Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Rij ervaringen met caravans...?
Rij ervaringen met caravans...?
Wij denken er over om een sleurhut te kopen,voorkeur voor Hobby/Fendt/Chateau....opbouw tussen de 4,5 en 5 meter...trekker is dus een T5 GP met 140 PK..
Wat zijn jullie ervaringen met de diverse merken en hoe doet de bus het?
grt.Harry
Wat zijn jullie ervaringen met de diverse merken en hoe doet de bus het?
grt.Harry
Old busses never die...they just fade away.....something red..something blue...something gold and something new.
- chrisjemol
- Berichten: 249
- Lid geworden op: 26 aug 2016, 20:32
- Locatie: G-town
Re: Rij ervaringen met caravans...?
niet helemaal hetzelfde, maar met onze T5 2.5tdi (210pk) gaat een hobby 520 perfect
vermogen is natuurlijk anders, maar de mate van wegligging en zog achter de wagen is hetzelfde ongeveer
de caravan ligt superstabiel achter de bus, de caravan wordt door de bus natuurlijk een stuk uit de wind gehouden.
je voelt eigenlijk niet dat hij erachter hangt (de motor moet wat harder werken, voornamelijk bergop maar dat is normaal)
vermogen is natuurlijk anders, maar de mate van wegligging en zog achter de wagen is hetzelfde ongeveer
de caravan ligt superstabiel achter de bus, de caravan wordt door de bus natuurlijk een stuk uit de wind gehouden.
je voelt eigenlijk niet dat hij erachter hangt (de motor moet wat harder werken, voornamelijk bergop maar dat is normaal)
VW T5 caravelle highline, 2,5 tdi 210pk ABT Sportsline
Re: Rij ervaringen met caravans...?
Gewoon rijden! Busjes zijn werkpaarden, dus een sleurhut is geen enkel issue, is gestroomlijnder dan de gemiddelde aannemersaanhanger...
Zelf gebruik ik ze alleen om aanhangers te slepen (max 2 ton), verbruik is bij elk type motor 105/130/174 pk (oude T5) allemaal 1:10. Elke motor sleept met gemak naar 110 km/h het enige verschil is de tijd die het duurt voor je er bent...
Zelf gebruik ik ze alleen om aanhangers te slepen (max 2 ton), verbruik is bij elk type motor 105/130/174 pk (oude T5) allemaal 1:10. Elke motor sleept met gemak naar 110 km/h het enige verschil is de tijd die het duurt voor je er bent...
- Multivan Generation
- Berichten: 34433
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: Rij ervaringen met caravans...?
De overgang van 3 naar 4 met een kup versnellingsbak is wel heel groot bijna 1200 rpm verval.
En ik weet niet hoe dat is om met caravan erachter dat gat te overbruggen.
Met aangepaste software nu rijdt het in ons geval prettiger.
Misschien iets om over na te denken?
Groeten Peter
En ik weet niet hoe dat is om met caravan erachter dat gat te overbruggen.
Met aangepaste software nu rijdt het in ons geval prettiger.
Misschien iets om over na te denken?
Groeten Peter
Re: Rij ervaringen met caravans...?
Weet niet of je er wat aan hebt maar ons busje een gechipte 128 KW 5 cil manuale versnellingsbak 6 versn .....doet het na 342000 km nog steeds prima...
Caravan is een Burstner 490 ts 1500 kg...
Caravan is een Burstner 490 ts 1500 kg...
Re: Rij ervaringen met caravans...?
Ik rijd met n T5 174 pk en een caravan van maximaal 2500 kg. Rijd prima!
Mvg Frank
Mvg Frank
Re: Rij ervaringen met caravans...?
Ik rij een T5 130 pk met Erica Nova 530 geen probleem ligt als een blok achter de bus .




