Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

T5 2.5 TDI N75 probleem of turbo vervuild?

vragen over de T5
baske
Berichten: 31
Lid geworden op: 04 okt 2017, 21:13

T5 2.5 TDI N75 probleem of turbo vervuild?

Bericht door baske »

Sinds een paar dagen gaat mijn 2.5 TDI regelmatig de noodloop in. Melding in de ECU is 16618 - Boost Pressure Regulation: Limit Exceeded. Ik heb de auto uitgelezen met VCDS en zie daar inderdaad regelmatig hogere turbodruk dan gevraagd wordt. Wat mij opvalt is dat het alleen voorkomt als de auto echt lekker warm is. Ik heb daarop eens de functie van de N75 getest bij een warme en een koude motor en zie daar een duidelijk verschil tussen het verhogen en verlagen van de turbodruk wanneer de auto koud is en wanneer deze warm is. Het lijkt erop dat wanneer hij warm is de turbodruk veel langzamer verlaagt wordt. Dat is ook wat ik zie vlak voordat de auto in noodloop schiet (de druk blijft té lang té hoog als ik het gas los laat).

De vraag is nu: is het een vuile turbo die hier problemen oplevert óf is het een N75 die de druk niet op tijd krijgt teruggeregeld?

Capture.JPG
Laatst gewijzigd door baske op 05 okt 2017, 15:13, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33896
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: T5 2.5 TDI N75 probleem of turbo vervuild?

Bericht door Multivan Generation »

ik vermoed vastzittende schoepen verstelling in de turbo.
Gebruikersavatar
Vince Lankhorst
Berichten: 67
Lid geworden op: 19 feb 2017, 15:21
Contacteer:

Re: T5 2.5 TDI N75 probleem of turbo vervuild?

Bericht door Vince Lankhorst »

Gokje op een vasthangende wastegate... Is tijdelijk te verhelpen. Ik zelf pakte altijd een lange, dikke, platte schroevendraaier en stootte een paar keer tegen de beugel die de schoepen bediend aan, mocht je daar dan rare geluiden horen uitkomen weet je dat het er sowieso iets met je de wastegate aan de hand is. Blijkbaar een vaak voorkomend probleem bij de T5 GP 2.0, geen idee of dat bij jou compleet anders is!

Ik kreeg in iedergeval turbodruk te hoog door een defecte EGR klep sturing. En hierdoor is ook mijn wastegate vast gaan hangen en de turbo stukgelopen...
T5 GP 2011 140pk / VLShowSolutions
baske
Berichten: 31
Lid geworden op: 04 okt 2017, 21:13

Re: T5 2.5 TDI N75 probleem of turbo vervuild?

Bericht door baske »

Multivan Generation schreef: 05 okt 2017, 12:15 ik vermoed vastzittende schoepen verstelling in de turbo.
Waarom denk je dat? Ik weet dat het een veelvoorkomend probleem is maar probeer een beetje onderbouwd bepaalde acties te gaan ondernemen... De turbo schoonmaken is nogal een klus ;-)
Gebruikersavatar
heemskerk
Berichten: 2025
Lid geworden op: 07 nov 2008, 20:12

Re: T5 2.5 TDI N75 probleem of turbo vervuild?

Bericht door heemskerk »

Welkom op dit wonderschone forum..

Introductie is geen vereiste maar wel bevorderlijk (goed verstaander, etc).. :knipoog


Om tot uitsluitsel te komen (of dat zo dicht mogelijk te benaderen) het volgende: Ik deel de mening van Peter (Multivan-generation) dat het naar alle waarschijnlijkheid de verstelling van de variabele geometrie zal zijn.

- storing lijkt temperatuurgerelateerd (warme/koude motor). Het lijkt mij dat uitzetting (door opwarming) een storingverhogende invloed (toleranties) kan hebben op het toch al vervuilde mechanisme. Bij de N75 lijkt mij dit minder relevant.

- Een treatment aan je brandstof toevoegen en nadat dit z'n maximale effectiviteit bereikt heeft (tank leeg rijden (?) zie etiket additief) en vervolgens middels VCDS de 'training' voor het verstellingsmechanisme uitvoeren. Misschien dit combineren met de suggestie van Vince) en dan bezien of het resultaat anders is dan nu.

Wat is je huidige kilometerstand? Bij 30.000km is het minder voor de hand liggend om overmatige vervuiling als oorzaak te duiden dan bij 130.000km.

Gr. Leendert
baske
Berichten: 31
Lid geworden op: 04 okt 2017, 21:13

Re: T5 2.5 TDI N75 probleem of turbo vervuild?

Bericht door baske »

Haha... ja introductie was inderdaad netjes geweest, heb ik dan ook maar even gedaan bij even voorstellen :-)

Dank in elk geval voor jullie snelle en uitgebreide reacties. Ik was die mening m.b.t. vastzittende verstelling zelf ook al toegedaan omdat ik niet verwacht dat de N75 anders gaat werken naar mate de motor temperatuur toeneemt.... hij wordt volgens mij niet echt significant warmer of kouder gezien het feit dat hij boven in de motorruimte zit.

Ik heb 2 weken geleden al EGR/Turbo reiniger via de inlaat ingespoten maar dat heeft geen effect gehad. Misschien dat ik het inderdaad eens met een additief ga proberen. De "gymnastiek" heb ik vanochtend met de hand gedaan en tijdens een rit vanavond schoot hij niet in de noodloop dus dat zou jullie vermoeden kunnen bevestigen maar ik wil niet te vroeg juichen...

