moosev schreef: 02 jul 2017, 09:23
Mooie vorderingen! Ik ga zeker een aantal van je ideeën overnemen. Opbergruimte aan de stoel ziet er fleurig uit! Heb je de porta porti ook getest met water erin? Ik vind hem best wel zwaar om te verschuiven. Laat staan om hem elke keer in een kastje te moeten zetten... Water boven elektrische apparatuur is vaak een slechte combinatie had dit niet andersom gekunt?
Verder veel lof voor je creatieve oplossingen!
Niet getest met water, maar wordt alleen in noodgevallen gebruikt.
Vroeger deden we dat met een 5L emmertje met een deksel.
Water boven elektrische apparatuur is vaak een slechte combinatie dat klopt,
alleen is deze acculader (spat-) waterdicht en nee kon niet anders.
Ik gebruik nu de uitstulping in de carrosserie mede als "fundatie" voor de plank.
Had ik de portapotti op de bodem willen zetten, dan had de kast breder gemoeten, en dat gaat niet in verband met de bank.
Misschien is dit ook wel een tijdelijke oplossing hoor, maar dat weet ik nog niet.
Mocht er lekkage optreden (niet te verwachten met een splinternieuwe portapotti) dan kan de lader er tegen.
@ Heemskerk,
als er de voorruit vervangen moet worden, dan is dit geen probleem.
Dat door jou genoemde kleiwerkje is het dichtmaken van de regengoot in combinatie met de spoiler afkitten.
Ik denk dat ik het zelf anders had aangepakt, maar daar was de situatie even niet naar destijds.
Laatst gewijzigd door Multivan Generation op 09 jul 2017, 08:28, 1 keer totaal gewijzigd.
We hebben een uitlaat gekocht bij deze verkoper: http://stores.ebay.de/KFZ-Teile-Koellni ... acat=61409
Deze verkoper heeft nog meer mooi spul
Niet de goedkoopste maar wel altijd top spul, neem maar eens een kijkje zou ik zeggen.
Deze was nieuw en kwam vanonder een T6 2.0 TDI lange wielbasis.
Nou hebben wij dus een T5 GP 2.0 TDI lange wielbasis, dus zou er zo onder kunnen, toch?
Nou nee, vandaar dat ik het vermeldt.
Ons uitlaatsysteem heeft vanaf de downpijp een diameter van 60 mm,
dan heeft de middendemper een ingaande diameter van 60 mm en een uitgaande diameter van 60 mm
Dan een stuk buis over de achteras en stabilisatorstang en dan de einddemper met een ingaande diameter van 60 mm.
De T6 heeft een downpijp diameter van 65 mm,
een ingaande diameter van de middendemper van 65 mm, en een uitgaande diameter van de middendemper van 60 mm.
De rest naar achteren toe is en blijft gewoon 60 mm.
Conclusie: een middendemper van een T6 past niet zonder meer op de downpijp van een T5!
Hoe hebben wij het dan opgelost?
Er is van dikwandige pijp een sok/mof gemaakt die aan de ene zijde een inwendige diameter van 60,2 mm had en aan de andere zijde een inwendige diameter van 65,2 mm, twee kwalitatief goede uitlaatklemmen bij de uiteinden er om heen en het is passend gemaakt.
Uitlaat klemmen komen hier vandaan: http://www.turbozentrum.de/en/abgassyst ... rchParam]=
Vanaf de oude dempers konden we goed zien wat de zwakke punten van de dempers zijn, en die hebben we vooraf een aantal keer ingespoten met een soort van zink-alu-spray tegen de roest.
nieuwe einddemper:
Best mooi..
Kwam zelfs compleet met de ophangbeugeltjes en rubbers.
Een mooi vers setje voor onder de auto.
Verder vandaag nog van de andere (luchtstand-)kachel de brandstofleidingen iets anders gemaakt waardoor het nu wel lekvrij is
En hem meteen een aantal cycli laten werken.
TIP: Ik ben er wel achter gekomen, dat 1x per maand je die standkachels echt wel eens moet laten werken .
Groeten Peter
Laatst gewijzigd door Multivan Generation op 01 jan 2021, 18:47, 1 keer totaal gewijzigd.
Vandaag ook de versterker in de auto gemonteerd.
Samen met onze dochter
Eerst de radio en een deel van het dashboard demonteren.
Antenne stekkers 3x al verwijderd, de quadlock-stekker moet nog.
