Beste medebussers,
Ik heb een T4 Westfalia Coach, 1997, 2,5tdi.
Deze gaat voor een maand of 5 in een niet verwarmde winterstalling.
De motor kreeg vorige zomer een nieuwe startaccu en de leefaccu is zo'n gel type, momenteel 4 jaar oud.
Kan ik zonder problemen de bus gedurende deze periode aan 240V hangen en worden dan beide accu's op peil gehouden?
OF, is het beter ze niet te laden via de standaard lader die in de T4 zit, maar ze los te koppelen en via aparte druppelladers op te laden?
Er ligt ook een daglichtpaneel op het dak, maar in de stalling komt geen daglicht. Laadregeling afkoppelen??
Wat is wijsheid?
Graag jullie advies.
Alvast bedankt.
Mvg,
Pierre
Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Winterstalling - wat is wijsheid ivm de accu's?
Winterstalling - wat is wijsheid ivm de accu's?
Mvg, Pierre.
T4 2,5 TDI, California Coach 1997
T4 2,5 TDI, California Coach 1997
- Multivan Generation
- Berichten: 33875
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: Winterstalling - wat is wijsheid ivm de accu's?
Ik zou auto aan de 230V hangen welke op een tijdklok aangesloten is.
1 keer per week een dag laten laden.
Dan hoef je nergens naar om te kijken.
Of in de originele california situatie ook de start-accu wordt meegeladen, dat weet ik niet.
Anders die 1x per maand een dag aan de druppel lader ..
Groeten Peter
1 keer per week een dag laten laden.
Dan hoef je nergens naar om te kijken.
Of in de originele california situatie ook de start-accu wordt meegeladen, dat weet ik niet.
Anders die 1x per maand een dag aan de druppel lader ..
Groeten Peter
Re: Winterstalling - wat is wijsheid ivm de accu's?
De grote vraag is hier: zit er een scheidingsrelais in je bus?
Zo ja, kabel aansluiten en er niet meer naar om kijken.
Zo nee, dan laat je alleen je HH-accu op. Geen idee of je start accu het 5 maanden uithoud. Naar mijn mening niet. In deze situatie dus een druppellader op je start accu aansluiten.
Zo ja, kabel aansluiten en er niet meer naar om kijken.
Zo nee, dan laat je alleen je HH-accu op. Geen idee of je start accu het 5 maanden uithoud. Naar mijn mening niet. In deze situatie dus een druppellader op je start accu aansluiten.
Re: Winterstalling - wat is wijsheid ivm de accu's?
In een California zit wel origineel wel een scheidingsrelais, maar dat werkt alleen bij opladen door de dynamo. Zodoende wordt de huishoudaccu opgeladen als de startaccu vol is. Aan de paal wordt alleen de huishoudaccu geladen. Er zijn wel 'slimme' scheidingsrelais te koop waarmee je het origineel zou kunnen vervangen. Die zorgt dan dat ook de startaccu geladen wordt als je bus aan de 220V hangt. Als je dat wilt, even zoeken op 'Cyrix' hier op het forum, er is genoeg over geschreven.
Ik weet eigenlijk niet hoe goed de originele California lader geschikt is als onderhoudslader. In mijn bus is hij vervangen door CTEk, die gaat vanzelf 'druppelen' als de spanning onder een bepaald niveau komt.
Ik weet eigenlijk niet hoe goed de originele California lader geschikt is als onderhoudslader. In mijn bus is hij vervangen door CTEk, die gaat vanzelf 'druppelen' als de spanning onder een bepaald niveau komt.
Verkocht in mei 2021: T4 California 2.4D AAB 1992