Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Workshop's/Minimeeting's (kopie van T5 forum)

vragen over de T4
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: Workshop's/Minimeeting's (kopie van T5 forum)

Bericht door Roger B. (11)61 »

HenkK schreef: - kleur standarisatie in de auto,
IS die er dan??? de een gebruikt zwart als min, de ander bruin.....er zijn zelfs merken waar het per model nog wijzigt welke kleur waarvoor dient, enige dat enigszins gelijk is is dat ze rood meestal wel een plus geven :muur

ik ken mensen die blauwe AMPtjes voor min gebruiken en rode voor plus :muur :muur
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
olle griese
Berichten: 1489
Lid geworden op: 11 jan 2007, 15:00

Re: Workshop's/Minimeeting's (kopie van T5 forum)

Bericht door olle griese »

[quote="Roger B. (11)61"
ik ken mensen die blauwe AMPtjes voor min gebruiken en rode voor plus :muur :muur
Dat doe ik ook. :jump
Heb jij zwarte of bruine AMPtjes dan?
Gebruikersavatar
HenkK
Berichten: 806
Lid geworden op: 16 jun 2010, 21:49
Locatie: Amsterdam- 06.26888522
Contacteer:

Re: Workshop's/Minimeeting's (kopie van T5 forum)

Bericht door HenkK »

Ja zeker, er is een zekere standaard inkleur gebruik, Ik heb deze van IGE XAO een CAD systeem voor het ontwerpen van kabelbomen. Boeing, Airbus en meerdere autofabrikanten o.a. VW.
Reparatie van analoge elektronica - westfalia voedingen\laders en buizenradio's.
www.hrwerkplaats.nl
Gebruikersavatar
HenkK
Berichten: 806
Lid geworden op: 16 jun 2010, 21:49
Locatie: Amsterdam- 06.26888522
Contacteer:

Re: Workshop's/Minimeeting's (kopie van T5 forum)

Bericht door HenkK »

maken er gebruik van.
Reparatie van analoge elektronica - westfalia voedingen\laders en buizenradio's.
www.hrwerkplaats.nl
Gebruikersavatar
HenkK
Berichten: 806
Lid geworden op: 16 jun 2010, 21:49
Locatie: Amsterdam- 06.26888522
Contacteer:

Re: Workshop's/Minimeeting's (kopie van T5 forum)

Bericht door HenkK »

Die knijp AMPjes moeten zo ie zo verboden worden, misschien voor een noodsituatie, in alle andere gevallen is de verbinding niet optimaal en kan ook een oorzaak zijn van later optredende storingen en draadbreuk. DAn kun je nog beter Wago klemmen gebruiken tot 2,5 qmm en alle soorten adres, max 32 AMp
Bijlagen
2852259.jpg
2852259.jpg (3.31 KiB) 1664 keer bekeken
Laatst gewijzigd door HenkK op 29 jul 2010, 17:38, 1 keer totaal gewijzigd.
Reparatie van analoge elektronica - westfalia voedingen\laders en buizenradio's.
www.hrwerkplaats.nl
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33819
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Workshop's/Minimeeting's (kopie van T5 forum)

Bericht door Multivan Generation »

@ Henkk,
je kunt een berichtje wijzigen hoor,
als je er nog wat informatie bij wilt schrijven.


Dan hoef je niet iedere keer een nieuw bericht aan te maken :knipoog :zwaai
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: Workshop's/Minimeeting's (kopie van T5 forum)

Bericht door Roger B. (11)61 »

een standaard kleur codering noem ik een standaard als alle (of bijna alle) fabrikanten er gebruik van maken, maar dat is dus echt niet zo...

De kleur van AMP-stekkertjes is afhankelijk van de dikte draad die er in kan... tot 1,5mm² is rood, 1,5--euhh 3 meen ik- is blauw en dikker is geel (meen tot 6mm²) de kleur van een AMPtje is dus niet bedoelt voor aanduiding van plus en min.......

die wago's zijn die voor litze of voor vaste kern bedoeld??

AMP stekkers met de juiste tang aangeknepen zorgen niet voor storingen, althans NIET op de verbinding tussen adres en stekker (wel de stekkers zelf geven soms slecht contact.) die Wago lasdopjes worden in auto's niet gebruikt (en de normale installatie, 220 volt in de auto is ander verhaal)
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
HenkK
Berichten: 806
Lid geworden op: 16 jun 2010, 21:49
Locatie: Amsterdam- 06.26888522
Contacteer:

Re: Workshop's/Minimeeting's (kopie van T5 forum)

Bericht door HenkK »

ff rechtzetten, ik bedoelde met de AMP connectortjes het type wat om een ader heen gaat en met een klepje wordt dicht geknepen, Hier heb ik zeer slechte ervaring mee..
De Wago klem is niet specifiek voor toepassing voor 12 vcd, Als je de bedoelde Amp's gebruikt kun je beter de Wago's gebruiken. Zijn geschikt van 0,08 t/m 2,5qmm bij een kabel dia 1 tot 3 mm, max. 3 Amp en geschikt voor
massive ader
soepele ader
verdichte ader
meerdraads ader
kema keur tot een spanning van 400 volt
Reparatie van analoge elektronica - westfalia voedingen\laders en buizenradio's.
www.hrwerkplaats.nl
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: Workshop's/Minimeeting's (kopie van T5 forum)

Bericht door Roger B. (11)61 »

die ondingen die jij voor hebt, scotsch locks, stond bij mijn werkgevers ontslag op als je die gebruikte......nokia leverde ze standaard bij de carkits....

