Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Lekkage en stank in cabine

vragen over de T5
Plaats reactie
Sjakiebr
Berichten: 48
Lid geworden op: 17 jul 2017, 17:29

Lekkage en stank in cabine

Bericht door Sjakiebr »

Beste allen,

Ik zal me even voorstellen.
Mijn naam is Jacco en ik ben nieuw lid van dit super forum. Ik heb hier al veel info kunnen vinden zonder registratie. Wij hebben sinds kort een vw california t5 uit 2009. Al vanaf het begin ruiken wij een soort van diesel lucht in de cabine als de auto niet rijd.
Na wat speurwerk ben ik erachter gekomen dat er een lekkage is boven de turbo... Als ik mn hand daar houd ( bij koude motor ) voel ik daar iets blazen.
Oom nadat ik wat water en sop die richting op heb gespoten was er een lekkage zichtbaar op de turbo.
Zou iemand mij kunnen vertellen of dit de oorzaak zou kunnen zijn, en wat ik hier aan zou kunnen doen...?
Ik heb een foto gemaakt van de turbo met het gedeelte wat lekt.
Het is een 2,5 tdi 130 pk

Alvast bedankt voor uw reactie.

Groet Jacco

Foto's komen later... Zijn nu te groot..

Inmiddels foto geplaatst... de lekkage komt van onder het gedeelte waar een sensor te zien is op foto.. geen idee hoe je dit gedeelte noemt...
Bijlagen
20170717_180740-1008x567.jpg
Sjakiebr
Berichten: 48
Lid geworden op: 17 jul 2017, 17:29

Re: Lekkage en stank in cabine

Bericht door Sjakiebr »

Inmiddels meer foto's.. .

Blaast vanaf spruitstuk uitlaatgassen langs deze pijp...
Vlak voor de turbo... iemand een idee hoe ik te werk moet gaan voor demontage en vervanging van de pakking?? En hoe kan deze pakking lekken, mogelijk andere oorzaak dat deze is gaan lekken?? Roetfilter verstopt bijvoorbeeld??

Alvast bedankt voor jullie reacties

Groet Jacco
Bijlagen
20170718_193755-567x1008.jpg
Gebruikersavatar
heemskerk
Berichten: 2025
Lid geworden op: 07 nov 2008, 20:12

Re: Lekkage en stank in cabine

Bericht door heemskerk »

DPF verstopt (mogelijke oorzaak oplossen: kan overmatig olieverbruik zijn) waardoor uitlaatgassen niet goed weg kunnen, te veel hitteontwikkeling met als gevolg spruitstuk kromgetrokken. Kan eventueel nog meer gevolgschade opleveren, goed onderzoeken.

Zoekfunctie.
Sjakiebr
Berichten: 48
Lid geworden op: 17 jul 2017, 17:29

Re: Lekkage en stank in cabine

Bericht door Sjakiebr »

Beste Heemskerk,

Allereerst bedankt voor uw reactie. Volgens u is het dus niet alleen een kwestie van de pakking vervangen?? Maar ook het roetfilter laten schoonmaken? Is dit mogelijk met
Bijvoorbeeld bahrdal roetfilter reiniger, of moet het filter professioneel gereinigd worden.? Ik heb het uitlaat spruitstuk voor zover ik kan zien verder niet echt lekkage volgens mij. Door de vervuiling is dus zoveel druk ontwikkeling dat hij lekkage heeft?
Alvast bedankt voor uw tijd en moeite om mij te helpen!!
Plaats reactie