het gaat hier allebei de keren over een 4 cil.1,9 dieselmotor met véél Km's.
als ik de cilinderkopdeksel afneem zie ik een dikke olie laag overal overheen zitten, het heeft de viscositeit van haargel.
vervolgens maak ik dat allemaal schoon, brandschoon, en doe een beurt aan de motor, dus nieuwe olie (minerale) en filter. vervolgens ga ik weer gewoon rijden, en ong. 2000km later haal ik weer het deksel eraf, en die ik weer die dikke zwarte oliegel overal zitten.
eenmaal warm loopt dat motortje zóóó soepel, dat je het bijna niet hoort. zo, dat je echt denkt; zo zouden eigenlijk alle motoren moeten lopen...
en als je dan een poos later compressie gaat meten omdat je dat motortje niet meer gestart krijgt, krijg je waardes van zo'n 22bar, dat is 4 bar onder de VW verslijtgrens. (te ver versleten)
Mijn conclusie; dit gebeurt vaak/alleen bij motoren die eigenlijk al versleten zijn?
maar wat zou daar dan precies de oorzaak van kunnen zijn? de oorzaak dat die olie in een erg korte tijd zo dik word? en overal aanplakt zonder dat ze terugstroomt het carter in?
iedereen die me hier iets zinnigs over kan zeggen bedankt!
PS weet iemand een goed forum waar het over de eerste serie golf gaat?