- Ralph Bakker
- Berichten: 271
- Lid geworden op: 25 dec 2015, 15:15
- Locatie: Uden
Re: Rij ervaringen met caravans...?
T5 GP 132KW met Burstner Premio 2017 van 7,20m1, met 2 vingers in de neus en 1 in de *
.
Wat mij voornamelijk opvalt is dat het een rustige "trein' is. Hierdoor ben ik altijd geneigd om harder te rijden omdat er bijna geen vibraties zijn.
Hiervoor altijd een Bora station met een 385model gereden en dit was toch wel vaak een stuk onrustiger. En ja goede belading, bandenspanning, en schokdempers en banden.

Wat mij voornamelijk opvalt is dat het een rustige "trein' is. Hierdoor ben ik altijd geneigd om harder te rijden omdat er bijna geen vibraties zijn.
Hiervoor altijd een Bora station met een 385model gereden en dit was toch wel vaak een stuk onrustiger. En ja goede belading, bandenspanning, en schokdempers en banden.
-
- Berichten: 37
- Lid geworden op: 13 feb 2007, 18:35
- Locatie: Best
Re: Rij ervaringen met caravans...?
Hallo Harry,
Ook hier een tevreden rijder met een T5 (96Kw) uit 2004.
Wij trekken nu een Fendt met een mtm van 1800 kg. 7.60mtr lang en 2,5 mtr breed.
Gaat als de spreekwoordelijke brandweer. 110 Km/u kruisen is geen probleem.
Wij rijden veel binnendoor in Frankrijk en het is een genot om de T5 te horen en zien werken!
Je kunt de gegevens van de auto en de caravan invullen op www.caravantrekker.nl om een indruk te krijgen wat de beoogde combi wel of niet kan.
succes met de keuze en alvast veel vakantieplezier (en dat begint bij het rijden)
Ook hier een tevreden rijder met een T5 (96Kw) uit 2004.
Wij trekken nu een Fendt met een mtm van 1800 kg. 7.60mtr lang en 2,5 mtr breed.
Gaat als de spreekwoordelijke brandweer. 110 Km/u kruisen is geen probleem.
Wij rijden veel binnendoor in Frankrijk en het is een genot om de T5 te horen en zien werken!
Je kunt de gegevens van de auto en de caravan invullen op www.caravantrekker.nl om een indruk te krijgen wat de beoogde combi wel of niet kan.
succes met de keuze en alvast veel vakantieplezier (en dat begint bij het rijden)

voorheen: een T5 wheat beige dubbel cab 131 pk diesel 6 handgeschakeld uit 2004 (T5 fotogalerij nr 108)
huidig: een Caravelle (omgebouwd naar dubbel cab) 150pk 2.0 diesel automaat uit 2021.
huidig: een Caravelle (omgebouwd naar dubbel cab) 150pk 2.0 diesel automaat uit 2021.
Re: Rij ervaringen met caravans...?
Als je wat heuvel op en heuvel af rijdt bv Frankrijk is rijden met een toerental van 2000 rpm het fijnste rijden. Dus vaak in 5.
Re: Rij ervaringen met caravans...?
wij hebben de t5gp 140pk met dsg
wij hebben geen caravan, maar wel een aanhanger van de zaak die ik af en toe leen, een autotransporter, en een schaftkeet(snelverkeer)
met de aanhanger rijden qua vermogen is het geen probleem, het gaat allemaal lekker vlot (dubbelassertje) ook als er flink wat gewicht op licht rijd het goed. ook de autotransporter rijd niet verkeerd
nu heb ik recentelijk een enkelas schaftkeet (snelverkeer) gekocht ± 1500kg , dat ding opgehaald in enschede,en richting brabant.
nu moet ik zeggen dat ik blij was dat ik weer thuis was, ondanks het vermogen van de bus ,
heeft zo'n keet 0,0 aerodynamica, en steekt een dikke meter boven de bus, en aan beide kanten een halve meter uit, met zo'n leuk bitumendakje met overstek aan de voor en achterzijde van een centimeter of 30
dan merk je dat de wind echt een hele hoop doet, met ongeveer 90/95 km/uur naar huis gereden, maar geregeld bij een flinke vlaag wind (zeker in de open stukken) zat onze automaatbak flink te jojo-en tussen de 4,5,6 e versnelling,
nu is dit natuurlijk extreem, veel lomper kun je een aanhanger niet maken, dus met een gestroomlijnde caravan moet het altijd beter gaan
otzie
wij hebben geen caravan, maar wel een aanhanger van de zaak die ik af en toe leen, een autotransporter, en een schaftkeet(snelverkeer)
met de aanhanger rijden qua vermogen is het geen probleem, het gaat allemaal lekker vlot (dubbelassertje) ook als er flink wat gewicht op licht rijd het goed. ook de autotransporter rijd niet verkeerd
nu heb ik recentelijk een enkelas schaftkeet (snelverkeer) gekocht ± 1500kg , dat ding opgehaald in enschede,en richting brabant.
nu moet ik zeggen dat ik blij was dat ik weer thuis was, ondanks het vermogen van de bus ,
heeft zo'n keet 0,0 aerodynamica, en steekt een dikke meter boven de bus, en aan beide kanten een halve meter uit, met zo'n leuk bitumendakje met overstek aan de voor en achterzijde van een centimeter of 30
dan merk je dat de wind echt een hele hoop doet, met ongeveer 90/95 km/uur naar huis gereden, maar geregeld bij een flinke vlaag wind (zeker in de open stukken) zat onze automaatbak flink te jojo-en tussen de 4,5,6 e versnelling,
nu is dit natuurlijk extreem, veel lomper kun je een aanhanger niet maken, dus met een gestroomlijnde caravan moet het altijd beter gaan

