aan het spitten geweest, en ik wil iets maken wat niemand anders nog gedaan heeft met een bank. Gaat wel serieus geld kosten.. Maar dan ben je wel uniek
En oja, hier erger ik me ook al sinds de aankoop aan:
Daar gaat ook een nieuwe in komen.
Deze week zal ik eens wat van de gordijnen laten zien, ook speciaal laten maken.
Wordt vervolgd.
Laatst gewijzigd door Multivan Generation op 31 dec 2020, 20:33, 2 keer totaal gewijzigd.
Re: The next level
Pas geleden ook bij Joan's Comfortschuim (zit ook in IJmuiden) geweest voor een nieuwe matras in het hefdak. We wilden een iets dikkere matras uit één stuk in plaats van de originele twee delen. Toevallig op precies hetzelfde materiaal uitgekomen als Peter, koudschuim SG52 met hardheid 150, dikte schuimlaag 7 cm. Alleen ligt hij bij ons niet op een lattenbodem maar op de bedplank.Multivan Generation schreef: ↑03 jun 2017, 15:10
Na onze proef-nacht, zijn we doorgereden naar Joan's comfortschuim in Katwijk. Was een tip van Erdem https://www.schuimrubberbetaalbaar.nl en hebben op verschillende materialen en diktes proef gelegen. En dat dus in onze bus met onze lattenbodem Je voelt dus precies wat het, in onze situatie, doet en het verschil voelen.
Uiteindelijk hebben we het voor ons beste resultaat met: Pantera SG52 met een hardheid van 150. Hieromheen is een kous getrokken en dan een doorgestikte witte cooltouch matrashoes, voor iets koeler slapen. Totale matrasdikte inclusief hoes is op 8 cm uitgekomen.
We hebben eerst zoals getoond gemeten, en als cross-referentie nog vanaf de vloer.
Bus staat recht, door middel van een schroef set.
Deze dikte past nog onder het gesloten hefdak en buigt gewoon mee als je de voorste bedplank omhoog zet. Dit weekend proef geslapen en bevalt uitstekend. Prima zaak en ze geven 7 jaar garantie op doorzakken en kuilvorming.
En wat het meten met de waterpas betreft, ik zei al dat het bij jou goed zou komen
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Re: The next level
T4 Multivan 2.5 TDI ACV, maart/1999, Westfalia slaapdak, keuken achterin.
- Multivan Generation
- Berichten: 33875
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: The next level
@ BasT4,
dat viel nog mee.
Tijdens werken met het aluminium in combinatie met een slijptol kan er ook nog wel iets anders gebeuren,
bijvoorbeeld dat de slijptol "hapt".
En dan is het bellen en rennen naar de huisarts..
Na een aantal weken zag het er zo uit:
Al wat beter dus.
Maar dan heb je wel wat moois gemaakt
Mooi meelopend in de curve van de carrosserie
mooi strak en netjes.
Dwars verbinding,
Dus op de vloer wordt de dwars verbinding door de vloer gekoppeld aan het chassis en aan de kast in de lengte richting.
Maar straks nog over gordijnen, zoals beloofd.
dat viel nog mee.
Tijdens werken met het aluminium in combinatie met een slijptol kan er ook nog wel iets anders gebeuren,
bijvoorbeeld dat de slijptol "hapt".
En dan is het bellen en rennen naar de huisarts..
Na een aantal weken zag het er zo uit:
Al wat beter dus.
Maar dan heb je wel wat moois gemaakt
Mooi meelopend in de curve van de carrosserie
mooi strak en netjes.
Dwars verbinding,
Dus op de vloer wordt de dwars verbinding door de vloer gekoppeld aan het chassis en aan de kast in de lengte richting.
Maar straks nog over gordijnen, zoals beloofd.
Laatst gewijzigd door Multivan Generation op 31 dec 2020, 20:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: The next level
Een paar meter maar. Geen groothandelshoeveelheden.
- Multivan Generation
- Berichten: 33875
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
gordijnen met magneetjes van Projekt camper
Gordijnen dus
We zijn een paar mooie materialen tegen gekomen, en ook Erdem.
Dus samen een bestelling gedaan en ik ben ze voor beiden op gaan halen
's avonds na mijn training even gordijnen ophalen resulteerde is een heel fijn gesprek van ruim 1 uur met een liefhebber en iemand die dit voor zijn hobby 2 dagen in de week maakt, tegen heel eerlijke prijzen, en het wordt gemaakt op de wens van de klant.
Helemaal custom dus. Wil je zelf stof aanleveren dan kan dit ook
Een kijkje in de werkplaats en naaiatelier(dus geen tussenhandel):
Lekker no-nonsense
Rugleuning opbergvakjes:
Buitenzijde met subtiel motiefje(niet onze keuze):
setje voor Erdem meegenomen:
Gordijnen voor het eerst in onze bus.
