Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

remschijven vernieuwen

vragen over de T4
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: remschijven vernieuwen

Bericht door Roger B. (11)61 »

heel rap getrokken en onjuist onderbouwde conclusie frank.....

Als de T4 zo´n overbemeten remsysteem heeft, waarom is zijn remweg dan toch zo veel langer dan een gemiddelde personenwagen?

ik vind de remprestaties van een T4 eigenlijk heel erg tegevallen, niet zozeer tov andere bestelbusjes, maar wel tov "gewone"auto's, om maar te zwijgen over een vergelijking met sportieve auto's.....

Net als alle fabrikanten doet VW bij de bedrijfswagens nogal wat concessies om kosten te besparen, een remsysteem dat niet erg veel meer doet dan wat vereist wordt is een van die concessies.
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33875
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: remschijven vernieuwen

Bericht door Multivan Generation »

idd,
met een eenvoudige ingreep van andere remschijven en een brakebooster en nieuwe remblokken,
kwam ik tot een remweg verkorting van 9 meter.
Dat is bijna 2 auto lengtes :ie :ie

Onder vergelijkbare omstandigheden, met dezelfde snelheid etc..

Je zou eens in de bergen bij 3 haarspeldbochten goed moeten remmen,
je remmen zullen gaan stinken en sponzig aanvoelen.
Dat geeft een stuk minder vertrouwen.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10826
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: remschijven vernieuwen

Bericht door Pascal-141 »

Multivan Generation schreef:idd,

Je zou eens in de bergen bij 3 haarspeldbochten goed moeten remmen,
je remmen zullen gaan stinken en sponzig aanvoelen.
.
Zoals ik al zei , ik rijd zelf ook stevig door , en vind niks leuker dan het bochtenwerk in bvb het Zwarte Woud , maar ik heb met mijn Brembo schijven en TRW blokken nog nooit last gehad van remfading .
Mijn remblokken EN schijven zijn beide aan vervanging toe na 60,000km , en banden houden het 20,000, max 25,000km vol , dat zegt genoeg denk ik... :knipoog

De remmen van een T4 zijn zeker niet "overbemeten" , maar ze doen hun werk goed vind ik .
Er is ook veel gelegen aan de rijstijl : een T4-rijder die altijd rijd zoals mijn oma , dus steeds traag rijden , remt dus ook rustig (lees : slijpt met de remblokken tegen de schijven) en daarvan gaan de remblokken "verglazen" en daardoor "bijten" de remblokken na verloop van tijd niet meer zoals het hoort . En als ze dan eens een noodstop moeten maken , tja , dan is de remweg stukken langer dan het zou moeten zijn.
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: remschijven vernieuwen

Bericht door Roger B. (11)61 »

Pascal-141 schreef: maar ik heb met mijn Brembo schijven en TRW blokken nog nooit last gehad van remfading .
sorry, maar dat klinkt alls behalve standaard VW :bifun :bifun
Pascal-141 schreef: De remmen van een T4 zijn zeker niet "overbemeten" , maar ze doen hun werk goed vind ik .
met andere schijven en blokken wel ja, de remklauwen en bekrachtiger is niets mis mee..... (groter is altijd mogelijk natuurlijk)

beetje off topic... maar gaat over remmen en de door peter ter sprake gebrachtte rembooster...

Kan iemand me dat van die rembooster verklaren....

Peter zegt op zijn website dat je meer remkracht krijgt van een rembooster. Zoals ik begreep is de rembooster een "vacuumvoorraad" (een tankje dat op je vacuumslangen aangesloten wordt zodat er meer lucht bij moet om het vacuum evenveel te laten dalen) en een groter volume vacuum trekken zorgt niet voor een groter drukverschil (vacuum is maximaal 1 bar of je dat nu in 1 liter of in 10 liter trekt)

De rembekrachtiger werkt doordat het vacuum een membraan tegen een veer aan trekt, door te remmen laat je lucht toe tot deze vacuum getrokken ruimte en zal de veer meedrukken tegen de hoofdremcilinder.

