Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Onheil op de A1 bij Uchelen vandaag

vragen over de T5
Gebruikersavatar
frans_t4
Berichten: 278
Lid geworden op: 03 mei 2013, 20:59

Onheil op de A1 bij Uchelen vandaag

Bericht door frans_t4 »

Nadat we vanmorgen in Hengelo OV waren geweest op weg naar Amersfoort, we hadden een uitnodiging van VW Camper centrum...
Lekker cruisen op de A1.. 125 km/u op de CC en plots de CC er af en het motor toerental heel even naar 3500rpm..
Vreemd... geen tractie meer geen koppeling meer... bus uit laten rollen tot op de vlucht strook... motor liep gewoon.. maar geen koppeling...

In mijn beleving is het zo dat als er geen koppeling is de auto ook niet meer te schakelen valt ( bij draaiende motor) maar ik kon gewoon schakelen.
Tijdens het gebeuren geen kraakje of knalletje kunnen waarnemen... het enige wat ik achteraf weet is dat ik een soort van zoem.. fluit toontje hoorde maar weet dat aan het gevreesde wegdek....

ANWB kwam de bus ophalen met een sleep auto .. na het vooruit drukken van de auto zagen we een plasje olie.. vinger er door en en ruiken... mmmmm minerale olie... . laten we zeggen het bekende versnellingsbak olie luchtje... zag nu ook dat er spetters op de achterklep zaten.. Dit is volgens mij slecht nieuws.
Goed gelukkig had ik na ca 500m slepen een ingeving, dit is een 4motion bus die mag je volgens mij niet slepen....waarop de ANWB chauffeur per direct de wagen aan de kant heeft gezet.. en auto ambulance heeft laten aanrukken.

Inmiddels staat de bus bij de dealer en moet ik ook maar eens gaan uitzoeken wat onze opties zijn... Misschien dat een van jullie nog een gouden tip heeft.
Het betreft hier een T5 met een 2.5 TDI 130PK motor .. hand geschakeld en voorzien van 4motion, bouwjaar is 2006 en de bus heeft 128.000Km op de teller en is altijd dealer onderhouden geweest. (Is nieuw gekocht als VW California in Amersfoort, wij zijn de derde eigenaren)
Eigenlijk is het van de zotte dat een bak na 128K kapot loopt.. ik weet het blijft techniek maar toch... Met de bus is zover mij bekend niet geragd .. er zit sinds deze zomer een trekhaak onder de bus ... maar zelf 3 x een aanhangertje er achter gehad met opruim meuk uit het huis.. was 300kg..
Deze zomer hebben we de buis uitgelezen ivm een niet werkende AC en stand kachel.. daarbij ook naar het stress niveau van de bus gekeken stond op 62%... daar wordt je niet zenuwachtig van lijkt me...

Resumerend... goede raad is duur..
In de worse case moet de bak worden vervangen... doen we dat bij VW of gaan we naar een bakken specialist??
Gaan we lopen zeuren omdat de bus nog maar 128K heeft gelopen en willen coulance...
Bak revisie... is dat een optie.. doen we dat bij VW of bakken specialist???

misschien dat er hier mede forumers zijn met ervaring....

Frans....
VW T5 bj 2006 (210.000km)
BMW R90/6 bj 1974 (190.000km)
Radio zendamateur licentie klasse A
http://www.pa5ca.com
Gebruikersavatar
ArieV
Berichten: 397
Lid geworden op: 11 sep 2017, 17:36

Re: Onheil op de A1 bij Uchelen vandaag

Bericht door ArieV »

Ik heb het gehad bij een vw passat 1.4 tsi hand geschakelt bij 170k.
Ik had een gaatje in de versnellingsbak omdat er inwendig een bout was los getrilt die zich door de behuizing heeft gedrukt.
Bij mij zijn toen de bak lagers in elkaar gelopen.
Ik heb hem toen laten reviseren en 2 dagen later was hij weer stuk. Bleek dat er verkeerde tandwielen in zaten die niet lekker in elkaar liepen, dit resulteerde in een 2de complete revisie.
Bij het stuk gaan voor de 2de keer had ik ook geen aandrijving meer wel draaiende motor en geen herrie.
Toen kreeg ik te horen dat de ingaande as van de bak afgebroken was door teveel druk.
Ik ben de auto bij elkaar 6 weken kwijt geweest en kosten achteraf niet veel minder geld als een ruilbak via de dealer.
Daarna schakelde hij nooit meer zo zacht als dat ik gewent was van mijn auto.

Laat het doen bij een goedbekent revisie bedrijf of de dealer. Ik had er achteraf spijt van dat ik niet naar de dealer ben gegaan.