Vrolijk design
Matched goed bij de reflex zilveren carrosseriekleur:
Sluit mooi aan en klikt vast met magneetjes in de zoom:
En nog een filmpje van hoe het er in de bus uitziet rondom.
EDIT: Zijn dus gordijnen van Projekt Camper en die hadden we in april 2017 opgehaald (we waren er vroeg bij)
We zijn een paar mooie materialen tegen gekomen, en ook Erdem.
Dus samen een bestelling gedaan en ik ben ze voor beiden op gaan halen
's avonds na mijn training even gordijnen ophalen resulteerde is een heel fijn gesprek van ruim 1 uur met een liefhebber en iemand die dit voor zijn hobby 2 dagen in de week maakt, tegen heel eerlijke prijzen, en het wordt gemaakt op de wens van de klant.
Helemaal custom dus. Wil je zelf stof aanleveren dan kan dit ook
Een kijkje in de werkplaats en naaiatelier(dus geen tussenhandel):
Lekker no-nonsense
Rugleuning opbergvakjes:
Buitenzijde met subtiel motiefje(niet onze keuze):
setje voor Erdem meegenomen:
Gordijnen voor het eerst in onze bus.
Vrolijk design
Matched goed bij de reflex zilveren carrosseriekleur:
Sluit mooi aan en klikt vast met magneetjes in de zoom:
En nog een filmpje van hoe het er in de bus uitziet rondom.
EDIT: Zijn dus gordijnen van Projekt Camper en die hadden we in april 2017 opgehaald (we waren er vroeg bij)
Laatst gewijzigd door Multivan Generation op 31 dec 2020, 20:51, 2 keer totaal gewijzigd.
Re: The next level
Fris motiefje. Die magneetjes zijn een goed idee. Die zuignapdingen vallen er altijd af en laten lelijke vlekken achter.
- Multivan Generation
- Berichten: 33875
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
gordijnen deel 2 waarom geen silverscreen
De gordijnen bestaat uit 5 lagen.
Een buitenlaag stof in water en vuil afstotend materiaal met UV-blocker
Dan een schuimrubberen laagje
vervolgens een midden laagje van een soort vlies
Dan weer een schuimrubberen laagje
En een binnenlaag stof in water en vuil afstotend materiaal met UV-blocker.
Ook vertelde die maker dat hij compleet niet achter het huidige, op de markt verkrijgbare materiaal stond.
Veel isolatie matten gebruiken als basis materiaal een materiaal dat toevallig eens gebruikt is in Italië.
Dat materiaal werd primair gebruikt als buisisolatie materiaal in een statische omgeving.
In ruim 40 jaar was er dus weinig innovatie..
Tot deze gordijnen
Waarom hebben we geen Silverscreen gekozen, zoals we die vroeger origineel hadden voor de T4?
Is toch lekker materiaal en gemakkelijk aanbrengen, geen krabben in de winter voor de voorste 3 zijruiten.
Wat we gemerkt hebben, is dat even een portier open doen, dan lastiger is, en dat we dat eigenlijk best vaak doen op een camping.
Ook merkten we dat er regelmatig kleine krasjes ontstonden aan de A-stijlen.
We hebben dan ook geen eenheid in gordijnen.
Nu dus wel..
Ook hadden we de mogelijkheid om extra stof te bestellen in een dikkere variant, wat we gedaan hebben.
Die stof kunnen we gaan gebruiken als bekleding voor panelen, kussentjes etc..
Een buitenlaag stof in water en vuil afstotend materiaal met UV-blocker
Dan een schuimrubberen laagje
vervolgens een midden laagje van een soort vlies
Dan weer een schuimrubberen laagje
En een binnenlaag stof in water en vuil afstotend materiaal met UV-blocker.
Ook vertelde die maker dat hij compleet niet achter het huidige, op de markt verkrijgbare materiaal stond.
Veel isolatie matten gebruiken als basis materiaal een materiaal dat toevallig eens gebruikt is in Italië.
Dat materiaal werd primair gebruikt als buisisolatie materiaal in een statische omgeving.
In ruim 40 jaar was er dus weinig innovatie..
Tot deze gordijnen
Waarom hebben we geen Silverscreen gekozen, zoals we die vroeger origineel hadden voor de T4?
Is toch lekker materiaal en gemakkelijk aanbrengen, geen krabben in de winter voor de voorste 3 zijruiten.
Wat we gemerkt hebben, is dat even een portier open doen, dan lastiger is, en dat we dat eigenlijk best vaak doen op een camping.
Ook merkten we dat er regelmatig kleine krasjes ontstonden aan de A-stijlen.
We hebben dan ook geen eenheid in gordijnen.
Nu dus wel..
Ook hadden we de mogelijkheid om extra stof te bestellen in een dikkere variant, wat we gedaan hebben.
Die stof kunnen we gaan gebruiken als bekleding voor panelen, kussentjes etc..
Laatst gewijzigd door Multivan Generation op 01 jan 2021, 12:57, 2 keer totaal gewijzigd.