Zonnepaneel is al een tijdje binnen en moet er toch echt eens op.
De voorbereidende handeling, de langs rails op het dak zitten er al op,
dus ik kon nu goed maat nemen voor de bevestigingsplaat.
Van de week had ik tijd om op het werk de
3 mm aluminiumplaat plaat te zetten.
Misschien een gekke vorm, maar dat is bewust zo uitgedacht.
Even vlug een passing op het dak:
even een rubbertje voor die plaat uitgezocht

:
Paar spuitbussen reflexzilver laten mengen, eerst in de primer, en daarna in dezelfde kleur als de carrosserie een paar keer gespoten, en dan nog een paar laagjes blanke lak er op..
Ty-raps en houders ook in kleur gespoten:
Rubbertje op de plaat, wat moet werken als een soort van spoilertje om windgeruis te minimaliseren, en om trillingen tegen te gaan.
Metalen blokjes waarin draad getapt gaat worden om het paneel op de rails te klemmen.
Zonnepaneel gekit op de plaat
Zo kan het dus ook..
Stoelconsole voorzien van een bevestigingsplaat waarin je lekker kunt schroeven zonder dat het aan de buitenzijde van de console de schroeven/zelftappers etc er doorheen komen. Meteen even de omvormer er tegenaan geschroefd(leuk detail: originele VW boutjes gebruikt

)
Victron Bluetooth smart dongle gemonteerd:
Even een testopstelling in de auto gemaakt..(zwarte VW ty-rap... omdat het kan

)
Als je een draad van de omvormer naar de plus- en min-pool van de accu aansluit, dan kun je dus nu al de de Bluetooth dongle configureren en de omvormer updaten.
Wifi of 4G-verbinding en updaten van de dongle via BT
Hopla en klaar:
Daarna ook de omvormer via BT en wifi geüpdate:
Accu op juiste type geselecteerd, om de omvormer qua laad karakteristiek aan te passen, dus met 14,7 Volt laden (AGM)
het was toch een bewolkte dag maar de test-opstelling werkt dus..
Ik kon niet verder omdat ik bepaalde boutjes niet had, moet nog extra kabel van omvormer naar accu hebben,
en oogjes M8 om bedrading op de accu aan te sluiten. Van de week verder..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...