Afbeelding

ik bedoelde gewoon kabelschoentjes....vlakstekkertjes, oogjes, rondstekkertjes enz

Afbeelding
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
HenkK
Berichten: 806
Lid geworden op: 16 jun 2010, 21:49
Locatie: Amsterdam- 06.26888522
Contacteer:

Re: Workshop's/Minimeeting's (kopie van T5 forum)

Bericht door HenkK »

we zijn het eens :yes
Reparatie van analoge elektronica - westfalia voedingen\laders en buizenradio's.
www.hrwerkplaats.nl
Gebruikersavatar
ron.h
Berichten: 108
Lid geworden op: 10 mei 2009, 10:01

Re: Workshop's/Minimeeting's (kopie van T5 forum)

Bericht door ron.h »

is er nog iets bekend over vervolg evt locatie data en gepland onderhoud?
lmeurs
Berichten: 2
Lid geworden op: 29 mei 2018, 22:16

Re: Workshop's/Minimeeting's (kopie van T5 forum)

Bericht door lmeurs »

Dag allen,

Ook al is dit een zeer oude thread, toch ga ik het proberen: weten jullie misschien iemand die het leuk vindt (en goed kan! :-) om een kleine technische workshop voor een nieuwe T4 eigenaar te geven?

Een goede vriend (34 jaar) is sinds kort de trotse eigenaar van een T4 camperbusje. Nu heeft hij niet veel technische ervaring met auto's, daarom leek het mij leuk hem voor zijn verjaardag een technische workshop voor beginners te geven. Ikzelf heb een paar jaar geleden een dergelijke cursus voor de Volvo Katterug genoten, hierin werd bijvoorbeeld verteld wat de functie van alle onderdelen onder de motorkap was, maar hebben we ook onderwerpen voor de kleine beurt besproken, zoals kleppen stellen, oliefilter vervangen, etc.

Weten jullie misschien iemand die ons hierbij kan helpen? Bij voorkeur in de buurt van Rotterdam of Amsterdam, maar daarbuiten is ook geen probleem. Uiteraard tegen een vergoeding!
Gebruikersavatar
bvddobb
Berichten: 1492
Lid geworden op: 15 okt 2013, 10:51
Locatie: Utrecht

Re: Workshop's/Minimeeting's (kopie van T5 forum)

Bericht door bvddobb »

lmeurs schreef: 30 mei 2018, 10:57 Weten jullie misschien iemand die ons hierbij kan helpen? Bij voorkeur in de buurt van Rotterdam of Amsterdam, maar daarbuiten is ook geen probleem. Uiteraard tegen een vergoeding!
Ik weet dat CCN wel eens van die dagen houdt voor T5 en T6 California's, daar hebben we wel eens uitnodigingen voor gehad. Misschien kun je voor oudere bussen terecht bij bijv. Kieft en Klok, of VW Busbrothers of zo? Daar eens vragen kan allicht, lijkt me. Ook de VW-busclub Nederland houdt regelmatig 'technische dagen'.
Gebruikersavatar
powerpiep
Berichten: 884
Lid geworden op: 25 jul 2014, 18:03
Locatie: Bree - België
Contacteer:

Re: Workshop's/Minimeeting's (kopie van T5 forum)

Bericht door powerpiep »

Voor hulp in Limburg wil ik ook wel komen.
'TETANUS' een OFF-ROAD T4 2.5 TDi met 191PK en 378Nm, nu grotere nozzles
Project Off-Road style topic:http://www.weetjewel.nl/phpbb3/viewtopi ... 12&t=46993
'COOLERUDI' een WERKBUS T4 2.5 TDi met 195PK en 398Nm

Instagram: @roy_michiels / @coolerudi
PieterT4a
Berichten: 21
Lid geworden op: 21 jul 2015, 19:17

Re: Workshop's/Minimeeting's (kopie van T5 forum)

Bericht door PieterT4a »

Fantastisch idee mensen! Ik loop graag even zo'n dagje mee, zodat ik het de volgende keer zelf kan doen of zodat mijn bus op de onderhoudsdag als voorbeeldbus kan dienen.

Ik heb zelf niet erg veel kennis van de T4 en haar onderhoud, maar wanneer ik een keer werkzaamheden wil verrichten aan mijn bus komt een website met uitleg van de handelingen, zoals de website van Peter, ook altijd zeer van pas.

Zoals gezegd houd ik mij aanbevolen.

Vinden deze- nog te plannen- onderhoudsdagen enkel in het- relatief bezien vanaf Friesland- verre zuiden plaats of misschien ook iets meer in het noorden?

gr. Pieter
Plaats reactie