Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

12volt oplader koelbox wordt gloeiend heet?!

vragen over de T5
Plaats reactie
Gebruikersavatar
ruudbrouw
Berichten: 311
Lid geworden op: 30 dec 2008, 18:30

12volt oplader koelbox wordt gloeiend heet?!

Bericht door ruudbrouw »

Beste leden,

Afgelopen weekend ben ik op pad geweest met een minikoelkast in mijn bus. Tijdens het rijden heb ik de mini koelkast (mobicool b40) laten koelen door de 12 volt aansteking te gebruiken. Echter wordt deze na een half uurtje rijden gloeiend heet, ze heet dat het uiteinde van de aansteking begint weg te smelten.

Iemand dit vaker meegemaakt of andere tips?

Ik hoor graag van jullie

Ruud
Laatst gewijzigd door ruudbrouw op 07 aug 2017, 10:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
ruudbrouw
Berichten: 311
Lid geworden op: 30 dec 2008, 18:30

Re: 12volt oplader koelbox wordt gloeiend heet?!

Bericht door ruudbrouw »

jan2009 schreef: 07 aug 2017, 09:38 Beetje onduidelijk , minikoelkast of koelbox wat is het nu ?
En die warmteontwikkeling komt door het hoge ? stroomverbruik
Over het algemeen zou de hoeveelheid stroom die dat ding lust wel bekend moeten zijn , typeplaatje?
Als dat werkelijk zoveel is zou ik mij ook zorgen gaan maken over de draadjes in je dashboard , gloeidraadjes.
:ie

Kan natuurlijk ook zijn dat er een minimale inwendige sluiting in je stekker zit.
Of een forse overgangsweerstand in de stekker bij de inwendige zekering of de tip van de stekker die geen goed kontakt maakt omdat de veerkracht verdwenen is .
Het gros van de stekkers voor de sigarenaansluiting is ronduit bagger , zo nu en dan eens een nieuwe monteren kan geen kwaad.
Beste Jan,

Het gaat om een mobicool b40. Zelf zit denk ik dat hij moeite heeft om het stroomverbruik bij te houden waardoor de temperatuur steeds hoger wordt.
Gebruikersavatar
heemskerk
Berichten: 2025
Lid geworden op: 07 nov 2008, 20:12

Re: 12volt oplader koelbox wordt gloeiend heet?!

Bericht door heemskerk »

Het stroomverbruik op 12V is 3,9A (47W) dat is te doen. Zal idd wel een belabberde stroomoverdracht zijn. ff meten of je Peltier-element goed is. Door de beperkte capaciteit op 12V staan ze vrijwel non-stop stroom te trekken. De versie met de 12V compressor heeft een min of meer navenant verbruik maar een significant hoger rendement waardoor deze altijd ijskoud is en slechts af en toe aanslaat, waardoor de boel wat minder belast wordt.
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33895
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: 12volt oplader koelbox wordt gloeiend heet?!

Bericht door Multivan Generation »

De sigarettenaansteker is met 15 A afgezekerd,
dus die bedrading kan wel iets hebben.
Als die stekker dus zo warm wordt,
dan moet je het daarin zoeken..
Plaats reactie