Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Drupje olie, waar komt het vandaan?

vragen over de T4
Plaats reactie
Gebruikersavatar
VWT4
Berichten: 350
Lid geworden op: 09 mar 2012, 19:56

Drupje olie, waar komt het vandaan?

Bericht door VWT4 »

Helaas geen brug tot mijn beschikking maar er is ineens om de zoveel tijd een drupje olie zichtbaar op onderstaande (laagste) punt linksonder, wat zou het eventueel kunnen zijn of is dit heel lastig in te schatten?

Van bovenaf (motorkap) is niets te zien van olie of nattige plekken, de motorbeschermplaat is, waar je kan kijken,droog. Als je voelt is het het een kunststof beschermkapje waarop een foamsponsje nat met versnellingsbak olie .

Als ik iets meer naar voren kruip kan ik hogerop open sleufgaatjes zien waarvan ik verwacht dat ik dan in het koppelingshuis kijk, deze gaten zijn niet nat.

De betreffende kunststof beschermplaat zit achter met 1 stift verbinding achter vast, ik kan hem zover ik zie niet losmaken om het weg te klappen.
Voor en rondom zit de motorbeschermplaat welke mu nu ook beperkt met zicht

De aftapplug versnellingsbak is het volgens mijn ook niet, geen sleutelmaat voor beschikbaar maar deze is ook niet (nooit) los geweest.
Met een slw 14 bout/moer geprobeerd of er nog wat aan te draaien was maar dat was niet het geval. Zat voor gevoel goed vast
De spons foam loopt tot naar voren en ik heb het idee dat het hogerop niet zo nat is.
De steekassen zijn ook droog, hooguit iets zwartig eronder maar niet nat

Wordt op afstand lastig misschien maar kan me voorstellen dat de locatie misschien een richting kan geven.
Bijlagen
IMG_1722.JPG
Leo45
Berichten: 1452
Lid geworden op: 11 jan 2007, 15:23

Re: Drupje olie, waar komt het vandaan?

Bericht door Leo45 »

Mijn T4 lekt ook af en toe een drupje is de krukaslager in de motor om dat te repareren moet de distributieriem eraf doe ik dus bij de volgende wissel.
Was ook lastig te vinden.

Leo
T4 2.5TDI automaat RIP
Peter73
Berichten: 289
Lid geworden op: 03 apr 2007, 12:28

Re: Drupje olie, waar komt het vandaan?

Bericht door Peter73 »

Leo45 schreef: 17 jul 2017, 12:45 Mijn T4 lekt ook af en toe een drupje is de krukaslager in de motor om dat te repareren moet de distributieriem eraf doe ik dus bij de volgende wissel.
Was ook lastig te vinden.

Leo
Maar in het geval van de TS is de lekkage aan de bakzijde, dus zal het de vliegwielkeerring zijn.
Zit het aan de distributiezijde dan is het 9 vd 10 keer de oliepomppakking. Leuk klusje ;)
Groet, Peter

T4 b.j. 2003 2.5 ACV (gechipt naar 130pk) Westfalia California Freestyle
Gebruikersavatar
VWT4
Berichten: 350
Lid geworden op: 09 mar 2012, 19:56

Re: Drupje olie, waar komt het vandaan?

Bericht door VWT4 »

Oliepomp is het niet, het is zover ik nu zie versnellingsbak olie, geur en kleur.
Na het schoonvegen van de onderzijde beschermkapje zaterdag er even mee gereden, nu 2 dagen gelukkig nu even geen drup te zien.
Zou het de aandrijfas zijn?

Wat kan het dan nog meer zijn, die kleine openingen die hogerop vanaf de beschermkap zie (kijk ik dan in koppelingshuis opening? Zijn schijnbaar droog dus vliegwiel valt dan toch af?

Waar is trouwens de positie voor het vullen van de bak, in maart namelijk wel grote onderhoudsbeurt gehad, monteur misschien geknoeid met vullen tot aan en dus misschien over vulgat versnellingsbak olie.

Kan een hydraulische koppelingslager ook via dit punt uitlekken of zit die ergens anders? De olie ruikt dus niet als remolie en het reservoir zit nog vol ( nieuwe remolie in maart)
Peter73
Berichten: 289
Lid geworden op: 03 apr 2007, 12:28

Re: Drupje olie, waar komt het vandaan?

Bericht door Peter73 »

...ik ging er eigenlijk vanuit dat het motorolie was. Maar dat is mijn beperking :lach
Als het bakolie is dan zou het de priceas-keerring kunnen zijn. Komt het via de aandrijfas dan denk ik dat je een spoor vanaf de as moet kunnen zien.
Groet, Peter

T4 b.j. 2003 2.5 ACV (gechipt naar 130pk) Westfalia California Freestyle
Gebruikersavatar
VWT4
Berichten: 350
Lid geworden op: 09 mar 2012, 19:56

Re: Drupje olie, waar komt het vandaan?

Bericht door VWT4 »

Op die plek bij de as kan ik niet heel veel te zien (beperkte zicht met wiel er nog aan.) met telescoopspiegeltje van de action iets meer kunnen bekijken maar is lastig) . Heb zo het idee dat met positie beschermkap en linker aandrijfas dit wel zou kunnen kloppen.

Het punt van de druk zal hier moeten zijn ter hoogte van de aftapplug
http://t4-wiki.de/w/index.php?title=Dat ... 1218091129&

Lijkt nu dat hij dan nu heeft gelekt na lang stilstaan en nu na kort rijden niet meer of zo weinig dat het in ieder geval niet meer drupt en/of rondslingerd rond de aandrijfas. Het schuim zal natuurlijk iets absorberen maar goed.

Het had nog niet eerder gedrupt, nu ondekt door de vlek op de betontegel. Na zaterdag in ieder geval geen nieuwe drup. (Papier eronder en visueel op onderzijde beschermkap ook met vinger onderzijde kap droog. Als het nu ook droog blijft dan gaan we ermee weg.
Plaats reactie