voor de goede orde mezelf even voorstellen. Piet-Hein, 47 jaar, en ik zit momenteel in een verbouwing/verhuizing tussen Hilversum en Soest.
in dagelijks werkleven ben ik OV-buschauffeur in Het Gooi.
vorige week kwam het idee bij me boven drijven dat ik 'het wel een leuk idee' vind om voor vakanties een 'bussie' te hebben waar ik mijn motor achterin kan zetten om dan ergens in Europa op een camping te gaan staan en vandaaruit de omgeving met de motor (Honda Pan European, 300kg schoon aan de haak) te verkennen/bekijken, en dan in het 'bussie' te slapen.
wat?
ik heb op speurders.nl diverse busjes bekeken. dat variëerde van (en nu ga ik even vloeken in de kerk) Renault Trafic en Master (en de slOpel-varianten daarvan), via Ford Transit en Mercedes Vito tot Hyundai H200.
motorisch heten de Transits niet de beste te zijn, de Mercedes wil nogal roesten, en als de Trafic/Master op de personenauto's van Renault lijken, hebben die electronische storingen (ervaring met een Mégane en Scenic...). tsja en Hyundai, da's Aziatisch, en dat is ook meteen mijn bezwaar: ik noem het altijd maar 'emotieloze spleetogenbakken' (ik zou van mijn geloof vallen als ik in iets Aziatisch zou gaan rijden). de (tot nu toe) meest praktische auto die ik heb gezien was een Citroën C25 camper met ingebouwde 'garage', op camperkenteken, maar die weegt 2700kg en kost € 6000. de andere 'busjes' zitten tot de €3000. daar koop je niet echt een nette bus voor, heb ik het idee. de enige die er netjes uitzag, was de Hyundai H200 à € 1250,-.
inrichting?
aangezien er een motor achterin moet, zou een invaliden-inrichting (met zo'n in/uitklapbaar opritje) handig zijn. één Vito is daar geschikt voor, met daarbij een kniel-inrichting op de achteras. maar ook voor VW is zo'n opritje mogelijk. als ik naar de Transporter kijk, zou het er een in verlengde uitvoering mogen/moeten zijn. ideale samenstelling zou zijn: 2.5TDI/TDI, 3-zits, verlengd, 6bak, met deurtjes achterop. motivatie voor 'verlengd' is vooralsnog dat ik geen idee heb hoe lang de laadvloer in de standaard-uitvoering is. en ruimte heb je nooit teveel.
waar moet ik op letten, wat zijn de specifieke (technische) problemen/uitdagingen bij een Transporter?
ik zit qua kosten een beetje met een dingetje. want een (op kenteken) camper-uitvoering is niet practisch (want het bed ligt vaak tegen de achterklep aan waardoor de motor er niet in gaat) en in aanschaf duurder dan een leeg grijskentekenbusje maar valt wel in een lagerbelastingtarief. voor een grijskenteken-uitvoering betaal je je scheel, als particulier. voor dagelijks vervoer heb ik 'm niet nodig, daarvoor heb ik mijn Volvo V60.
of ik zou de Volvo moeten 'terugschuiven' naar de dealer (evt inruil tegen een C30), en de Transporter gebruiken voor dagelijks vervoer.
iemand een gezond, reëel advies?
alvast bedankt!