otzie
all rights reserved all wrongs reversed
T6 werkbus -Caddy Life -Old Bastard '68 bug-
T6 werkbus -Caddy Life -Old Bastard '68 bug-
- chrisjemol
- Berichten: 249
- Lid geworden op: 26 aug 2016, 20:32
- Locatie: G-town
Re: Rij ervaringen met caravans...?
volgens die site is je auto en je caravan een minder geschikte combinatie ;)william 108 (T5) schreef: 28 jul 2017, 16:14 Hallo Harry,
Ook hier een tevreden rijder met een T5 (96Kw) uit 2004.
Wij trekken nu een Fendt met een mtm van 1800 kg. 7.60mtr lang en 2,5 mtr breed.
Gaat als de spreekwoordelijke brandweer. 110 Km/u kruisen is geen probleem.
Wij rijden veel binnendoor in Frankrijk en het is een genot om de T5 te horen en zien werken!
Je kunt de gegevens van de auto en de caravan invullen op www.caravantrekker.nl om een indruk te krijgen wat de beoogde combi wel of niet kan.
succes met de keuze en alvast veel vakantieplezier (en dat begint bij het rijden)![]()
VW T5 caravelle highline, 2,5 tdi 210pk ABT Sportsline
Re: Rij ervaringen met caravans...?
T5 automaat 130pk caravan Beyerland 1300kg jaarlijks vier maanden mee opstap ik kan me geen betere combinatie voorstellen gem verbruik 1op10
en altijd vermogen over.
vgrt Kars
en altijd vermogen over.
vgrt Kars
-
- Berichten: 1627
- Lid geworden op: 04 nov 2012, 20:22
Re: Rij ervaringen met caravans...?
Ook hier geen enkel probleem.
Hebben een fendt van 1700 kg leeg dus op vakantie iets meer en een T5 2,5 ltr gechipt, maar geen enkel probleem.
Sterker, na chippen rijd het nog fijner.
en idd omdat alles lekker gaat ga je al gauw iets vlotter
Kortom om op jou vraag terug te komen; geen probleem.
Hebben een fendt van 1700 kg leeg dus op vakantie iets meer en een T5 2,5 ltr gechipt, maar geen enkel probleem.
Sterker, na chippen rijd het nog fijner.
en idd omdat alles lekker gaat ga je al gauw iets vlotter

Kortom om op jou vraag terug te komen; geen probleem.
Re: Rij ervaringen met caravans...?
Vanmiddag een Knaus sudwind gekocht ..4.95 lang en max. 1500 kg. bruto...moet dus geen probleem zijn....zeker niet als de 140 paardjes er 45 bij krijgen....



Old busses never die...they just fade away.....something red..something blue...something gold and something new.