De originele quadlock stekker:
Tussen de originele quadlock stekker en de RNS-510 komt de extra bijgeleverde kabelboom.
Dus RNS-510 --> nieuwe kabelboom met aftakking --> oude kabelboom.
Aftakking gaat richting versterker.
Na installatie nog even met de fader gespeeld
Versterker met supersterk klittenband aan de binnenzijde van de dashboard afwerking bevestigd:
Zit goed vast
Eliane heeft een filmpje gemaakt van de installatie.
Er was nog geen enkele instelling gedaan, gewoon de radio plus versterker aan, meer niet.
Er is dus ook nog geen specifieke sound setup file geladen voor een VW T5.
We hebben een tijdje geleden de ladekast gemaakt,
en toen eigenlijk vanaf het begin toch wat bedenkingen gehad.
Voor push to open lade-geleiders heb je toch een aantal millimeter "indrukruimte" nodig alvorens ze naar voren komen.
Als je dan een ladefrontje heb wat een beetje oversteekt en dus tegen het kastframe aan kan komen, dan wordt dat heel krap
We hebben bij dezelfde leverancier nu stevige softclosing ladegeleiders gekocht.
De gaten kwamen exact overeen. Dus zo over te zetten.
De geleiders zijn ook voorzien van serieuze aantrek-veren waardoor we wellicht geen pushlocks nodig hebben,
maar dat moeten we uittesten.
Ook nog even een filmpje vanaf de voorzijde en achterzijde zodat jullie kunnen zien wat er gebeurt.
Tweede onderwerp is de gaskookplaat aansluiten.
Vorige keer heeft Walda (?) wat plaatjes laten zien en we wisten toen hoe we vanaf het 8 mm aansluitbuisje op de Smev kookplaat verder richting gasfles konden aansluiten.
Links is een gedeelte 8 mm buis van de Smev kookplaat te zien.
Draai je dan dat geheel in elkaar, dan gaat die messing ring de boel goed afsluiten . Als je dit gaat aandraaien, gebruik dan een goed passende sleutel voor zowel de moer, als hetgeen waar je de moer op vastdraait.
In elkaar gedraaid.
Dan gaan we verder en hebben 3 meter koperen buis, 8 mm gekocht. Dat komt in een rolletje en kun je eenvoudig een beetje in de gewenste vorm buigen, met de hand. Wil je een krappere bocht dan is een speciaal buigijzer wel aan te raden.
Trouwens dat zwarte uitstekende blokje waar vandaan die 2 witte draden vertrekken, is de piëzo onsteking.
We hebben, in ons geval met een Smev model 9222D, hier dus geen separate 12V aansluiting voor nodig.
Even een foto dwars door de kast gemaakt:
De aansluiting gaat dus nog ietsje naar boven, maar dat valt met een beetje buigen wel te realiseren.
Gaten zaagje begon wat te stuiteren , maar uiteindelijk zijn we in het volgende kast-compartiment aangekomen en zijn we dus met een 90 graden bochtje/knietje haaks door de wand.
Met die beugeltjes de boel naar achteren geleid en gezorgd dat de buis vrij blijft.
We hebben nu dus gas in de bus, daarbij een campinggasfles 907 met drukregelaar en 2 afsluitkraantjes. Eentje op de drukregelaar zelf, en de ander in de aangelegde leiding richting de gaskookplaat. Is dat nodig? Wellicht niet, maar wij vinden dat een prettig gevoel. En gebruiken dezelfde fles en drukregelaar ook om buiten te koken.
Testen (non-professioneel!):
- We controleren of de draaiknoppen van de gaspitten dicht staan !
- Dan maken we een sopje met veel afwasmiddel of iets anders er in, het moet goed schuimen.
- dan zetten we drukregelaar vol open, en brengen wat schuim sop op iedere aansluiting en zetten het kraantje open..
- Is er geen bellenblazen te zien bij bovenstaande test, dan kunnen we verder..
- voorzichtig de eerste draaiknop naar open draaien en de piëzo ontsteker een paar keer indrukken en voila een vlammetje.
- De draaiknop wel zeker 20 seconden ingedrukt houden in verband met thermokoppel, laat je hem te vroeg los, dan gaat hij weer uit.
- Herhaal dit voor de andere pit ook (voor zover van toepassing).
- je kunt ook kant en klare lek detect spuitbus gebruiken
- Professioneel wordt het leidingssysteem onder druk gezet met een meter er aan gesloten en overnacht getest op druk lekkage.