Succes
jordydereus

Re: Onheil op de A1 bij Uchelen vandaag

Bericht door jordydereus »

Gebruikte Volkswagen Transporter T5 2.5 TDi 4Motion Versnellingsbak - 0A5300015V JKT - Autobedrijf J.Pater Ede B.V. | Onderdelenlijn.nl<br>
https://www.onderdelenlijn.nl/auto-onde ... d/8162058/
Gebruikersavatar
frans_t4
Berichten: 278
Lid geworden op: 03 mei 2013, 20:59

Re: Onheil op de A1 bij Uchelen vandaag

Bericht door frans_t4 »

Bedankt voor jullie reacties .. ik ga er mee aan de slag.. ik hoop maandag dinsdag te horen wat er nu loos is ... ik heb er een erg slecht gevoel bij...

Zie wat ik heb gevonden op een revisie bedrijf site.. http://www.carrec-technocenter.nl

Volkswagen versnellingsbak, uitgelopen lagers.

Van een aantal versnellingsbakken in combinatie met o.a. de 2.0 tdi motoren tenslotte kwamen we fors uitgelopen lagers van de priseas tegen, zodanig dat de passing van dat lager in het bakhuis uitliep. De prisas kan daardoor te veel heen en weer bewegen in de versnellingsbak, wat meestal eerst klachten over de koppeling oplevert. Als dit niet opgemerkt wordt, kan de priseas uiteindelijk zelfs een gat in het versnellingsbakhuis slaan.

:ie :huilen
VW T5 bj 2006 (210.000km)
BMW R90/6 bj 1974 (190.000km)
Radio zendamateur licentie klasse A
http://www.pa5ca.com
Gebruikersavatar
Panadero
Berichten: 87
Lid geworden op: 15 jul 2015, 20:37

Re: Onheil op de A1 bij Uchelen vandaag

Bericht door Panadero »

frans_t4 schreef: 03 nov 2017, 20:47
Deze zomer hebben we de buis uitgelezen ivm een niet werkende AC en stand kachel.. daarbij ook naar het stress niveau van de bus gekeken stond op 62%... daar wordt je niet zenuwachtig van lijkt me...
Dat is nieuw voor mij dat je het stress nivo van een bus kan uitlezen. Interessant! Wordt dan gemeten en opgeteld hoe de bus gedurende zijn leven belast is? En op basis van welke parameters zou dat dan zijn; toerental versus olietemperatuur of korte ritten versus lange ritten of .....
T6.1 California Coast 4M
Gebruikersavatar
frans_t4
Berichten: 278
Lid geworden op: 03 mei 2013, 20:59

Re: Onheil op de A1 bij Uchelen vandaag

Bericht door frans_t4 »

Zal eens vragen waar dat staat in de MCU, maar een aantal parameters zijn natuurlijk voorhanden..
- Brandstof verbruik.
- temperaturen.
- snelheden.
- toeren versus inspuiting (gas pedaal)
- totaal aantal gereden km versus brandstof verbruik..
- volgens mij worden er ook turbo drukken gemeten.. dit in combinatie met alle andere parameters.. dit geeft wel een inzicht.

Met bovenstaande parameters kan je een redelijke berekening maken lijkt me..Het zal natuurlijk altijd een benadering zijn maar geeft wel een indicatie .
Nogmaals zal eens na vragen waar dit staat.. kan zijn dat ze idd een mooi verhaal hebben gehouden.. ik zelf heb geen VAG OBD uitlees unit.

Inmiddels VW garage gesproken ze gaan eerst kijk wat en welke schade er is aan de aandrijving en op basis daarvan een offerte maken. Naar aanleiding daarvan gaan we met VW in de clinch, het blift natuurlijk achterlijk dat zoiets na 128.000km kan gebeuren. Verder ben ik ook al in gesprek met een transmissie specialist die maken een offerte op basis van een gereviseerde transmissie en eentje op basis van een nieuwe transmissie.