HOE kan een vacuumtank dan voor meer remkracht zorgen?
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10826
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: remschijven vernieuwen

Bericht door Pascal-141 »

Roger B. (11)61 schreef:
Pascal-141 schreef: maar ik heb met mijn Brembo schijven en TRW blokken nog nooit last gehad van remfading .
sorry, maar dat klinkt alls behalve standaard VW :bifun :bifun
Brembo schijven en TRW blokken zijn gewoon in de automaterialen zaak verkrijgbaar ter vervanging van de standaard remmerij hoor
TRW zijn gewoon goede remblokken , in tegenstelling tot de remblokken van bvb Hitec , da's rommel (remvermogen is minder en ze piepen makkelijk)
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10826
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: remschijven vernieuwen

Bericht door Pascal-141 »

Roger B. (11)61 schreef: HOE kan een vacuumtank dan voor meer remkracht zorgen?
Niet :knipoog
Maar het vacuumtankje ("booster") houd gewoon een beetje vacuum "in reserve" , maar ik vind dat nogal overbodig omdat bij een diesel steeds meer dan voldoende vacuum aanwezig is :knipoog
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: remschijven vernieuwen

Bericht door Roger B. (11)61 »

precies, maar met name de blokken kunnen dan toch voor nogal aardig andere remeigenschappen zorgen dan origineel VW friktiemateriaal.

en dat van die booster had ik ook zo bedacht, maar Peter zei dat ie minder hard op het pedaal hoefde te trappen voor dezelfde remkracht (en dat kan ik me dus niet voorstellen, zal wel tussen de oren zo lijken)
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
bart seinwezen
Berichten: 268
Lid geworden op: 22 jul 2014, 21:15
Locatie: haarlem

Re: remschijven vernieuwen

Bericht door bart seinwezen »

Goed, ik zit nu alweer een uur te zoeken en topics te lezen maar ik kom er zoals gewoonlijk weer eens niet helemaal uit. Zal wel iets met IQ van doen hebben... :muur
Mijn remschijven zijn zo krom als bananen na 15000 km op en neer naar Marokko te zijn geweest en ik wil graag, nu de gelegenheid zich toch voordoet, zo mogelijk iets verbeteren aan de remprestaties. Ismet heeft me evenwel altijd afgeraden om met fancy, niet-standaard onderdelen in de weer te gaan om vervangingsproblemen in verweggistan te voorkomen, dus iets als een 16 inch-set gaat 't m niet worden helaas :lach . Kortom, kan iemand mijn neus even richten op een product dat

- op mijn 1996'er 75kw TDI T4 past
- zo mogelijk beter remt
- uitwisselbaar is met originele schijven
- alleen nog maar aangeklikt en betaald hoeft te worden :jump

Ik weet het, het is lui... maar ik verzuip altijd weer in de specificaties, bijvoorbeeld als een onderdelensite op basis van mijn kenteken denkt dat ik een bus uit 1995 heb. En ik ook niet weet of het uitmaakt welke dikte de schijf heeft en welke remklauwen erop hangen.

Bij voorbaat dank in ieder geval. Groet!

Bart
Harry 341
Berichten: 10037
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:52
Locatie: Velserbroek

Re: remschijven vernieuwen

Bericht door Harry 341 »

Hoi Bart..Als je Brembo schijven in dezelfde diameter als origineel plaatst heb je onderweg altijd de mogelijkheid om zonder problemen te wisselen toch?
Hetzelfde voor de blokken..je zou zelfs een extra setje mee kunnen nemen als je van plan bent om extreme route's of afstanden te gaan rijden...
grt.Harry
Bijlagen
20170705_113708.jpg
Old busses never die...they just fade away.....something red..something blue...something gold and something new.
Beckontheroad
Berichten: 2138
Lid geworden op: 13 jan 2007, 15:00
Locatie: Utrecht

Re: remschijven vernieuwen

Bericht door Beckontheroad »

bart seinwezen schreef: 02 apr 2018, 14:57 Goed, ik zit nu alweer een uur te zoeken en topics te lezen maar ik kom er zoals gewoonlijk weer eens niet helemaal uit. Zal wel iets met IQ van doen hebben... :muur
Mijn remschijven zijn zo krom als bananen na 15000 km op en neer naar Marokko

Bij voorbaat dank in ieder geval. Groet!

