Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Vliegtuigrails bevestigen

vragen over de T4
Plaats reactie
ThijsdeB
Berichten: 5
Lid geworden op: 25 apr 2018, 12:52

Vliegtuigrails bevestigen

Bericht door ThijsdeB »

Dag mensen,

Ik heb onlangs een t4 gekocht en wil graag vliegtuigrails bevestigen (zoals deze: https://www.businbedrijf.nl/nl/vliegtui ... rijfswagen).

Nu heb ik alleen weinig ervaring met het schroeven in een bus en ik vroeg me dan ook af wat de do's en dont's zijn.
Hoe kom ik er achter waar ik in kan schroeven zonder dat ze er aan de andere kant er weer uit komen?

Ik was van plan zelftappers te gebruiken. Lengte laat ik me erg graag over adviseren.

Ter info: De laadruimte heeft geen zijramen.

Ik hoop dat jullie mij verder kunnen helpen!

groeten,
Thijs
Hanssyncro
Berichten: 929
Lid geworden op: 22 okt 2015, 16:01
Locatie: Maasbracht

Re: Vliegtuigrails bevestigen

Bericht door Hanssyncro »

Wij hebben deze cargorail aan de buitenkant (wel voor een ander doeleinde als jij zou willen) maar ik denk dat het wel op hetzelfde neer komt.
In onze hebben we gaten ingeboord, gekit en met popnagels in de gaten vastgezet.

Wij hebben de gepoedercoate rail gebruikt om de dragers van onze zandladders aan de auto vast te zetten, zie foto. Afbeelding


Groetjes, Petra


PS: je even voorstellen in word gewaardeerd.
Groetjes, Petra
Gebruikersavatar
limburger
Berichten: 767
Lid geworden op: 30 sep 2009, 19:06
Locatie: zuid limburg

Re: Vliegtuigrails bevestigen

Bericht door limburger »

hoi Thijs,

ik heb zo een systeem uit mijn bus gesloopt toen ik hem gekocht heb. ik heb wel een bus met ramen, maar deze rails zat precies onder het raam. misschien is een foto van jou binnenzijde wel handig, heb je daar nu houten platen zitten? en zoja van onder tot boven of maar halverwege?

als je op de site van weetjewel kijkt en niet het forum dan vind je veel foto's en daar is te zien dat er maar op 1 hoogte van voor tot achter in de bus plaatwerk zit wat je hiervoor kunt gebruiken. en volgens mij is die hoogte waar ze bij Hanssyncro op de buitenkant zitten.

:driveT4 :T44EVER
ThijsdeB
Berichten: 5
Lid geworden op: 25 apr 2018, 12:52

Re: Vliegtuigrails bevestigen

Bericht door ThijsdeB »

limburger schreef: 24 mei 2018, 14:00 hoi Thijs,

ik heb zo een systeem uit mijn bus gesloopt toen ik hem gekocht heb. ik heb wel een bus met ramen, maar deze rails zat precies onder het raam. misschien is een foto van jou binnenzijde wel handig, heb je daar nu houten platen zitten? en zoja van onder tot boven of maar halverwege?

als je op de site van weetjewel kijkt en niet het forum dan vind je veel foto's en daar is te zien dat er maar op 1 hoogte van voor tot achter in de bus plaatwerk zit wat je hiervoor kunt gebruiken. en volgens mij is die hoogte waar ze bij Hanssyncro op de buitenkant zitten.

:driveT4 :T44EVER
Ah fijn, dat dacht ik al!
Mijn houten beplating loopt helemaal door en bestaat uit 1 stuk van onder tot boven (heb even geen foto bij de hand), vandaar dat het me spannend leek om er in te gaan schroeven.

Ik zal de foto's nog eens goed bestuderen en dus op zoek gaan naar de balk onder het 'raam'kozijn.
jan2009 schreef: 24 mei 2018, 15:02 Met wat zoeken op weetjewel kom je dan het volgende tegen https://www.weetjewel.com/tips_en_trucs ... ruimte.htm
Dank je! Deze had ik gevonden maar het werd me niet helemaal duidelijk waar ik 'm nou vast kan schroeven.
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33896
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Vliegtuigrails bevestigen

Bericht door Multivan Generation »

Je kunt het ook kitten..
Misschien een idee..?
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
ktmkrik
Berichten: 1063
Lid geworden op: 21 jan 2012, 14:02

Re: Vliegtuigrails bevestigen

Bericht door ktmkrik »

