Hallo allemaal,
Het heeft even geduurd, ik heb alles op de laatste 2 dagen voor de vakantie aan de bus gemonteerd! Maar tijdens onze vakantie in Italie hebben we ervan genoten. Het spaart een hoop tijd in vergelijking met doek en stokken. Zeker als je zoals wij elke dag op een andere plek staan.
Hieronder de foto‘s en een beschrijving hoe ik het geheel gemonteerd heb. Het spreekt namelijk allemaal niet zo voorzich.
Stap 1: Bekleding en isolatie verwijderen.
Dit gaat vrij eenvouding met een plamuurmesje.
Stap 2: Het afmeten van de onderste boorgaten (voor de U-profielen).
Ik heb een touwtje aan de bus getaped om een horizontale lijn te krijgen. De multirail hangt namelijk niet recht! Op de allerlaatste foto is dit duidelijk te zien. Ook goed opletten dat je onderste boorgaten niet te hoog of te laat zijn. Anders kun je enerzijds de platen en bouten aan de binnenkort niet meer bevestigen of anderzijds de eventueel aanwezige ramen niet meer openen!
Stap 3: Boren van de onderste boorgaten.
Tip: gebruik een houtboor. Ik heb eerst een staalboor gebruikt, maar dat gaat te snel door het kunstof en beschadigd de hele boel. Zie het verschil tussen de onderste en bovenste boorgaten op de foto’s
Stap 4: U-profielen tijdelijk vastzetten.
Gewoon even de bijgeleverde plaatjes en moeren aan de binnenkant op de bouten draaien.
Stap 5: T-profielen aanpassen.
Een van de uiteinden moet men van het T-profiel afzagen. Ik ben zo dom geweest op het lange deel van beide T-profielen af te zagen. Dat was niet handig want ik heb het achterste T-profiel moeten verbuigen in de werkbank (en daardoor wordt het alu natuurlijk veel zwakker). De afbeelding van Fiamma van mijn vorige bericht is dus fout! Als er verloop in het dak zit het lange stuk eraf zagen. Als er geen verloop in het dak zit (dat is achter zo bij de Reimo Aeroline) dan het korte stuk afzagen.
Vervolgens moet men gaten in de het T-profiel boren als het lange stuk afgezagen is. Vervolgens even met een vijl zorgen dat het vierkantjes worden zodat de bouten goed in het gat blijven zitten (zie foto’s).
Stap 6: Het afmeten van de bovenste boorgaten (voor de T-profielen).
Even de T-profielen op de U-profielen monteren. Vervolgens aftekenen en weer een aantal gaten boren.
Stap 7: T-profiel tijdelijk vastzetten.
Dit is wel zo handig om te bepalen hoeveel rubbers er onder het T-profiel moeten komen. Tevens heb ik dit gedaan om te kijken of er geen scherpe delen van de adapters tegen de bus kunnen komen als de adapters door het rijden van de bus 1 of 2 mm bewegen. Alles zat bij mij muurvast. Alleen achter heb ik 2 hele en 1 halve rubber ringetje per gat moeten gebruiken omdat ik dus het verkeerde deel van de T-adapter heb afgezaaid. Ook heb ik het afgezaagde deel heel goed rond gevijld.
Stap 8: Houten platen
Ik heb houten platen van 5x300x300 mm gebruikt. Eerste uiteraard alles opgemeten, afgezaagd en met sikaflex 252 aan de binnenkant geplakt. Gaten boren terwijl iemand anders aan de binnenkant de platen vast heeft (dit kan ook voor het kitten, maar let op dat de gaten zeer waarschijnlijk niet haaks in het hout gaan! Daarom heb ik het dus erna gedaan). Dan de adapters er weer op en 1 nacht of dag laten uitharden.
Stap 9: Boorgaten dicht kitten.
De volgende dag heb ik wat kit onder de rubbers en in de boorgaten gedaan zodat er geen water in de bus kan komen.
Stap 10: Isolatie en bekleding aanpassen.
Ik heb de isolatie op de plekken van het hout weggehaald. Er is nu alleen nog bekleding aanwezig op de delen waar hout aanwezig is. De rest van de isolatie en de bekleding weer terug op zijn plaats doen en vast kitten. Van binnen zie je nu helemaal niets van het hout en de bouten.
Stap 11: Luifel aan de adapters monteren volgens de handleiding.
De luifel gaat geen kant op. We hebben 4600km gereden in onze vakantie in Italie en hij zit muurvast.
Dat was het weer. Succes aan alle die het hetzelfde voor hebben.
Groeten,
Dennis