Nadien even aansteken:
In het gebruik gaan wij er zo mee om: dat we de gaskraan dichtzetten en de leiding altijd "leeg laten branden" zodat alle gas uit de leiding verdwenen is. Is dat perse nodig? Misschien niet, maar wij voelen ons daar veilig en prettig bij.
Straks weer verder, we hebben nog wel wat te doen..
Laatst gewijzigd door Multivan Generation op 01 jan 2021, 19:17, 2 keer totaal gewijzigd.
Ik heb de buis met een babyzaagje gezaagd en vervolgens afgebraamd met een sleutelvijl setje
Verder heb ik volgens de regelen der kunst bedrading aangesloten.
AMP JPT-timer connector plus speciale tang daarvoor.
En resultaat van de knijp actie:
En dat gaat dan in een originele VW zekeringhouder voor onder de voorstoel:
Cleane installatie zou je denken.
Lees lampje(LED) Osram Onyx lengte L voor in het hefdak:
Dimbare verlichting boven de keuken:
Kraantje voor in de keuken:
Onze spoelbak had een iets te groot gat, omdat er rekening was gehouden om een kraan te monteren met warm en koud aansluiting.
Om deze diameter te overbruggen, we hebben immers een kraantje voor alleen koud water, heb ik even een paar aluminium ringen gemaakt.
Niet ideaal maar ik had even niets anders in de schuur liggen.
Zien er niet slecht uit al zeg ik het zelf.
En het kraantje ook even aangesloten, evenals de koelkast.
Alles doet het in één keer geen gekke dingen tegen gekomen.
Schema wat we gebruikt hebben om het kraantje aan te sluiten(camperforum) :
Ik heb het aangesloten zonder gebruik te maken van een relais.
Er zijn mensen die een relais gebruiken om de kraan en met name de micro contacten voor inslijten te behoeden en betrouwbaarheid voor de lange termijn te hebben.
Wij denken eigenlijk, hoe vaak en hoe lang gaat dat pompje en kraantje gebruikt worden per jaar, en hoe lang zou het dan meegaan?
We hebben een leuk kraantje op de kop getikt voor 16 euro, dus daar kunnen we ons geen bult aan vallen, en gaat het kapot, dan halen we wel weer een nieuwe. Als we een kraantje van over de 50 euro zouden hebben, of soms nog wel het dubbele, dan zou het een ander verhaal zijn.
Maar voor nu laten we het zo..
Alle stroom en componenten aan de linkerzijde zijn aangesloten en werken.
Morgen als het mee zit, de rechterzijde van de auto..
To do: de BMV aan de gang krijgen via bluetooth en instellen.
Groeten Peter
Laatst gewijzigd door Multivan Generation op 01 jan 2021, 19:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Hallo,
USB stopcontacten, wat is deze standaard toch handig
Ook in een camper kunnen we verschillende dingen aansluiten via USB om bijvoorbeeld op te laden.
Deze kan 2x 2,5 Amp leveren. Voorlopig genoeg denken we..
Ook is het wel handig dat je in het hefdak zelf je ook laadmogelijkheid hebt,
bijvoorbeeld voor bovenstaande zaken.
We hebben dus het beste van beide mogelijkheden gekozen en in de bovenste B-stijl bekleding het USB-stopcontact gemaakt.
Plaatjes zijn natuurlijk leuk om te zien
Plaatsbepaling:
Tip: houten plaatje achter het object wat je wilt doorboren, scheelt je zo maar niet doorschieten in een kabelboom en dus reparatie werk
Op een zo vlak mogelijk stukje gemonteerd met voldoende loze ruimte er achter.
Alsof het zo hoort, waarom heeft VW dat niet (of heb ik het nog nooit gezien daar )?
Misschien was het een idee voor anderen?
Let op, dit is wel uitgevoerd met Transporter lijsten,
heb je een multivan en/of raam airbags, dan zou dit mogelijk niet op deze plaats realiseerbaar kunnen zijn!
Groetjes Peter
Laatst gewijzigd door Multivan Generation op 02 jan 2021, 19:06, 1 keer totaal gewijzigd.
jan2009 schreef: 11 jul 2017, 19:36
Dezelfde van Procar heb ik ook via Conrad
Mijn schatje was daar zeer over te spreken dat ze nu naast het bed binnen handbereik de phone kon inpluggen.
