Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Koppeling ontluchten

vragen over de T4
Gebruikersavatar
harry t5 191
Berichten: 3074
Lid geworden op: 13 jan 2007, 00:08
Locatie: Zeijen

Bericht door harry t5 191 »

Heb je de nippel wel ver genoeg uitgedraaid? :knipoog

Anders de ontluchtingsnippel er eens helemaal eruit draaien en dan kijken of er vloeistof uit komt!
Anders is denk ik inderdaad de pomp overleden! :muur

:wjw :T54LIFE :zwaai
groeten Harry, uit het mooie Drentse land.
Lars
Berichten: 58
Lid geworden op: 07 apr 2007, 10:48

Bericht door Lars »

De pomp is volgens mij in orde - deze heb ik volledig uitgebouwd en op werking gecontroleerd. Aanzuiging en doorvoer zijn prima. Daar kan het dus niet aan liggen; ergens lager in de leiding moet iets mis zijn.

Zou er een verstopping ergens in een leiding kunnen zitten, waardoor er geen vloeistof van boven uit het reservoir aangezogen kan worden?

In hoeverre kan bijvoorbeeld de koppeling / drukgroep zelf het probleem zijn; m.a.w. kan het zijn dat deze bij koude niet goed werkt en daardoor niet de slave-cylinder laat functioneren?

Is maar een gedachte - ik kan nu niet rijden en wil het wel oplossen...
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Bericht door Roger B. (11)61 »

het hydraulisch systeem van de koppeling is relatief simpel:

Boven bij het pedaal zit een cilinder met aansluiting op het reservoir.

Dan een leiding

Dan een zuiger die tegen de drukgroep drukt (via drukvork en druklager)

Je ontlucht beneden aan de cilinder (werkcilinder)

Als je boven de cilinder (hoofdcilinder)helemaal indrukt (pedaal helemaal intrappen) en je draait dan beneden de ontluchtingsnippel los moet daar iets uitkomen. Zoniet dan is je hoofdcilinder echt katsversleten / lek.

Als er een verstopping zou zijn dan moet die stevig verstopt zitten omdat je ardig wat druk op het systeem zet. Enige dat dat kan veroorzaken volgens mij is een platgedrukte leiding (gebeurt echt niet vanzelf dus).

Als je beneden de nippel er helemaal uitdraait en het deksel van het volle reservoir af laat moet er vloeistof uit het gat van de nippel stromen, niet hard, maar langzaamaan.
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Plaats reactie