Hebben jullie een tip voor een goed additief?
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33896
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: T5 2.5 TDI N75 probleem of turbo vervuild?

Bericht door Multivan Generation »

Kijk ook eens hier voor meer achtergrond informatie:
http://www.eldiape.com/vtglader/vtglader2.htm

Ik had toen een turbo gekocht voor studie doeleinden en er later een artikel over geschreven..
Daarmee weet je meteen hoe het intern werkt.

Trouwens rijdend loggen op turbodruk en wastegate in 3de versnelling vanaf 1000 rpm en dan doortrekken tot 4000 rpm in dezelfde versnelling
en dan de log opslaan, en dan kijken of de turbodruk overschreden wordt, terwijl de wastegate open gestuurd wordt door de N75, en je weet de oorzaak. Roetkat of roetfilter kan natuurlijk ook verstopt zitten, waardoor dit zich uit door een pressure overboost en noodloop.
Maar als je het alleen hebt bij warme motor, en dus maximale materiaal uitzetting, en je hebt het artikel gelezen en de opmerking van Heemskerk er bij en je hebt veel meer kennis.

Groetjes Peter
PS kijk eens bij Bardahl of innotec turbo cleaning kit
baske
Berichten: 31
Lid geworden op: 04 okt 2017, 21:13

Re: T5 2.5 TDI N75 probleem of turbo vervuild?

Bericht door baske »

Had me al flink verdiept in de werking van de VNT maar bedankt voor deze mooie link!

Kunnen jullie wat met bijgevoegde excel? Niet helemaal volgens jullie specs maar misschien voldoende?

3811-20171005.JPG
baske
Berichten: 31
Lid geworden op: 04 okt 2017, 21:13

Re: T5 2.5 TDI N75 probleem of turbo vervuild?

Bericht door baske »

Even een update: ik heb de "Mr Muscle" methode gepbrobeerd door de uitlaat los te halen en schuim in te spuiten in de uitlaatzijde van de turbo. Daarnaast een aantal malen voorafgaand en na een rit de actuator eens flink op en neer bewogen om te checken of hij nog steeds soepel liep. De verstelling loopt nu van aanslag tot aanslag soepel. In de laatste 3 ritten geen noodloop meer gehad. Misschien is de oplossing tijdelijk maar voorlopig loopt hij weer als een zonnetje.....
Gebruikersavatar
heemskerk
Berichten: 2025
Lid geworden op: 07 nov 2008, 20:12

Re: T5 2.5 TDI N75 probleem of turbo vervuild?

Bericht door heemskerk »

Mooi toch. Dan ga je in ieder geval uitsluitsel krijgen omtrent de oorzaak. Kan je later alsnog besluiten tot demonteren en reinigen.
Gebruikersavatar
Ronald-T4
Berichten: 168
Lid geworden op: 02 sep 2016, 20:13
Locatie: Net over de grens bij N.W. Schans

Re: T5 2.5 TDI N75 probleem of turbo vervuild?

Bericht door Ronald-T4 »

Mooi dat het opgelost is.
Heb het zelfde ook al een keer gedaan met ovenreiniger.
Ook een kwestie van vastzittende schoepen.
Om dit weer te voorkomen, zorgen dat de EGR uitgeschreven wordt en af en toe
het gas eens goed intrappen.
baske
Berichten: 31
Lid geworden op: 04 okt 2017, 21:13

Re: T5 2.5 TDI N75 probleem of turbo vervuild?

Bericht door baske »

EGR heb ik immiddels afgedopt. Man wat was die klep en de inlaat smerig :ie

Eens kijken hoe lang het nu goed blijft gaan....
Gebruikersavatar
Ronald-T4
Berichten: 168
Lid geworden op: 02 sep 2016, 20:13
Locatie: Net over de grens bij N.W. Schans

Re: T5 2.5 TDI N75 probleem of turbo vervuild?

Bericht door Ronald-T4 »

baske schreef: 15 okt 2017, 22:10 EGR heb ik immiddels afgedopt. Man wat was die klep en de inlaat smerig :ie

Eens kijken hoe lang het nu goed blijft gaan....
Ja, geweldige uitvinding....
Zal nu wel goed gaan.
Succes.
baske
Berichten: 31
Lid geworden op: 04 okt 2017, 21:13

Re: T5 2.5 TDI N75 probleem of turbo vervuild?

Bericht door baske »

Na een paar weken toch weer regelmatig noodloop. Besloten om de turbo los te halen om hem schoon te maken. Nadat ik hem los had bleek er een stukje uit de schoepen te zijn aan de uitlaatzijde. Ook had hij redelijk wat axiale speling. Besloten om een gereviseerde turbo te monteren. Ik dacht dat het daarmee klaar was maar wat blijkt: het probleem werd alleen maar groter. Om de haverklap in de noodloop met dezelfde overboost foutmelding 16618 Limit Exceeded (Overboost). Vervolgens de N75 ook vervangen, nog steeds hetzelfde probleem...... filtertje van de beluchting losgegooid, nog steeds zelfde probleem.....

HELP, wie weet raad? :ie
Laatst gewijzigd door baske op 07 dec 2017, 20:42, 1 keer totaal gewijzigd.
jordydereus

Re: T5 2.5 TDI N75 probleem of turbo vervuild?

Bericht door jordydereus »

Druksensor in je slang? Bij accu daar.
Plaats reactie