OMG.. het woord phone wordt vandaag de dag wel voor heel veel doeleinden gebruikt ...
Wij gaan het nog maar "iets ouderwetser" met de bluetooth dongle doen
Morgen ga ik de BMV set-up uitvoeren met de smart-phone .
Vooralsnog werkt alles in een keer, en dat is best leuk
Nou ja, bijna alles dan.
RVS instapbak was niet volgens de mal gemaakt, zag er overigens wel mooi uit maar past niet.
Na de vakantie ga ik dat weer oppakken.
Mal gemaakt:
Eindresultaat van de mal:
Resultaat in geborsteld RVS:
zelfde lettertype met watersnijden er uit gehaald
Doel is om dit in te slijpen in de vinyl vloer, en aan te stralen met een LED strip, schuifdeur open en de letters worden dan verlicht
Ik laat ook nog 2 exemplaren maken zonder tekst er uit, tegen aangepast tarief, zodat de stelkosten wat verdeeld kunnen worden.
De meeste kosten zitten in het omzetten van de mal naar een digitaal bestand, en het apparaat in stellen.
Dus wil je iets moois, dan kun je een mailtje sturen.
Maar nogmaals ik heb er 2 voor de verkoop, niet meer, en dat worden er ook niet meer.
Prijs indicatie vooralsnog 70 euro. (wellicht wordt het nog iets goedkoper..)
groeten Peter
Laatst gewijzigd door Multivan Generation op 02 jan 2021, 19:18, 2 keer totaal gewijzigd.
vw_camper schreef: 12 jul 2017, 00:27
Peter,
Mooie USB plug! Kun je een keer het stroomverbruik uit de 12V meten als er niks op de plug is aangesloten?
Alvast bedankt.
We proberen iets unieks te maken,
sommige dingen out of the box, sommige zaken net iets anders aanpakken als dat wat gebruikelijk is.
Waarom? Omdat het dan een uitdaging is, soms om een stap verder te komen,
soms om technieken of materialen te testen in een omgeving waarvoor ze bijvoorbeeld niet bedacht zijn,
of soms ook gewoon omdat het fraaier er uit ziet.
Ik zal bijvoorbeeld over een tijdje eens uitrekenen hoeveel onze 3 kasten nu bij elkaar wegen,
dus al het 8 mm en 15 mm plaatmateriaal en de aluminium profielen qua gewicht eens bij elkaar op tellen.
Zo ook voor de verschillende componenten. Want bij een camper telt eigenlijk iedere 100 kg extra aan gewicht, mee in het brandstofverbruik,
en hoeveel je dan nog aan vakantie troep mag meenemen
moosev schreef: 02 jul 2017, 09:23
Mooie vorderingen! Ik ga zeker een aantal van je ideeën overnemen.
Verder veel lof voor je creatieve oplossingen!
Welke ideeën wil je over gaan nemen dan? Creatieve oplossingen zijn er zeker,
soms ook uit nood geboren, soms ook omdat ik wil laten zien of aantonen dat het ook anders kan.
Ik heb tijdens ons andere project, die rode T4, veel ideeën opgedaan hoe ik dingen anders zou willen, zaken waar we tegenaan zijn gelopen.
Nou en dit is dan een blanco canvas
Ook qua planning van zo'n ombouw project hebben we veel geleerd.
Wat is nu bijvoorbeeld essentieel om meteen te doen, en wat is minder invasief en kan later altijd nog.
@ T4optima,
dank je wel
Gaat het met jouw topic ook weer vooruit?
Oja, nog even een update over de ladekast.
We hebben een testrit gedaan, althans Diana
En dat heeft ze goed gedaan. Behoorlijk wat lading in de lades en gewoon naar het werk gereden.
Rotondes gingen prima, met 50 km/u haaks de bocht om, resulteerden in te hoge G-krachten ,
waardoor beide lades open gingen.
Voor de vakantie nog even een eenvoudige fool-proof oplossing voor maken, kan heel gemakkelijk met dat aluminium profiel
EDIT: Bij Vervat in Rotterdam nog per ongeluk tegen een CEE stopcontact mannelijk met klepje en dus pinnen aangelopen. Had ik al lang naar gezocht, maar niet kunnen vinden, en nu onverwachts gevonden. Maar ja wel blauw van kleur, dus die moet nog uit elkaar en zwart gespoten worden, anders is het geen gezicht. Wordt nog wel vervolgd.