Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Zitbank? California interieur inbouwen in t4 bestel

vragen over de T4
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Bernhard
Berichten: 59
Lid geworden op: 03 mei 2014, 19:07

Zitbank? California interieur inbouwen in t4 bestel

Bericht door Bernhard »

Hallo,

Ik heb een vraag,
Heeft iemand ervaring/ wie weet dit.

Je neemt een interieur van een t4 California van vóór 1995, en bouwt het in in een dubbele cabine bestelbus 1999/2000.

Accepteert de rdw bij het omkeuren dan de zitplaatsen achterin voor tijdens het rijden of niet? (Heeft iemand certificaten van deze, zit slaapbank+ gordels?)
Voor zover ik het telefonisch begreep, kan je alleen, voor een bus van dit jaar, een bankje achterstevoren als rij zitplaats goed gekeurd krijgen, of bankjes aan de zijkant...

Ik zou deze auto willen kopen, hij is al omgebouwd, maar nog niet naar rdw geweest, en ik ben bang dat er dan "2 persoons" op de papieren komt te staan...

Ik weet dat van een tweede zitbankje in een standaard California (niet omgebouwde bestel) inbouwen, er hier op het forum wel ervaringen met documenten ook zijn...
Wie heeft daar ervaring mee?
Gebruikersavatar
odorf
Berichten: 2393
Lid geworden op: 10 aug 2009, 16:18
Locatie: Rotterdam

Re: Zitbank? California interieur inbouwen in t4 bestel

Bericht door odorf »

Die bank is niet zo'n probleem, mits de rails maar deugdelijk wordt bevestigd. Het wordt bij de RDW spannend met de gordelpunten achterin.

Begint je chassisnummer met WV1 of WV2 that's the question.

Mocht je chassisnummer met WV1 dan is het een bestelwagen en is er achter geen schroefdraad om gordels mee te bevestigen. Gordels achter krijg je dan niet goedgekeurd tenzij je een (niet Westfalia) goedgekeurde bank met -vast geintegreerde- gordels inbouwt.

WV2 nummer is een personenauto, deze heeft wel de juiste bevestigingspunten voor de gordels voor een Westfalia interieur.

Je schrijft dat ze het interieur er al in hebben gebouwd? Als het een WV1 nummer is vraag ik me af hoe ze de bankgordel achter de bijrijder vast hebben gezet.

Odorf
VW T4 1.9 TD Westfalia California Coach 03/1994 Karibikgrün LP6M >>link<<
>>projecten<<
Gebruikersavatar
Bernhard
Berichten: 59
Lid geworden op: 03 mei 2014, 19:07

Re: Zitbank? California interieur inbouwen in t4 bestel

Bericht door Bernhard »

Het Chassis nummer begint met WV2 :)
Gebruikersavatar
Bernhard
Berichten: 59
Lid geworden op: 03 mei 2014, 19:07

Re: Zitbank? California interieur inbouwen in t4 bestel

Bericht door Bernhard »

deze plaatjes heb ik:
Afbeelding
en Afbeelding
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4878
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Zitbank? California interieur inbouwen in t4 bestel

Bericht door Hanz »

Bernhard schreef: 05 jul 2017, 13:48 Voor zover ik het telefonisch begreep, kan je alleen, voor een bus van dit jaar, een bankje achterstevoren als rij zitplaats goed gekeurd krijgen, of bankjes aan de zijkant...
Volgens mij niet goed begrepen. Een bus van dat jaar hoeft geen gordels te hebben op zitplaatsen die achterstevoren staan of langs de zijkant. Maar als er wel gordels zijn mag de bank gewoon recht vooruit staan. Op de site van camperverzekerd.nl staat een handig schema.
gordels-zitplaatsen-camper.pdf
(18.73 KiB) 200 keer gedownload
Bernhard schreef: 05 jul 2017, 13:48 Ik weet dat van een tweede zitbankje in een standaard California (niet omgebouwde bestel) inbouwen, er hier op het forum wel ervaringen met documenten ook zijn...
Dit ging volgens mij over een extra bankje dat in de rails wordt geplaatst tussen de voorstoelen en de achterbank om zo 6 zitplaatsen te krijgen.

Uit het bovengenoemde schema blijkt dat naar voren gerichte zitplaatsen voorzien moeten zijn van gordels. Je chassisnummer begint met WV2 dus de bus heeft de juiste bevestigingspunten. Op de foto zie ik twee gordels bij de achterbank die aan die officiële bevestigingspunten zitten. Het ziet er in ieder geval precies hetzelfde uit als in mijn originele California. Kan me niet goed voorstellen wat de RDW hier voor moeite mee kan hebben.

Alleen, wat is die gordel die op de foto midden op de achterbank ligt? Waar zit die aan vast?
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Gebruikersavatar
Bernhard
Berichten: 59
Lid geworden op: 03 mei 2014, 19:07

Re: Zitbank? California interieur inbouwen in t4 bestel

Bericht door Bernhard »

Voor dat wij de bus kochten heeft de verkoper hem zo laten keuren bij een rdw keuring station.
En kwamen er 5 zitplaatsen op kenteken.
Nu met extra bij zet bankje hebben we hem opnieuw (bij een rdw station bij ons in de buurt laten keuren voor het bijzetbankje. Deze hebben hun twijfels mbt de bevestiging van de rails, of dat wel stevig genoeg zit. Ze dachten dat de achterbank daarom ook niet goed gaat mogen worden gekeurd.
(over het bijzetbankje zelf had de man geen twijfels, maar de rails bevestiging die hij niet kon zien)
En verwijzen door naar (misschien) mogelijk laten testen in Lelystad.
Maar dan hoop je niet dat alles "kapot" zou gaan/of achterbank misschien ook afgekeurd wordt?

Iemand ervaring daarmee ?

Kan iemand mij vertellen hoe deze rails bevestigd hoort te zijn, ik meen dat de verkoper dat zelf het over kit had, dat westfalia ook gebruikt, maar deze man is natuurlijk niet een gecertificeerd inbouw bedrijf...
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33894
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Zitbank? California interieur inbouwen in t4 bestel

Bericht door Multivan Generation »

Die rails worden normaal gezien gekit..
En die kit zou sterk genoeg moeten zijn,
mits de juiste kit gebruikt wordt/is.

Zie ook zelfstudie programma 136 pagina 10
SSP-136 zoeken via Google..
Plaats reactie