Schroeven met zelf borende parkers raad ik af, als je een beetje kracht zet heb je kans dat je de parker weer uit het blik trekt.
Mijn advies, gebruik stalen popnagels van voldoende lengte en doe er voor de zekerheid een ril High teck MS polymer kit achter, deze manier is gewaarborgd dat de cargo rail vast zit en ook vast blijft zitten wat je er ook aan hangt.
Cargo rail voorboren en het gat dan even verzinken zodat de popnagel vlak met het materiaal ligt en je de gehele rail kan gebruiken.
Op volgende site zie je een voorbeeld van de multigrip popnagel die ik bedoel.
http://www.ipex-group.nl/0110
http://www.ipex-group.nl/0111
Succes met de klus!
ThijsdeB
Berichten: 5
Lid geworden op: 25 apr 2018, 12:52

Re: Vliegtuigrails bevestigen

Bericht door ThijsdeB »

ktmkrik schreef: 25 mei 2018, 20:01 Schroeven met zelf borende parkers raad ik af, als je een beetje kracht zet heb je kans dat je de parker weer uit het blik trekt.
Mijn advies, gebruik stalen popnagels van voldoende lengte en doe er voor de zekerheid een ril High teck MS polymer kit achter, deze manier is gewaarborgd dat de cargo rail vast zit en ook vast blijft zitten wat je er ook aan hangt.
Cargo rail voorboren en het gat dan even verzinken zodat de popnagel vlak met het materiaal ligt en je de gehele rail kan gebruiken.
Op volgende site zie je een voorbeeld van de multigrip popnagel die ik bedoel.
http://www.ipex-group.nl/0110
http://www.ipex-group.nl/0111
Succes met de klus!
Goeie tip! Dankje!
Multivan Generation schreef: 25 mei 2018, 18:07 Je kunt het ook kitten..
Misschien een idee..?
Ik weet niet of ik daar dan lading aan durf te hangen, want dan hangt 't eigenlijk gewoon aan m'n beplating...
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33896
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Vliegtuigrails bevestigen

Bericht door Multivan Generation »

ThijsdeB schreef: 25 mei 2018, 20:36
Multivan Generation schreef: 25 mei 2018, 18:07 Je kunt het ook kitten..
Misschien een idee..?
Ik weet niet of ik daar dan lading aan durf te hangen, want dan hangt 't eigenlijk gewoon aan m'n beplating...
Dat is met alleen schroeven of popnagelen toch ook? :bonk

Er worden tegenwoordig auto's in elkaar gelijmd..
Is sterk genoeg hoor, maar het is natuurlijk net waar jij je prettig bij voelt.

Bijvoorbeeld met Sika 261N kit.
Wel de primer die er bij hoort gebruiken..

Als je wilt boren, dan heb je wellicht aan deze afbeelding wel iets?
Afbeelding
Op de getekende lijn kun je boren.

Groeten Peter
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10830
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Vliegtuigrails bevestigen

Bericht door Pascal-141 »

Multivan Generation schreef: 26 mei 2018, 16:38
ThijsdeB schreef: 25 mei 2018, 20:36
Multivan Generation schreef: 25 mei 2018, 18:07 Je kunt het ook kitten..
Misschien een idee..?
Ik weet niet of ik daar dan lading aan durf te hangen, want dan hangt 't eigenlijk gewoon aan m'n beplating...
Dat is met alleen schroeven of popnagelen toch ook? :bonk

Er worden tegenwoordig auto's in elkaar gelijmd..
Is sterk genoeg hoor, maar het is natuurlijk net waar jij je prettig bij voelt.

Bijvoorbeeld met Sika 261N kit.
Wel de primer die er bij hoort gebruiken..

Als je wilt boren, dan heb je wellicht aan deze afbeelding wel iets?
Afbeelding
Op de getekende lijn kun je boren.

Groeten Peter
Om die rails alleen te gaan verlijmen : lijmen wil dus zeggen dat je er op vertrouwd dat de laklaag het gewichg wat op de rails komt aan kan . Want dat doe je dan : de lijm komt tussen rail en lak . Tenzij je de lak wil wegschuren tot blank metaal , maar dat is vragen om roestvorming...