Gezien het gene wat ik tot zover heb gezien mogen we er van uitgaan dat de bak echt is overleden.. :huilen

wordt vervolgd
VW T5 bj 2006 (210.000km)
BMW R90/6 bj 1974 (190.000km)
Radio zendamateur licentie klasse A
http://www.pa5ca.com
Gebruikersavatar
WouterW
Berichten: 489
Lid geworden op: 20 nov 2010, 09:55
Locatie: Achterhoek regio Zutphen

Re: Onheil op de A1 bij Uchelen vandaag

Bericht door WouterW »

frans_t4 schreef: 03 nov 2017, 18:33 Lekker cruisen op de A1.. 125 km/u op de CC en plots de CC er af en het motor toerental heel even naar 3500rpm..
Vreemd... geen tractie meer geen koppeling meer... bus uit laten rollen tot op de vlucht strook... motor liep gewoon.. maar geen koppeling...
Dit kan ook duiden op weggevreten inwendige splines van de rechteraandrijfas aan de bakkant. Alleen dat olieverlies doet meer vermoeden.. Succes
T5 2.5 AXD 2004 503.000 000km
Gebruikersavatar
frans_t4
Berichten: 278
Lid geworden op: 03 mei 2013, 20:59

Re: Onheil op de A1 bij Uchelen vandaag

Bericht door frans_t4 »

Nee.... dan zou ik nog een koppeling hebben... deze is echt vertrokken... kan hem met een vingertje tot op de bodem drukken.. en met de 4motion had ik nog iets van tractie moeten hebben...
BTW, dan hadden we dit wel gehoord,... zoiets gaat niet zonder geweld neem ik aan...
Ik vermoed dat de priseas de bak is in gegaan waardoor ook de drukgroep opgeschoven is en er geen koppeling meer is.
Helaas... deze oplossing is te simpel... jammer genoeg....
VW T5 bj 2006 (210.000km)
BMW R90/6 bj 1974 (190.000km)
Radio zendamateur licentie klasse A
http://www.pa5ca.com
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33892
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Onheil op de A1 bij Uchelen vandaag

Bericht door Multivan Generation »

Deze zomer hebben we de buis uitgelezen ivm een niet werkende AC en stand kachel.. daarbij ook naar het stress niveau van de bus gekeken stond op 62%... daar wordt je niet zenuwachtig van lijkt me...
Ook nog nooit van gehoord.
Wel van de load van de motor, maar dat hangt meer af van de gaspedaalstand..
Gebruikersavatar
frans_t4
Berichten: 278
Lid geworden op: 03 mei 2013, 20:59

Re: Onheil op de A1 bij Uchelen vandaag

Bericht door frans_t4 »

Dan zal dat die info zijn geweest.... maar motor load geeft toch ook wel aan of de bus mishandeld is geweest.. :knipoog
VW T5 bj 2006 (210.000km)
BMW R90/6 bj 1974 (190.000km)
Radio zendamateur licentie klasse A
http://www.pa5ca.com
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33892
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Onheil op de A1 bij Uchelen vandaag

Bericht door Multivan Generation »

frans_t4 schreef: 04 nov 2017, 14:13 Dan zal dat die info zijn geweest.... maar motor load geeft toch ook wel aan of de bus mishandeld is geweest.. :knipoog
Ik denk het niet. Is namelijk een actuele meting van op dat moment en zegt niets over vroeger ben ik bang.
Of je moet het verwarren met het verzadigingspercentage van het roetfilter.
Groeten Peter
Gebruikersavatar
frans_t4
Berichten: 278
Lid geworden op: 03 mei 2013, 20:59

Re: Onheil op de A1 bij Uchelen vandaag

Bericht door frans_t4 »

Mmmm... deze bus heeft geen roet filter... code rood in Duitsland... :politie
VW T5 bj 2006 (210.000km)
BMW R90/6 bj 1974 (190.000km)
Radio zendamateur licentie klasse A
http://www.pa5ca.com
jordydereus

Re: Onheil op de A1 bij Uchelen vandaag

Bericht door jordydereus »

Bij vw gaan klagen heeft geen zin.

Bus is 11 jaar oud.

Bussen van 3 jaar oud heeft klagen al bijna geen zin meer.

PON is keihard.
Gebruikersavatar
frans_t4
Berichten: 278
Lid geworden op: 03 mei 2013, 20:59

Re: Onheil op de A1 bij Uchelen vandaag

Bericht door frans_t4 »

jordydereus schreef: 04 nov 2017, 16:48 Bij vw gaan klagen heeft geen zin.

Bus is 11 jaar oud.

Bussen van 3 jaar oud heeft klagen al bijna geen zin meer.

PON is keihard.
Ben er ook bang voor... maar helemaal geen gevecht aangaan zit ook niet in mij. :gif

Goed maandag....dinsdag weten we meer....

fijn weekend.... :proost
VW T5 bj 2006 (210.000km)
BMW R90/6 bj 1974 (190.000km)
Radio zendamateur licentie klasse A
http://www.pa5ca.com
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33892
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Onheil op de A1 bij Uchelen vandaag

Bericht door Multivan Generation »

@ FransT4,
bedoelde je dit venster?
load management.png
Groeten Peter
Plaats reactie