Bart
15k km?
Wel vlot voor kromme schijven...hoe heb je dat voor elkaar?
JB
--==There is a thin line between insanity and genius, I passed that line a long time ago==--
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33875
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: remschijven vernieuwen

Bericht door Multivan Generation »

Remschijven voor 280x24 mm
Remschijven achter 280x12 mm

Maakt het wat gemakkelijker voor je. :knipoog
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
sgsdebruijn
Berichten: 4379
Lid geworden op: 22 okt 2008, 11:15
Locatie: in de Hoeksche Waard

Re: remschijven vernieuwen

Bericht door sgsdebruijn »

16inch remspul van de AXG lijkt me behoorlijk standaard.
Moeten je banden(sets) wel 16inch zijn.
VW T4 Multivan 2.5TDI+++
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10826
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: remschijven vernieuwen

Bericht door Pascal-141 »

sgsdebruijn schreef: 02 apr 2018, 20:39 16inch remspul van de AXG lijkt me behoorlijk standaard.
Moeten je banden(sets) wel 16inch zijn.
Niet op een syncro , en ook niet in de landen die Bart bezoekt ... :knipoog
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
sgsdebruijn
Berichten: 4379
Lid geworden op: 22 okt 2008, 11:15
Locatie: in de Hoeksche Waard

Re: remschijven vernieuwen

Bericht door sgsdebruijn »

Pascal-141 schreef: 02 apr 2018, 22:58
sgsdebruijn schreef: 02 apr 2018, 20:39 16inch remspul van de AXG lijkt me behoorlijk standaard.
Moeten je banden(sets) wel 16inch zijn.
Niet op een syncro , en ook niet in de landen die Bart bezoekt ... :knipoog
Synchro, had ik niet aan gedacht
VW T4 Multivan 2.5TDI+++
Gebruikersavatar
ktmkrik
Berichten: 1063
Lid geworden op: 21 jan 2012, 14:02

Re: remschijven vernieuwen

Bericht door ktmkrik »

bart seinwezen schreef: 02 apr 2018, 14:57 Goed, ik zit nu alweer een uur te zoeken en topics te lezen maar ik kom er zoals gewoonlijk weer eens niet helemaal uit. Zal wel iets met IQ van doen hebben... :muur
Mijn remschijven zijn zo krom als bananen na 15000 km op en neer naar Marokko te zijn geweest en ik wil graag, nu de gelegenheid zich toch voordoet, zo mogelijk iets verbeteren aan de remprestaties. Ismet heeft me evenwel altijd afgeraden om met fancy, niet-standaard onderdelen in de weer te gaan om vervangingsproblemen in verweggistan te voorkomen, dus iets als een 16 inch-set gaat 't m niet worden helaas :lach . Kortom, kan iemand mijn neus even richten op een product dat

- op mijn 1996'er 75kw TDI T4 past
- zo mogelijk beter remt
- uitwisselbaar is met originele schijven
- alleen nog maar aangeklikt en betaald hoeft te worden :jump

Ik weet het, het is lui... maar ik verzuip altijd weer in de specificaties, bijvoorbeeld als een onderdelensite op basis van mijn kenteken denkt dat ik een bus uit 1995 heb. En ik ook niet weet of het uitmaakt welke dikte de schijf heeft en welke remklauwen erop hangen.

Bij voorbaat dank in ieder geval. Groet!

Bart
Zijn de naven niet krom bij jou?
In het verleden ook eens gehad en dan kun je blijven wisselen met schijven tot je een ons weegt!
Plaats reactie