Ik zou er toch ook maar wat popnagels bij monteren ... :knipoog
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
ktmkrik
Berichten: 1063
Lid geworden op: 21 jan 2012, 14:02

Re: Vliegtuigrails bevestigen

Bericht door ktmkrik »

Als je het helemaal goed wil doen even een strookje plaatmateriaal weg halen zodat de cargorail net als bij het oude type sprinter/crafter op het metaal gemonteerd word met eventueel een MS Polymer kit en stalen pop nagels.
Gebruik hiervoor wel de witte, grijze of zwarte kit en GEEN transparante want transparant heeft de minste treksterkte aangezien hier niet alle toevoegingen voor een sterke lijm kit aan toe te voegen zijn.
Hanssyncro
Berichten: 929
Lid geworden op: 22 okt 2015, 16:01
Locatie: Maasbracht

Re: Vliegtuigrails bevestigen

Bericht door Hanssyncro »

Pascal-141 schreef: 26 mei 2018, 22:53
Multivan Generation schreef: 26 mei 2018, 16:38
ThijsdeB schreef: 25 mei 2018, 20:36


Ik weet niet of ik daar dan lading aan durf te hangen, want dan hangt 't eigenlijk gewoon aan m'n beplating...
Dat is met alleen schroeven of popnagelen toch ook? :bonk

Er worden tegenwoordig auto's in elkaar gelijmd..
Is sterk genoeg hoor, maar het is natuurlijk net waar jij je prettig bij voelt.

Bijvoorbeeld met Sika 261N kit.
Wel de primer die er bij hoort gebruiken..

Als je wilt boren, dan heb je wellicht aan deze afbeelding wel iets?
Afbeelding
Op de getekende lijn kun je boren.

Groeten Peter
Om die rails alleen te gaan verlijmen : lijmen wil dus zeggen dat je er op vertrouwd dat de laklaag het gewichg wat op de rails komt aan kan . Want dat doe je dan : de lijm komt tussen rail en lak . Tenzij je de lak wil wegschuren tot blank metaal , maar dat is vragen om roestvorming...

Ik zou er toch ook maar wat popnagels bij monteren ... :knipoog

Daarom deden wij het zo inderdaad Pascal...en Hans klimt via deze rail gewoon bovenop het dak dus dat is echt wel sterk genoeg :yes

Groetjes, Petra
Groetjes, Petra
Gebruikersavatar
ktmkrik
Berichten: 1063
Lid geworden op: 21 jan 2012, 14:02

Re: Vliegtuigrails bevestigen

Bericht door ktmkrik »

Pascal-141 schreef: 26 mei 2018, 22:53
Multivan Generation schreef: 26 mei 2018, 16:38
ThijsdeB schreef: 25 mei 2018, 20:36


Ik weet niet of ik daar dan lading aan durf te hangen, want dan hangt 't eigenlijk gewoon aan m'n beplating...
Dat is met alleen schroeven of popnagelen toch ook? :bonk

Er worden tegenwoordig auto's in elkaar gelijmd..
Is sterk genoeg hoor, maar het is natuurlijk net waar jij je prettig bij voelt.

Bijvoorbeeld met Sika 261N kit.
Wel de primer die er bij hoort gebruiken..

Als je wilt boren, dan heb je wellicht aan deze afbeelding wel iets?
Afbeelding
Op de getekende lijn kun je boren.

Groeten Peter
Om die rails alleen te gaan verlijmen : lijmen wil dus zeggen dat je er op vertrouwd dat de laklaag het gewichg wat op de rails komt aan kan . Want dat doe je dan : de lijm komt tussen rail en lak . Tenzij je de lak wil wegschuren tot blank metaal , maar dat is vragen om roestvorming...

Ik zou er toch ook maar wat popnagels bij monteren ... :knipoog
Als je goede lijmkit gebruikt en de lak even goed ontvet dan is het mogelijk en kun je er probleemloos op vertrouwen dat de cargorail niet los komt bij wat voor belasting dan ook.
Zelf al meerdere keren meegemaakt dat een gelijmde cargorail verwijderd moest worden maar deze met geen mogelijkheid op een normale manier los te krijgen was.
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33896
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Vliegtuigrails bevestigen

Bericht door Multivan Generation »

Ik zou sikaflex 260N gebruiken met de juiste primer.
Lak wat opruwen en goed vetvrij maken ook de rails,
Uit laten dampen, primer op beide te kitten onderdelen,
En laten drogen, vervolgens ontwassen in kit en laten drogen en voila. Supersterk.

Ik heb onze brandrup rails zo tegen de auto gemaakt..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Plaats reactie